Nejnižší výroba automobilů za posledních 11 let
Za celý rok 2021 tuzemské automobilky vyrobily v důsledku nedostatku importovaných komponent pouze 1,1 mil. osobních automobilů.
Na předběžné výsledky české ekonomiky za poslední kvartál loňského roku si ještě musíme dva týdny počkat, nicméně pomalu a jistě se její obrázek začíná skládat. Kompletní data za jednotlivá odvětví sice budou k dispozici až po zveřejnění bleskového odhadu HDP, avšak už nyní máme možnost podívat se, jak se v závěru roku dařilo největšímu tuzemskému průmyslu – výrobě osobních automobilů. Toto odvětví se už od jara (nejenom u nás) stále více potýkalo s nedostatkem čipů, který vedl k výraznému omezování výroby a nárůstu zásob projevujícím se zejména ve třetím čtvrtletí. Poslední čtvrtletí v tomto směru přineslo přece jen změnu, byť byly jeho výsledky stále slabší než v roce 2020. Z meziročního srovnání vyplývá, že počet vyrobených aut v ČR v posledním čtvrtletí poklesl jen o pětinu (o kvartál dříve o téměř 45 %), a to především díky velmi dobrému listopadovému výsledku, kdy se podařilo obstarat dostatek vstupů do výroby. Prosinec už byl slabší, ale ani tak nelze říct, že přímo tragický. Celkově poslední tři měsíce vypadaly podstatně lépe než ty předcházející – zvláště po sezónním očištění – což by se mělo pozitivně propsat i do výsledku HDP v závěru roku. Překvapení samozřejmě nelze vyloučit u zásob, které HDP v loňském roce silně ovlivnily, nicméně výkony nejenom automobilového průmyslu byly v tomto období vyšší než v extrémně slabém třetím čtvrtletí. Za celý rok 2021 tuzemské automobilky vyrobily v důsledku nedostatku importovaných komponent pouze 1,1 mil. osobních automobilů, což byl mimochodem nejméně za posledních jedenáct let. Od svého maxima dosaženého v roce 2018 se počet vyprodukovaných vozů poklesl o 23 %. Při pohledu na výkon německého automobilového průmyslu, který ve stejném období propadl o 40 %, jde stále ještě o velmi slušný výsledek. Stejně jako v roce 2021 se bude i v letošním roce odvíjet úspěch automobilového průmyslu od fungování dodavatelských řetězců. Kritickým momentem zůstane nadále nedostatek čipů, ke kterému se navíc přidávají vysoké ceny dalších vstupů a v neposlední řadě i neustále se zpřísňující evropské regulace. Proto v podstatě nelze v tomto případě nic moc odhadovat. Jisté je totiž jen to, že tlak na zvyšování cen nových vozů zdaleka ještě nepominul.Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory