ŠKODA FABIA Rally2 - prověrka v zemi sněhu a ledu
Testování je běh na dlouhou trať a vyžaduje plné nasazení všech členů vývojového týmu nejen v prostorách ŠKODA Motorsportu u Mladé Boleslavi, ale také na testovacích tratích po celé Evropě. Bílo-zelenou karavanu ŠKODA Motorsport jste tak mohli potkat ve Španělsku, Francii, na Korsice, v Německu či ve Finsku.
Na hranici polárního kruhu tu inženýři testovali nový vůz v nemilosrdných podmínkách skandinávské zimy, auto jezdilo na ledovém podkladu s hřebovými pneumatikami. Za volantem maskovaného prototypu se střídali špičkoví jezdci. Aktuálního mistra světa kategorie WRC2 a evropského šampiona Andrease Mikkelsena doplňoval mistr Finska Emil Lindholm spolu se zkušeným pilotem vozů královské kategorie WRC Krisem Meekem.
Všichni si nový vůz na sněhu velmi pochvalovali. „Už na asfaltu i šotolině jsem měl z vozu velmi dobrý pocit a to samé můžu teď říci i na sněhu. V autě se cítím opravdu velmi, velmi dobře. Z pohledu řidiče není mezi sněhem a šotolinou zas tak velký rozdíl, ale i tak musíte sebe i auto adaptovat. Myslím, že vývoj jde dobrým směrem a mám radost z pokroků, které auto dělá,“ zhodnotil nejen kilometry na sněhu a ledu Mikkelsen.
Co vlastně testujete a jak se takový test plánuje?
Před testem se sejde několik požadavků od inženýrů, kteří jsou zodpovědní za jednotlivé díly vozu. Tyto požadavky musíme rozplánovat mezi konkrétní jízdy a myslet u toho na to, aby se testované položky navzájem neovlivňovaly. Nové díly však nestačí otestovat jen jednou, proto je zkoušíme na různých tratích vždy s jinými jezdci. I když máme velmi podrobný plán, nakonec musíme na testu stejně trochu improvizovat, abychom splnili co možná nejvíce požadavků.
Jan Krasula
Jak vypadá běžný testovací den?
Začínáme stavbou zázemí, abychom byli nachystaní vyjet v 9 hodin. Předtím je nutné, aby si posádka vyzkoušela kokpit vozu a udělala seznamovací jízdy na trati. Inženýři postaví na trať fotobuňky pro měření časů. Testujeme obvykle do 6 hodin večer. Za den stihneme 10–15 jízd a mezi nimi servisy, kde měníme díly nebo nastavení vozu. Po poslední jízdě inženýři s posádkou udělají rozbor celého dne a mechanici provedou večerní servis, auto kontrolují a přestavují na další den. Délka večerních servisů se může lišit. Někdy je hotovo za dvě hodiny, jindy pracujeme i přes půlnoc.
Na jakých površích jste už nový vůz testovali?
Snažíme se nový vůz vyzkoušet na co možná nejvíce površích, aby při pozdějších ostrých soutěžních startech posádky nic nepřekvapilo. Testovali jsme na hladkém i uskákaném asfaltu, na asfaltu s vysokou i nízkou přilnavostí, za sucha i za mokra. Se šotolinou je to podobné, tam jsme začali na pískovém podkladu a pokračovali na kamenitém, zkoušeli jsme vůz na pomalých i rychlých tratích a teď jsme ve Finsku na sněhu i ledu.
V jaké fázi je testování nového vozu a na co se nyní zaměřujete?
Jsme lehce za polovinou. Nejprve jsme prověřili, že je auto dost spolehlivé, teď dokončujeme fázi, kdy porovnáváme některá technická řešení a pomalu přecházíme do doby, kdy je technická specifikace finální a začneme pracovat na nastavení vozu.
Jste spokojeni s průběhem zimního testu ve Finsku?
Ano, jsme. Za prvé jsme měli dobré podmínky a za druhé jsme byli schopni najezdit mnoho kilometrů bez závažných technických problémů, což nám dovolilo splnit všechny požadavky.
Jaké vidíte hlavní rozdíly v testování závodního a běžného sériového vozu?
Naše situace je o něco jednodušší, protože máme jednu specifikaci vozu, nemusíme zkoušet různé varianty motorů a převodovek a také různé zatížení vozu. Také se nemusíme, na rozdíl od sériové produkce, zabývat například crash testy. Testujeme s menším počtem prototypů. Na druhou stranu naše prototypy neustále rozebíráme a znovu sestavujeme, na testování máme mnohem méně času a naše auto musí splňovat přísné homologační, bezpečnostní a technické předpisy vydané FIA.
The post Prověrka v zemi sněhu a ledu appeared first on ŠKODA Storyboard.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Sníh, sníh, sníh - silničáři vzbuďte se !
- Konečně zimní počasí: Do Česka dorazil sníh, napadlo až 19 cm sněhu. Komplikuje i dopravu
- Čeká nás sníh a zase sníh
- Jaké skupenství srážek u vás padá? Sníh, mrznoucí déšť nebo déšť se sněhem? A vyskytuje se u vás již ledovka?
- LED žárovky: vyměňte dvoubarevná halogenová světla za úspornější LED žárovky Verbatim - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Fabia - spolehlivost, závady Škoda Fabia
- LED žárovky: kolik opravdu ušetříme s LED žárovkami? - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Fabia r.v. 2009 - spolehlivost, závady Škoda Fabia
- Fabia r.v. 2008 - spolehlivost, závady Škoda Fabia
- Fabia r.v. 2000 - spolehlivost, závady Škoda Fabia
- Fabia r.v. 2017 - spolehlivost, závady Škoda Fabia
- Fabia r.v. 2003 - spolehlivost, závady Škoda Fabia
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna