(Kurzy.cz)
Koncern VW plánuje rekordní investice. Prodá v roce 2026 na 2,5 milionu elektromobilů?
Koncern VW ve čtvrtek oznámil přesuny na nejvyšších postech, což se dotkne také domácí dcery ŠKODA. Šéf Thomas Schäfer totiž pozici opustí a stane se provozním ředitelem samotného Volkswagenu, resp. členem představenstva koncernu. Ve čtvrtek zároveň došlo ke zveřejnění aktualizovaného nového pětiletého plánu směrování koncernu. Sídlo a výrobní závod skupiny ve Wolfsburgu se má výrazně proměnit. Celkové investice skupiny mají v přepočtu přesáhnout 4 biliony korun, resp. činit 159 mld. EUR. Vůbec poprvé má více než polovina z částky (56 %) mířit čistě do e-mobility a digitalizace, které mají být budoucností automobilové skupiny. Ta cílí, stát se v návaznosti do roku 2025 lídrem na trhu s elektromobily.
Oproti loni zveřejněnému investičnímu plánu se celková částka navýšila o 9 mld. EUR, navíc do elektromobility mělo původně zamířit „jen“ 73 mld. EUR oproti nyní odsouhlaseným 89 mld. EUR (2,26 bil. Kč). Díky investicím do transformace celé řady závodů má být v roce 2026 každé čtvrté prodané koncernové auto elektromobilem. Volkswagen se k celkovým produkčním plánům nevyjádřil. Pokud vezmeme v úvahu produkční výkonnost z posledních let pohybující se okolo 10 mil. vozů, znamenalo by to tedy zhruba 2,5 mil. elektromobilů.Jak jsme letos v létě popisovali v článku „Volkswagen Teslu v 1. pololetí v elektromobilismu ještě neporazil. Roste však rychleji“, koncern meziročně zvýšil prodeje elektromobilů o 165 %. V první polovině roku jich totiž prodal téměř 171 tisíc. A obdobné množství také Plug-in hybridů (vozů PHEV). V článku bylo rovněž zmíněno, že druhá polovina letošního roku bude pro koncern produkčně v celkových číslech slabší, v návaznosti na ještě se zhoršující situaci v oblasti čipů, potažmo dodavatelsko-odběratelských vztazích.
Udrží si Toyota prvenství?
Zatímco v 1. pololetí koncern prodal téměř 4,98 mil. vozů, za celý rok se má dle aktuálně zveřejněných výhledů koncernu konečné číslo pohybovat okolo jen 9 mil. vozů. Konkurenční Toyota má tak šanci druhý rok v řadě navrátit se na pozici světově největší automobilky. Koncern VW každopádně překonala již v 1. pololetí, když k zákazníkům dodala přes 5 mil. vozů (+32,7 %), resp. po zahrnutí také vozů Daihatsu a Hino celkově téměř 5,47 mil. vozů.
K letošní výrazné expanzi koncernu VW na poli elektromobilismu možno doplnit prodeje za 3. čtvrtletí. Meziročně se více než zdvojnásobily na 122 100 vozů. Od počátku roku tak v souhrnu přesáhly hranici 293 tis. (+138 %), když nejvíce se prodalo vozů ID.4 (72,7 tis.), ID.3 (52,7 tis.) a Audi e-tron (36,1 tis.). Vozů ŠKODA Enyaq iV pak 28,2 tis., tedy o 400 méně, než elektromobilů Porsche Taycan. Ruku v ruce pokračoval meziroční růst prodejů hybridů, který tak letos ke konci září činil 246 tis. vozů. Mezikvartálně však již v tomto segmentu PHEV vozů jde hovořit u koncernu spíše o stagnaci.
Koncern VW tedy letos za tři čtvrtletí roku prodal v souhrnu téměř 540 tis. vozů, které lze využít čistě k jízdě na baterii. Pro srovnání Tesla k zákazníkům za stejné období dodala celkem přes 627 tis. elektromobilů. Letošní celkové číslo u americké automobilky by se nejspíše mohlo značně přiblížit hranici 900 tis. vozů. Oproti téměř 0,5 mil. vozům v roce 2020, by se zkrátka meziroční růst mohl přiblížit 80 %. Jak Tesla ve svých výhledech vlastně již opakovaně predikovala, růst chce z hlediska produkce každoročně v průměru o 50 %, resp. v některých letech má být nárůst výraznější.
Gigafactory v Dolním Sasku
Aktuálně představené plány koncernu VW zmiňují, že závod v Salzgitteru bude dále rozšířen na evropské centrum baterií. Koncern investuje přibližně 2 mld. EUR, aby od roku 2025 mohl ve své gigafactory v Dolním Sasku vyrábět jednotné články pro své elektromobily. V Salzgitteru se rovněž spojí vývoj, plánování a řízení výroby baterií. Za tímto účelem dozorčí rada schválila založení evropské společnosti, která spojí všechny aktivity koncernu související s bateriemi a v budoucnu usnadní zapojení třetích stran. O možném zapojení České republiky, resp. společnosti ČEZ potažmo společnosti Geomet, kontrolující možnou těžbu lithia v Krušných horách, žádná zmínka bohužel nepadla. Vzniklá nová společnost má každopádně také dohlížet na jiná strategická partnerství dohodnutá tento týden a to se společnostmi Umicore, 24M a Vulcan Energy.
Zdroj: VW
K výhledu hospodaření koncern aktuálně vlastně potvrdil
dřívější výhledy letošní provozní marže na horní hranici rozpětí 6-7,5 % a očištěné
cash flow dosáhnout 15 mld. EUR. Díky přetrvávající silné finanční pozici koncern
VW očekává v úvodu článku zmiňované rekordní investice financovat ze svých
zdrojů. A strategickým cílem pro roky 2025/2026 je pak provozní rentabilita
tržeb skupiny v rozmezí 8-9 %. Pro rok 2026 byla také potvrzena vidina realizace projektu Trinity. Ve Wolfsburgu má tedy v nově vybudované továrně začít z linek sjíždět elektromobil nové generace s autonomním řízením (úroveň Level-4).
Doplnit závěrem lze vývoj akcií VW. Ty se na konci listopadu propadly na 10 měsíční minima, resp. například ty preferenční, zahrnuté v prestižním indexu DAX 40, se obchodovaly i pod hranicí 160 EUR. Poslední měsíc roku přináší solidní nádech. Poslední seance tohoto týdne sice přinesla jižní směrování, nicméně závěr stále nad hranicí 180 EUR znamená od začátku měsíce dvouciferné kurzové zisky. Od počátku roku lze pak hovořit o výkonnosti přes 18 %. Akcionáři si navíc mohou přičíst dividendu, která stejně jako loni činila na každou akcii 4,86 EUR.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Prázdniny 2025/2026 nezveřejněny
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- Kalkulačka DPH - výpočet DPH pro rok 2019 i pro roky 1993-2018
- Daň z příjmů v roce 2020, změny kvůli koronaviru i daňové přiznání za rok 2019
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Forex trading online - investice do EUR/USD a ostatních měn
- Investice, aktuální zprávy a online data
- Nezaměstnanost v ČR, vývoj, rok 2020, Míra nezaměstnanosti v %
- Kalkulačka silniční daň - výpočet silniční daně za rok 2020
- Příspěvek na bydlení v roce 2021 - Kalkulačka
- Čísla účtů pro placení daní v roce 2020
- Daň z nemovitosti - daň z nemovitých věcí v roce 2020
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Cena ropy prolomila klíčovou úroveň. Kolik si připlatíme za pohonné hmoty?
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Okénko finanční rady
Iva Grácová, Bezvafinance
Nejlepší aplikace na správu financí v roce 2025: Získejte kontrolu nad svými penězi
Vojtěch Šanca, Delta Green
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku