Návrat reálných tržeb na úroveň roku 2019 je zajisté dobrou zprávou, i když zdaleka ne všem typům služeb se už podařil. - Ranní glosa: Služby konečně na úrovni roku 2019
Návrat reálných tržeb na úroveň roku 2019 je zajisté dobrou zprávou, i když zdaleka ne všem typům služeb se už podařil.
Po průmyslu, stavebnictví a zahraničním obchodě včera konečně přišly na řadu další výsledky z české ekonomiky, a sice tržby maloobchodu a služeb. V případě maloobchodu se i tentokrát potvrdilo, že sice dochází k oživení spotřebitelské poptávky, nicméně není až tak dramatické, jak může na první pohled vypadat. Jde především o to, že meziroční téměř 12% (očištěný) či dokonce 13% (neočištěný) nárůst vychází z velmi nízkého základu předloňského „lockdownového“ listopadu. Když se už jako tradičně podíváme raději na sezóně a kalendářně očištěná čísla statistického úřadu za jednotlivé měsíce, tak obrázek zdaleka až tak dynamicky nevypadá. Je vidět, že po rozvolnění v květnu tržby v obchodech výrazně poskočily, avšak od té doby v podstatě už jen stagnují. Žádná akcelerace či chcete-li boom poptávky podporovaná nakumulovanými úsporami zde vidět není, spíše obezřetnost jdoucí ruku v ruce se zhoršující se spotřebitelskou důvěrou, což ostatně potvrdily právě i listopadové tržby obchodníků. Nemá proto smysl příliš se nechat fascinovat ztrojnásobením tržeb obchodů s oblečením a obuví, když na rozdíl od jiných segmentů zde reálně zákazníci i tak utrácejí o 12 % méně než v roce 2019. Spíš se na mysl tlačí otázka, jak čísla z maloobchodu budou vypadat v časech osmi či více procentní inflace. Jak to bude s podporou ekonomiky ze strany spotřeby domácností, kterou nepochybně ovlivní pokles reálné kupní síly obyvatel v prvních měsících letošního roku. Zatímco maloobchod svými posledními výsledky nenadchnul, mnohem lépe dopadl jako celek sektor služeb. Návrat reálných tržeb na úroveň roku 2019 je zajisté dobrou zprávou, i když zdaleka ne všem typům služeb se už podařil. Citlivě sledované oblasti HORECA či cestovního ruchu se i v tomto měsíci dařilo umazávat lockdownové propady, avšak k návratu do předkovidového „normálu“ to zdaleka ještě nestačilo. A to byl před firmami v těchto citlivých oborech ještě pandemický prosinec a omikronový leden. Navíc je stále třeba brát v úvahu, že jde jen o obrázek vývoje tržeb, nikoliv celkové finanční situace firem, která je předchozím vývojem stále ještě silně ovlivněna. V každém případě listopadové výsledky průmyslu, stavebnictví a služeb dávají naději, že česká ekonomika překonala novou vlnu pandemie v mnohem lepší kondici než v předcházejícím roce, což dává centrální bance do rukou další argumenty k výraznému zvýšení úrokových sazeb už na únorovém zasedání.Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak globální oteplování zatěžuje světové odvodňovací systémy?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři