Mexiko podpoří digitalizaci malých a středních podniků
MEXIKO PODPOŘÍ DIGITALIZACI MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNIKŮ
Pandemie covid-19 uspíšila digitální transformaci a posunula Mexiko o několik let kupředu. Na tyto změny reaguje i mexické ministerstvo hospodářství, které připravilo hned několik projektů na podporu digitalizace zejména pro malé a střední podniky, u nichž je digitalizace pomalejší.
Ilustrace: Shutterstock
Rozvoj digitalizace dat i provozu tisíců malých a středních firem má velký potenciál pro uplatnění inovativních řešení a navázání technologických partnerství. V neposlední řadě proces digitalizace otevírá řadu obchodních příležitostí pro firmy zaměřující se na kybernetickou bezpečnost.
NADĚJNÝ, ALE NEROVNOMĚRNÝ VÝVOJ
Mexiko si již před pandemií nevedlo v procesu digitalizace špatně. V průzkumu OSN, který se týkal digitální správy, se Mexiko v roce 2018 umístilo na 22. místě ze 193 zemí a na 1. místě v Latinské Americe a Karibiku. Dle analýzy společnosti McKinsey o digitální zralosti se pak Mexiko umístilo na 55. místě z celkem 151 zemí. Ve srovnání se zeměmi s podobným HDP to je pro Mexiko velmi dobrý výsledek.
V soukromém sektoru ale digitalizace probíhala nerovnoměrně – velké a mezinárodní společnosti investovaly do digitalizace velké prostředky, zatímco střední a menší firmy často zůstávaly pozadu. Přitom tyto malé a střední společnosti představují více než 99 % společností působících v zemi. Většina z nich (2,2 milionu) působí v obchodě, další (1,8 milionu) ve službách a téměř 600 tisíc ve výrobě. Digitalizace těchto firem by dle odhadů zvýšila celkovou produkci až o 30 %.
SOUČASNÉ TRENDY
V poslední době v Mexiku zásadně zrychlil růst e-commerce. Firmy adaptují své služby pro internetové prostředí a hledají vhodná IT řešení. V roce 2021 představoval e-commerce 9 % veškerého prodeje a do roku 2025 by měl internetový prodej představovat 24 % tržeb v maloobchodním sektoru.
Řada podnikatelů ztratila během pandemie přímý kontakt se zákazníkem a nahradila ho personalizací služeb a digitální komunikací pro maximalizaci pozitivní zkušenosti zákazníka. Firmy investují do technologií v oblasti elektronického obchodu, správy dat a marketingu, které celý proces nákupu produktu či služby zkvalitňují.
Další oblastí, která se skokově digitalizovala, je logistika a inteligentní řízení dodavatelského řetězce. Dynamické prostředí logistického sektoru si v době pandemie vyžádalo nové nároky na kvalitu, flexibilitu, jakož i typy poskytovaných služeb. Spolu s neustálým tlakem na provozní náklady byly společnosti také nucené výrazně modifikovat stávající procesy za účelem zabezpečení plynulosti a spolehlivosti dodavatelského řetězce.
Třetí oblastí, které se aktuální vlna digitalizace významně dotkla, je pokročilá správa dat. S digitalizací provozu a výroby potřebují mexické firmy zpracovávat a automatizovaně vytěžovat stále větší objemy dat. Velká poptávka je proto po systémech umožňujících jak digitalizaci dokumentů, tak zpracování a analýzu velkých souborů dat.
VLÁDNÍ PROGRAMY
Akceleraci procesu digitalizace si vzala za svou i mexická vláda, která za tímto účelem zřídila samostatný Úřad pro národní digitální strategie (CEDN). Součástí státní podpory je rozvoj potřebné infrastruktury, novelizace legislativy a podpora odborného vzdělávání a rozvoje digitálních dovedností.
Vláda si uvědomuje důležitost otevřených dat nejen pro posilování transparentnosti veřejné správy, zajištění práva na informace, zapojování občanů do rozhodování a omezování korupce, ale i pro vznik inovativních a chytrých řešení ze strany privátního sektoru. V oblasti ekonomiky je nejkomplexnějším portálem platforma ministerstva hospodářství Data México.
V rámci podpory digitalizace malých a středních podniků vzniká řada konkrétních projektů pro podporu elektronického obchodu, komunikaci na dálku a využívání otevřených dat. Patří mezi ně i specializované platformy, jako jsou otevřený portál digitálního vzdělávání ministerstva hospodářství MIPYMES MX, otevřené e-tržiště pro drobné, převážně venkovské, podnikatele MERCADO SOLIDARIO, portál podpory a sdílení informací o příležitostech na domácím i zahraničních trzích COMERCIAMX, otevřená platforma k navázání exportních kontaktů EXPORTAMX, na podporu přímých zahraničních investic INVESTINMEXICO či exportní fórum zaměřené na podporu specificky žen podnikatelek MUJEREXPORTAMX.
Daniela Sedláková, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Mexiku
Díky našim firmám o nás ví celý svět
The post MEXIKO PODPOŘÍ DIGITALIZACI MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNIKŮ appeared first on MZV.
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz