Japonský trh se postupně otevírá. Českým firmám pomáhá projekt Propea
Japonský trh se POSTUPNĚ otevírá. českým firmám pomáhá Projekt Propea
Japonsko se posouvá z dřívější protekcionistické pozice stále více k volnému obchodu. Dosvědčuje to i Dohoda o hospodářském partnerství (EPA) s Evropskou unií, která přinesla odstranění cel na 90 % vývozů z EU do Japonska. Ondřej Svoboda, ekonomický diplomat Velvyslanectví ČR v Tokiu v rozhovoru pro Export.cz dodává, že české firmy mohou na japonském trhu nalézat příležitosti v oblastech kybernetické bezpečnosti, FinTech, virtuální reality a dalších oborech, kde se uplatňují vyspělé technologie.
Ilustrace: Shutterstock
Jaké nové příležitosti se rýsují na japonském trhu z pohledu českých exportérů a investorů?
Japonsko v mnoha ohledech čelí v současné době podobným výzvám jako my v Evropě, ať se jedná o digitalizaci, dekarbonizaci nebo stárnoucí populaci a chybějící pracovní síly. Pandemie covid-19 poptávku po řešeních v těchto oblastech ještě posílila a japonská vláda ve svých nouzových rozpočtových balíčcích přijatých v posledních dvou letech uvedené sektory prioritizovala pro vládní investice. Jestli se tedy otevírají nové obchodní příležitosti, jsou to právě nová řešení a zajímavé produkty a služby v souvisejících sektorech – IT, kyberbezpečnost, FinTech, virtuální realita, automatizace výroby či environmentální technologie (green tech a clean tech).
Japonsko se v posledních letech transformuje z uzavřeného trhu s protekcionistickými tendencemi na ekonomiku s důrazem na volný obchod. Jak se tato změna prakticky projevila pro obchodníky z ČR?
Je pravda, že podpis Dohody o hospodářském partnerství (EPA) s Evropskou unií i dalších dohod o volném obchodu značí posun z dřívějších protekcionistických pozic. Nicméně to neznamená, že by se japonský trh rázem otevřel a zpřístupnil zahraničním dovozcům a investorům. Jedná se o dlouhodobý proces a je třeba si uvědomit, že EPA je v platnosti teprve třetím rokem. Přesto má dohoda výrazný pozitivní efekt na zboží dovážené z ČR, protože okamžitě k datu vstupu v platnost odstranila clo na 90 % vývozů z EU do Japonska. Postupně navíc úroveň odstraněných japonských cel dosáhne 97 %.
Jak konkrétně na japonském trhu pomáhají projekty ekonomické diplomacie Ministerstva zahraničních věcí?
Velvyslanectví ČR v Tokiu každoročně připravuje několik projektů na podporu ekonomické diplomacie PROPED, které mají především formu podpory českých firem na místních veletrzích. Ty mají v Japonsku svoji nezastupitelnou úlohu v navazování kontaktů a představení produktů. Tradičně se jedná například o veletrh FOODEX zaměřující se na potraviny a nápoje. Druhý rok za sebou chystáme ve spolupráci s agenturou CzechInvest český stánek na veletrhu virtuální reality XR EXPO a na podzim se zaměříme i na velice aktuální sektor čisté energie v rámci World Smart Energy Week. Zmínit bych měl také již třetím rokem běžící projekt PROPEA, který prostřednictvím místních expertů z České obchodní a průmyslové komory v Japonsku pomáhá českým firmám ve vstupu a etablování se na japonském trhu.
Kde mohou české firmy, které o expanzi na japonský trh teprve uvažují, získat základní informace o místních specifikách včetně kultury obchodního jednání?
Jako první je vhodné uvést Souhrnnou teritoriální informaci k Japonsku, kde je i kapitola věnovaná kultuře obchodního jednání. Spoustu užitečných informací v tomto ohledu nabízí také web Velvyslanectví ČR v Tokiu a web Centra průmyslové spolupráce EU-Japonsko. V neposlední řadě je možné doporučit návštěvu webových stránek České obchodní a průmyslové komory v Japonsku.
Další informace o podnikatelských příležitostech pro české firmy v Tokiu můžete získat na chystaném webináři s ekonomickým diplomatem ambasády ČR v Tokiu, který proběhne dne 24. 2. od 9:00 přes platformu WebinarJam. Webinář pořádá Odbor ekonomické diplomacie Ministerstva zahraničních věcí ČR. Více informací a odkaz na registraci naleznete zde.
David Řehulka, Odbor ekonomické diplomacie MZV ČR
Díky našim firmám o nás ví celý svět
The post JAPONSKÝ TRH SE POSTUPNĚ OTEVÍRÁ. ČESKÝM FIRMÁM POMÁHÁ PROJEKT PROPEA appeared first on MZV.
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři