Česká pošta: Tradiční metoda na tradičně tištěné známce
Dnes, ve čtvrtek 20. ledna, Česká pošta uvádí do prodeje novou příležitostnou písmenovou poštovní známku Tradice české známkové tvorby: Ocelotisk z ploché desky, jejímž námětem je detail tiskového stroje společnosti Waite & Saville. Autorem výtvarného návrhu je Milan Bauer a rytina pochází z dílny Miloše Ondráčka. Tento způsob tisku je jedním z pilířů dlouhodobého úspěchu českých známek v mezinárodních filatelistických soutěžích.
První nové známky roku jsou každoročně vydávány 20. ledna na počest vydání první známky samostatné České republiky v roce 1993.
Společnost WAITE & SAVILLE byla založena ve Falcon Works, v anglickém Otley v roce 1892 Fredem Waitem a bradfordským inženýrem Jasonem Savillem. Jejich prvním postaveným strojem byl balící stroj na noviny. Ocelotiskové stroje společnosti WAITE & SAVILLE jsou už několik desítek let používány pro své relativně nízké tiskové náklady na výrobu nejprve československých a později českých a slovenských poštovních. Archy známek se do stroje nakládají ručně tištěnou stranou vzhůru a umísťují se na horizontální desku podle nastavené stavící náložky. Vlastní tisk probíhá neobyčejně hladce a kvalitně. Je ovládán vačkovou hřídelí, která působí na mechanismus dvojitých vzpěrných pák. Tím je dosaženo velké razicí síly, a přitom tato úprava zaručuje určitou časovou prodlevu před dosednutím tiskového vozíku. V tiskovém stroji se uchycená destička navaluje namíchaným a schváleným odstínem speciální ocelotiskové barvy.
Nominále příležitostné písmenové poštovní známky je zastoupeno písmenem „B“, které odpovídá ceně za vnitrostátní obyčejné psaní – standard do 50 g v ekonomickém režimu dodání dle ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – ke dni vydání 19 Kč.
Nová známka vychází i ve známkovém sešitku, jenž obsahuje tiskový list s osmi známkami a dvěma stejnými potištěnými kupony. Motivem kuponu je kresba detailu uchycení tiskové destičky s motivem loga České pošty. Součástí emise je i obálka prvního dne vydání (FDC) s detailem okamžiku, kdy ruce nakládajíc papír do tiskového stroje.
Emisi vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o. metodou ocelotisku z ploché desky nákladem 150 000 kusů známek a 10 000 kusů známkových sešitků s osmi známkami a dvěma kupony. Celkem si tedy zájemci mohou zakoupit 230 000 známek. FDC je vytištěna stejnou metodou tamtéž v nákladu 2 600 kusů.
Zájemci si mohou známku zakoupit na poštovních přepážkách či v e-shopu na webových stránkách České pošty.
PODCAST
20. 1. 2022 - Matyáš Vitík, tiskový mluvčí České pošty (m4a, 298kB)
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Přeprava:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory