Ranní glosa: Další propad evropského automobilového trhu
Už čísla z minulého týdne ukázala, že se situace v evropském automobilovém průmyslu v průběhu října a listopadu zlepšila. Jak už ovšem naznačují předběžná čísla z Německa, nešlo o trvalejší zlepšení ani o lámání rekordů, nicméně i to stačilo na výraznější zvýšení dodávek nových vozů zákazníkům. Prosincové registrace nových aut se tak alespoň vyšplhaly na tříměsíční maximum, nicméně i tak meziročně propadly o 23 %, respektive o 15 %, srovnáme-li je s prosincem roku 2019.
Za celý loňský rok se v EU registrovalo o 2,4 % vozů méně než v roce 2020. Přitom ještě na začátku roku vypadaly vyhlídky automobilového průmyslu velmi nadějně. Zvyšující se nedostatek dovážených komponent – především čipů – však expanzi evropského automobilového průmyslu začal stále více brzdit, až ji nakonec úplně zastavil. Příkladem budiž Německo, kde loni vyrobilo o téměř 12 % vozů méně v pandemickém (či lockdownovém) roce 2020 a tamní produkce aut se tak mimochodem ve srovnání s rekordním rokem 2011 smrsknula na téměř polovinu. V Německu se ovšem nejenom výrazně méně vyrobilo, ale i prodalo nových vozů. Celoroční desetiprocentní pokles trhu sice nevypadá dramaticky, ale jde o srovnání s už tak slabým rokem 2020. Podíváme-li se na porovnání s posledním předkovidovým rokem, už jde o propad o 27 %, respektive o téměř milion vozů.
Na ostatních velkých trzích EU se situace v loňském roce vyvíjela o něco příznivěji. Nárůst zaznamenala Francie i Itálie, respektive dvě třetiny unijních zemí, a proto propad lze zcela jednoznačně připisovat právě zmiňovanému Německu. Mimochodem v plusu byla i neunijní Británie, která i nadále zůstává třetím největším trhem s osobními automobily v Evropě. Ze statistik jednotlivých výrobců aut nicméně vyplývá, že i v době čipového hladomoru či na propadajícím se trhu se dá růst. Příkladem budiž zejména Hyundai, který podle nových statistik prodal meziročně o 18,4 % aut více nebo Toyota s 9,1% navýšením prodejů.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Energie - vývoj cen energií na komoditních trzích
- Kalkulačka online 2021 i 2020 - čistá mzda, hypotéky a další kalkulačky
- Dlouhodobý investiční produkt - novela zákona o kapitálovém trhu
- Ranní glosa: Další propad evropského automobilového trhu
- Ranní glosa: Další propad evropského automobilového trhu
- Ranní glosa: Propad evropského automobilového trhu zpomaluje
- Ranní glosa: Třetí propad automobilového trhu v EU za sebou
- Ranní glosa: Evropský automobilový trh se zatím vzpamatoval
- Rozbřesk: Další propad evropského automobilového trhu
- Už čísla z minulého týdne ukázala, že se situace v evropském automobilovém průmyslu v průběhu října a listopadu zlepšila. - Ranní glosa: Další propad evropského automobilového trhu
- Ranní glosa: Nová regulace zkresluje čísla z automobilového trhu
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets