Mexiko je vstupní branou na trh Severní i Latinské Ameriky
„Uvažujete-li o expanzi do Latinské Ameriky, mexický trh s více než 126 milióny obyvatel, z nichž zhruba polovina patří ke střední třídě, by neměl uniknout vaší pozornosti. Obchod s Mexikem navíc usnadňuje fakt, že má s EU uzavřenu rozsáhlou Dohodu o volném obchodu a s ČR dohodu o vzájemné ochraně investic,“ říká v rozhovoru pro web Export.cz Zuzana Stiborová, ekonomická diplomatka Velvyslanectví ČR v Mexiku.
Zajímavé příležitosti aktuálně nabízejí velká díla dopravní infrastruktury. Ilustrační foto: Shutterstock
Jaké nové příležitosti se rýsují na mexickém trhu z pohledu českých exportérů a investorů?
Mexiko je jako šestnáctá největší ekonomika světa vstupní bránou na severoamerický trh i trh Latinské Ameriky. Nabízí širokou škálu pro uplatnění českých služeb a výrobků. Je také vhodnou zemí pro české investiční projekty. Tradiční oblastí, kde se naše ekonomiky potkávají a firmy čile obchodují, je automobilový průmysl. Zajímavé příležitosti aktuálně nabízejí také velká infrastrukturní díla v oblasti dopravy a energetiky, což jsou priority současné vlády. Práce na nich neustaly ani v době pandemie, naopak byly spuštěny nové projekty coby podpora strádajícímu hospodářství. V neposlední řadě je v Mexiku stoupající poptávka po vybavení a řešeních v oblasti bezpečnosti a zdravotnictví.
Před pár lety Mexiko, USA a Kanada uzavřely novou dohodu o volném obchodu USMCA. Jaký měla tato dohoda vliv na exportéry ze zemí mimo tuto zónu?
Přes počáteční obavy z negativních dopadů na obchod s třetími zeměmi se trh přizpůsobil – v řadě případů to byl stimul k přenesení části výroby do Mexika a k využití nových příležitostí v rámci přenastavení dodavatelských řetězců. Proces implementace USMCA probíhá postupně, a tak se většina exportérů na nové podmínky adaptovala a trh si zachovala.
Mexiko představuje nejvýznamnějšího obchodního partnera ČR v Latinské Americe. Mnozí exportéři mexický trh dobře znají, co byste ale poradila těm, kteří se tam chystají poprvé?
Mexický trh je velký a úspěch na něm vyžaduje v drtivé většině případů osobní přítomnost. Klíčové je proto najít si dobrého místního partnera. Je třeba také počítat s určitou prvotní finanční a časovou investicí.
Jaký dopad na česko-mexický obchod mohou mít nové trendy, které zaznamenáváme v době restartu ekonomik po pandemii?
Z hlavních trendů, které pandemie covid-19 akcelerovala, je digitální transformace soukromého i státního sektoru. Se změnou celospolečenského fungování se několikanásobně zvýšila poptávka po nových řešeních pro vnitropodnikové procesy, po dálkových řízeních provozu i zabezpečení dat. Prudký nárůst zaznamenal i internetový obchod a FinTech služby.
V Mexiku nedávno skončil druhý ročník úspěšného projektu PROPEA. Byl tento projekt zásadně ovlivněn pandemií? Plánujete další projekty i do budoucna?
Projekt PROPEA, který v roce 2022 nabízíme v Mexiku již potřetí, pomáhá českým firmám k dlouhodobé přítomnosti na mexickém trhu. I v pandemických ročnících byl zájem českých firem velký, i když je jasné, že řada podnikatelů řešila akutnější starosti a expanzi na nové zahraniční trhy musela odložit.
Kde mohou české firmy, které o expanzi na mexický trh teprve uvažují, získat základní informace o místních specifikách včetně kultury obchodního jednání?
Ucelenou informaci o aktuální situaci, hospodářství i obchodních zvyklostech najdou exportéři v Souhrnné teritoriální informaci či na webu Ambasády ČR v Mexiku. Pro bližší seznámení se s teritoriem a možnostmi expanze je dobré využít seminářů a osobních konzultací s ekonomickými diplomaty či pracovníky agentury CzechTrade, která má v Mexiku také své zastoupení.
Další informace o podnikatelských příležitostech pro české firmy v Mexiku můžete získat na chystaném webináři s ekonomickou diplomatkou ambasády ČR v Mexiku, který proběhne dne 10. 2. od 10:00 přes platformu WebinarJam. Webinář pořádá Odbor ekonomické diplomacie Ministerstva zahraničních věcí ČR. Více informací a odkaz na registraci naleznete zde.
David Řehulka, Odbor ekonomické diplomacie MZV ČR
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz