MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
Z domova  |  30.11.2021 13:55:45

Alena Schillerová v pořadu Události, komentáře

Datum vydání: 29.11.2021 | Zdroj: ČT 24 | Rubrika: 22:00 Události, komentáře

Michal KUBAL, moderátor
Dobrý večer, 22 hodin, začínají Události, komentáře. Hned na úvod zásadní téma, zavede Česko povinné očkování proti covidu-19? Vláda v demisi ho připravuje, nastupující pětikoalice ho nechce, jak to dopadne a jaká další opatření se chystají? Téma první půlhodiny. Nouzový stav platí čtvrtý den, dnes vláda rozhodla o dalších kompenzacích pro ty, které opatření postihnou. Diskuze mezi zástupcem odborářů i podnikatelů. A 100 let uplynulo od narození Alexandra Dubčeka, symbolu Pražského jara. Jaký byl doopravdy, proč neuspěl v roce 1968 ani o 21 let později? Téma na závěr. Návrh na povinné očkování proti covidu. O parametrech vyhlášky, která ho zavede, se rozhodne do konce týdne. Týkat by se mělo lidí nad 60 let a lidí ve zdravotnictví, sociálních službách, ale i těch, kteří se připravují na výkon zdravotnického povolání. Povinné by bylo taky pro příslušníky, policie, hasičského záchranného sboru, vojáky v činné službě, příslušníky celní správy, vězeňské služby a zpravodajských služeb. Ministerstvo zdravotnictví bude podle Adama Vojtěcha navrhovat povinné očkování proti covidu-19 pro vybrané profese a lidi nad 60 let od 1. března 2022.
A téma pro dvě političky, pro dvě dámy. Markéta Pekarová Adamová, předsedkyně Poslanecké sněmovny a předsedkyně TOP 09, dobrý večer.

Markéta Pekarová ADAMOVÁ, předsedkyně strany /TOP 09/
Hezký večer.

Michal KUBAL, moderátor
A Alena Schillerová, vicepremiérka v demisi, předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO, dobrý večer i vám.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Dobrý večer.

Michal KUBAL, moderátor
Paní vicepremiérko, už jste se rozhodla, jestli budete na vládě hlasovat, nebo respektive hlasovat se podle všeho nebude, bude to zřejmě ministerská vyhláška. Nicméně, podporujete povinné očkování?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
My jsme o tom dneska už vlastně podruhé debatovali na vládě. Já jsem vyslechla argumenty ministra zdravotnictví. To očkování, tak jak on nám představil ten rámec, a bude se to ještě do konce týdne v takovém zúženém mezirezortu, se diskutovat, tak se týká vybraných profesí, ale i občanů nad 60 plus tak, jak jste tady říkali v té reportáži. Ty argumenty jsou poměrně jasné. My jsme tam měli nějaké doplnění. Já jsem se samozřejmě zajímala a možná se o tom budeme také bavit, zejména nad tou otázkou vymahatelnosti, protože ta je samozřejmě složitá, ale ne nemožná. To znamená, že jsou tam jak sankce, tak samozřejmě u některých profesí, jako jsou třeba ozbrojené složky, ale i někde v pracovněprávním poměru, je to podmínka výkonu práce. Takže může to mít nějaké další dopady a já jsem to dnes podpořila, podpořila jsem Adama Vojtěcha.

Michal KUBAL, moderátor
Je ta krize už taková, že i vy s tím tedy souhlasíte?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Já jsem byla vždycky jako právník proti plošnému očkování všech. To setrvává, ale ty vybrané profese plus seniory, kteří jsou nejohroženější 60 plus, je nutné podpořit. Ta situace je opravdu vážná. A nakonec, když se podíváte, podporuje to Česká lékařská komora, jsem ráda, že i někteří opoziční politici, teď ještě z budoucí vládní koalice tak, jak jste tady pouštěli, slyšela jsem to dnes, protože jsem poslouchala, v práci jsem měla puštěnou vaši televizi a sledovala jsem diskuzi, která vlastně probíhala celé odpoledne.

Michal KUBAL, moderátor
A ta povinnost od 1. března je čas, který by měl být daný těmto lidem, aby se nechali naočkovat?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Ano, o ten termín požádal dnes ministr, nebo požádal, to je jeho vyhláška, ale informoval nás, že by se klonil raději k účinnosti vyhlášky od tohoto data, aby se to všechno připravilo, kapacity, aby se těm lidem dala i šance. To všechno souvisí, že prostě než 1. února by se raději klonil k 1. březnu. Je to jeho vyhláška, on určitě je ten nejpovolanější. On si jí bude muset obhájit a on jí bude podepisovat.

Michal KUBAL, moderátor
Paní předsedkyně, nouzový stav necháváte. To jste řekli, že je věc, která je zodpovědnost této vlády. Tuto vyhlášku změníte, protože s největší pravděpodobností už budete sedět ve vládě, když by měla začít platit.

Markéta Pekarová ADAMOVÁ, předsedkyně strany /TOP 09/
My bychom především chtěli, aby nám vláda už teď tu vyhlášku dala k dispozici a vlastně byla možnost ji připomínkovat při jejím vzniku. Protože opravdu teď se nacházíme v období, kdy zhruba za 2, za 3 týdny pravděpodobně, vysoce pravděpodobně tato vláda skončí a nová vláda bude realizovat ty kroky. Myslím si, že u současné vlny epidemie to není řešení, a to musí uznat i stávající vláda. Je to opravdu otázka v tom střednědobém a dlouhodobém horizontu, která může ovlivnit, a případně určitě ovlivní, pokud to tak bude skutečně zavedeno, vývoj epidemie. Ale pokud se díváme na tu krátkou dobu a naši dobu těch několika týdnů, řekněme, do konce roku, tak tam je mnohem lepším řešením aplikace třetích dávek pro ty, kteří už 2 dávky absolvovali. Připomeňme, že třeba do konce ledna bezmála 5 milion lidí na tu třetí dávku bude mít nárok, a to jsou lidé, kteří už projevili zájem se nechat očkovat, nechali se očkovat. Drtivá většina z nich se bude chtít nechat očkovat právě i tou posilující dávkou. A na to bychom se teď měli soustředit především. Myslím si, že je tedy důležitější tahle debata, nikoliv ta která nás teď hodně zaměstnává, vyčerpává, o povinnosti očkovat některé profesní skupina a některé věkové skupiny, protože to není to řešení krátkodobé.

Michal KUBAL, moderátor
Nejdou tyhle dva procesy prostě paralelně skloubit vedle sebe?

Markéta Pekarová ADAMOVÁ, předsedkyně strany /TOP 09/
Určitě to lze skloubit vedle sebe, když na to máte dostatek kapacit a času. Já si myslím, že teďka jsme v situaci, kdy skutečně musíme řešit, abychom nedopustili přehlcení nemocnic. Náš pan profesor Válek, který je budoucím ministrem zdravotnictví, v tomhle směru už před několika týdny dal jasné doporučení stávajícímu ministrovi, co dělat, co řešit. To znamená, v tomhle případě prostě rozptýlit tu zátěž na nemocnice po celé republice, stejně tak, aby se prostě teď už centrálně z ministerstva rozkázalo, přikázal ministr jednotlivým nemocnicím nevykonávat plánované zákroky. Protože prostě tohle to je teď to, co nejvíc hrozí. A zároveň řešit třetí dávky.

Michal KUBAL, moderátor
S tím současné vedení nesouhlasí?

Markéta Pekarová ADAMOVÁ, předsedkyně strany /TOP 09/
Ano, slyšeli jsme to, ale tohle je třeba to, co právě se pod tou debatou o povinnosti očkování úplně ztrácí. A přitom je toto teď aktuální a mnohem důležitější z hlediska vlády, která končí za pár týdnů rozhodně víc než to, jestli se bude povinně očkovat za několik měsíců.

Michal KUBAL, moderátor
No, mluví se o navýšení očkovací kapacity, mluví se možná o opětovném otevření velkokapacitních očkovacích center právě proto, aby se stíhalo tohle všechno. Zítra mají vystupovat vlastně oba dva premiéři spolu a podpořit právě očkování třetími dávkami. Pro vás tedy ta povinnost, ať je jakkoliv omezená, ať je omezená na určité segmenty pracovního trhu nebo určité profese a věkové skupiny, tak je prostě nepřijatelná?

Markéta Pekarová ADAMOVÁ, předsedkyně strany /TOP 09/
Ne, já neříkám, že je nepřijatelná, ale musíme mít zodpovězeny všechny ty ostatní věci, které s tím úzce souvisí. Například právě vymahatelnost. Vidíme, že stát selhává ve vymáhání těch opatření, která dnes platí. Jako je třeba nošení respirátorů nebo prokazování se třeba očkováním nebo prodělanou nemocí v různých provozech, jako jsou restaurace a podobně. Selhává v tomhle systematicky dlouhodobě. A já si úplně nejsem jista, jestli najednou tedy bude schopen v tomhle případě vymáhat lépe. Takže pojďme se nejdříve zabývat tím, abychom to, co už platí, byli schopni vůbec od občanů vymáhat, aby to fungovalo, a aby to mělo vliv na vývoj epidemie, tak jak si od toho slibujeme. Protože bez té vymahatelnosti jsou ta opatření bezzubá. To je jedna věc. Druhá věc, chybí nám tady ta debata, která k tomu určitě náleží s těmi jednotlivými profesními sdruženími, kterých se to týká. Pokud ony samy, tak jako třeba říká pan předseda, pan prezident Kubek, tak pokud ony samy chtějí, aby u jejich profesní skupiny bylo zavedeno povinné očkování, tak určitě v tom bránit nemá smysl, to jednoznačně. Ale je potřeba, aby tam panovala shoda, aby panovala shoda mezi těmi, kterých se to dotkne, a to si úplně nejsem jistá. Jestli dneska je zaručeno.

Michal KUBAL, moderátor
Paní vicepremiérko, s jakými projekcemi teď pracuje vláda, jak se bude epidemie dál vyvíjet?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
No, já ještě asi 2 věty k tomu očkování. Já jsem se zařekla, dodržím to, že nikdy covid nebudu politizovat. To znamená, že to, co jste tady uvedl ten krásný příklad pana premiéra, to je ta správná cesta. Protože ta vláda se skutečně ujme za pár dnů, já si troufnu říct, že to bude třeba za pár dnů, moci a prostě naváže na nás a vlastně začne tam, kde my jsme skončili. A zjistí velmi rychle a ukazují to už i výroky, že těch možností moc není. To samozřejmě, jak jste správně řekl, může vedle sebe být, jak posilující třetí dávka, tak vlastně povinné očkování.

Michal KUBAL, moderátor
Ne ve stavu, v jakém jsou očkovací centra teď.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
To se samozřejmě všechno znovu zprovozní. My dneska očkujeme, podívejte se třeba, než jsme zavedli systém ON, tak se očkovalo denně 10 000 dávek. Dneska po zavedení ON to hned bylo 52 000. Zvedl se zájem, to jsou všechno ty správné cesty. Vymahatelnost je dneska také upravená. Já jsem z toho byla mile překvapená, slyšela jsem ve vašem odpoledním pořadu pana generála Vlčka, který to velmi podpořil, generální ředitel hasičského záchranné sboru mluvil o tom, jaká je vymahatelnost z hlediska zákona v ozbrojených složkách. Máme to i z hlediska pracovněprávních vztahů. Jasně, musí se spustit očkovací centra a musí se to spustit vedle sebe. To je jediná cesta, nemáme čas na žádné debaty.

Michal KUBAL, moderátor
Pojďme k těm projektům.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
S AntiCovid týmem se samozřejmě bude diskutovat, pan ministr zdravotnictví to dneska řekl. My máme jasná čísla, která jdou z chytré karantény, paní předsedkyně tady mluvila o těch třech základních bodech, se kterými přišel pan profesor Válek, pan budoucí ministr zdravotnictví. Takže ono je to vlastně omezování elektivní péče. My to sledujeme na principu 24/7. To znamená 24 hodin 7 dní v týdnu. Národní dispečink lůžkové péče, je to na stránkách chytré karantény. Ministr zdravotnictví to pravidelně dává na Twitter. Tam se to jasně sleduje. To znamená tak, že není péči teď v tuto chvíli nutné plošně omezovat. Sleduje se to po jednotlivých krajů, po jednotlivých nemocnicích přesně, kdyby bylo potřeba zasáhnout, tak se zasáhne. Čili tam jsou jasná čísla, se kterými se pracuje, pak jsou to všechny grafy, které se dávají na chytrou karanténu. Vidíme tam jakýsi vývoj těch projekcí.

Michal KUBAL, moderátor
Podle vás, podle těch informací, které máte…

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Ano…

Michal KUBAL, moderátor
Jestli bude stačit to omezování elektivní péče, lokální, je jedno, jestli to bude lokální nebo centrální. Pojďme teď zapomenout na toto. Jinými slovy, jestli bude stačit současný zdravotnický systém tak, aby zvládal nápor pacientů, kteří budou dotékat do nemocnic, když to řeknu tím ošklivým odborným výrazem, ještě 2 týdny po tom, co se možná zploští nárůst nových případů.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Je tady Národní dispečink, znovu opakuji, lůžkové péče. Ten to na principu 24 hodin 7 dní v týdnu vyhodnocuje. Ano, oni to takto řídí, a pokud by došlo k nějakému výpadku, samozřejmě jinak je na tom teď Morava, jinak jsou na tom Čechy, ta situace se může posouvat. Loni to bylo obráceně, Čechy hůř než Morava. Takže oni to vyhodnocují, a proto třeba došlo i k tomu přesunu pacientů z brněnské nemocnice do Prahy a tak dále. Čili, není nutné to obecné omezování, není nutné. Pak je další opatření, které uvedl pan budoucí ministr zdravotnictví, navyšování PCR testů. Ano v pořádku, ale my už dneska děláme 100 tisíc denně. To je jedno z nejvyšší čísel. Patříme k těm vyšším číslům. Neříkám, že jsme nejlepší, asi Rakousko je lepší, souhlasím s vámi. Ale patříme k těm rozhodně lepším a neustále ty počty navyšujeme, a pak je tam další téma, zavádění monoklonálních protilátek, to samozřejmě dávno funguje. To není nic nového. Je přesně metodický postup, jak se mají zavádět, komu, kterým pacientům, v jaký lhůtách, to není žádná novinka.

Michal KUBAL, moderátor
Máte nějaký výhled, jestli už se láme…

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Zatím k tomu zlomu jako takovému v tuto chvíli nejsem schopná úplně říct ta čísla.

Michal KUBAL, moderátor
Máte výhled, při současném vývoji bude české zdravotnictví na tu vlnu, která se na něj hrne?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Ta čísla toho zlomu, tak jak jsem viděla na Twitteru ministra zdravotnictví, mluvím o tom s ním, jak má chytrá karanténa, tak spíš vypadá, že na začátek ledna, ale prosím, nechytejte mě za slovo. Není to úplně moje parketa. Ale prostě jsou to ty křivky, se kterými oni pracují. A tak jak vyhodnocují Národní dispečink lůžkové péče, tak v podstatě v tuto chvíli omezení elektivní péče, tak jak to říkají experti, jak to říkají odborníci, plošně není nutný.

Michal KUBAL, moderátor
To jsou stále ty věci, které následují dva týdny potom, na co se ptám já. Paní předsedkyně, vy jste 19. listopadu prohlásila, že máte dojem, že vláda dělá všechno pro to, aby z hlediska covidu předala zemi v co nejhorším stavu. Pořád ještě trváte na svých slovech, máte stejný dojem i teď?

Markéta Pekarová ADAMOVÁ, předsedkyně strany /TOP 09/
Ta má slova, na kterých si trvám, jsou právě odrazem reality, protože pokud by vládě skutečně šlo o to, aby se zvládla epidemie, tak postupuje v souladu s vládou budoucí. To znamená, snaží se ta jednotlivá opatření tak, jak je zavádí, s námi diskutovat mnohem víc. A my jsme třeba to, co tady teď chcete od paní ministryně, co se vám nepodařilo od ní získat za informaci, chtěli už před mnoha týdny opakovaně. Právě náš Anti-Covid tým už dávno po volbách chtěl od ministerstva zdravotnictví, pana Vojtěcha speciálně, vědět, jaké konkrétní kroky plánuje při té či oné incidenci a podobně. Prostě nějaký dlouhodobější výhled a vůbec, jakým způsobem chce řídit tu epidemii. Nikoliv se nechat řídit virem, ale řídit jej. A nedostali jsme nic, protože to vláda prostě evidentně nemá, a tohle je to, co potřebujeme.

Michal KUBAL, moderátor
Pak bylo to jedno setkání, po kterém AntiCovid tým vlastně řekl, že nechce rakouský model, že nechce bavorský model, že ve své podstatě jediné, co navrhuje, je zvýšit PCR kapacitu někdy do budoucna. Tohle není úplně věc, která by byla v souladu s dalšími názory, které říkají, jak zvládat epidemii v raných zárodcích, a to samozřejmě v tu dobu už nebyl.

Markéta Pekarová ADAMOVÁ, předsedkyně strany /TOP 09/
My máme takový jednoznačný plán, který vychází z krátkodobých, střednědobých a z dlouhodobých ukazatelů a hledisek, kde ukazujeme, jak chceme vlastně tu epidemii pojmout. Samozřejmě do velké míry je tam i zodpovědnost jednotlivců a lidí jako takových.

Michal KUBAL, moderátor
To už tady zaznělo od ministra Blatného, velmi kritizovaný výrok, který říkal, každý musí být zodpovědný sám za sebe.

Markéta Pekarová ADAMOVÁ, předsedkyně strany /TOP 09/
No, to není sám za sebe, je to nejenom za sebe, ale za své blízkého a za celou společnost jako takovou. Já si myslím, že to je důležité, abychom vůbec v tomhle směru byli schopni kontrolovat to, co máme dnes už zavedené. To je jeden z těch klíčových parametrů. Pokud lidé vidí, že se to nevymáhá, tak na to prostě, lidově řečeno, kašle velká část z nich. A to samozřejmě demoralizuje ten zbytek, který na to nekašle a který to poctivě dodržuje. Tohle jsou věci, které se musí řešit velmi intenzivně, nejenom stran hygieny, ale stran třeba policie a dalších, kteří mají tu pravomoc to vymáhat a ty pokuty, které dávají, jsou prostě směšné. To se na mě nikdo nemůže zlobit. Když se podíváme, kolik těch kontrol je provedeno a kolik z nich nakonec třeba vede k tomu, že je vůbec udělena pokuta a jaké výše, tak se vůbec nedivím, že mnohé to neodradí od toho nedodržování těch opatření, která už dnes máme a která by mohla zabrat, kdyby právě dodržována byla.

Michal KUBAL, moderátor
Proč si myslíte, že současné vládě to nevychází a vám zrovna ve chvíli, kdy nastoupíte, tak lidé si uvědomí, že tady existuje nějaké společenské dobro a začnou respektovat ta nařízení, která tady jsou? Z druhé strany zaznívá od policie, že už provádějí prakticky kontroly na hranici svých kapacit, že už víc nejsou schopni provádět. Hygieny jsou zahlcené trasováním. Jsou zahlcené mnohými dalšími věcmi. Myslíte si opravdu, že tohle se takovým cvaknutím změní a najednou to začne fungovat, když to nefunguje do teď?

Markéta Pekarová ADAMOVÁ, předsedkyně strany /TOP 09/
Já si myslím, že je důležitý ten celkový přístup, to opravdu ano, aby tady důvěra, která v stát už je nabořená neuvěřitelným způsobem, se začala postupně obnovovat. Samozřejmě, že to nejde lusknutím prstů, to máte pravdu. Ale ten přístup, který může stanovit nová vláda velice intenzivně od samého počátku svého vládnutí, až se konečně tedy k němu dostaneme, tak může být v tomhle velkým posunem dopředu, velkou změnu. A samozřejmě, že v tomhle směru hraje roli i to, co třeba chceme a je to třeba kapacita PCR testů. Protože, paní ministryně, někde se čeká třeba i 7 dní na další test. Takže tady opravdu není čím se chlubit. A naopak je možnost tady v tomhle zlepšit už ten stávající stav velmi výrazně a intenzivně. Ta jednoznačná opatření, která avizuje pan ministr, budoucí ministr Válek, jsou hlavně ta 3, která tady už některá byla zmíněna. Ale zároveň je to i otázka toho do budoucna více pracovat s informacemi o covidu, o očkování s těmi lidmi, kteří jsou dnes odmítači, odpůrci. Tak máme tam určitou část lidí, kterou asi těžko přesvědčíme, a tam si myslím, že ani ta povinnost je nedonutí, i když budou mít nad sebou hrozbu nějaké pokuty. Ale je tady dost velká část lidí, kteří by se rádi nechali očkovat, ale potřebovali by to mít ještě bezbariérovější, než to je dnes. A takovýhle model, třeba dánský model, řekněme, můžeme se inspirovat i tím, jak k tomu přistoupilo Portugalsko, které to do velké míry svěřilo armádě. Tak si pojďme nějaké z těchto modelů vybrat a následovat důsledně tak, abychom byli schopni i bez zavedené povinnosti, tedy tak, že část společnosti bude velmi radikalizovat, dosáhnout toho proočkování té míry, která nám už pomůže to zvládnout.

Michal KUBAL, moderátor
Portugalsko to svěřilo vojenskému námořnictvu. Tak doufejme, že to nebude ten hlavní problém v tom, proč to nevyjde v Česku.

Markéta Pekarová ADAMOVÁ, předsedkyně strany /TOP 09/
Opravdu se tady bavíme spíš o důvěryhodné instituci a armáda je důvěryhodná instituce.

Michal KUBAL, moderátor
Máte pocit, že jste to prostě prospali?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Ne, rozhodně ne, já bych ještě ráda zareagovala na ten výrok, když jste ho tedy otevřela, paní předsedkyně, že byl skandální ten výrok. Pan vicepremiér Havlíček vyzval paní předsedkyni, aby se omluvila, ona nereagovala. Promlčela se tou výzvou. Ale ten výrok byl skandální a nešlo o vládu. Tady jde právě o všechny ty lidi, o kterých teď mluvíte. O ty zdravotníky, vojáky policisty, kteří jsou na hraně svých kapacit, jak jste řekl, kteří jsou na hranici svých kapacit a které vy jste tím urazila. Protože jste řekla, že záměrně nechceme vyřešit pandemii. Čili to byl absolutní vrchol, co jste řekla.

Markéta Pekarová ADAMOVÁ, předsedkyně strany /TOP 09/
K nim mám hluboký obdiv. Hluboký obdiv a skláním se před nimi.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
No, asi ne, když tak o nich mluvíte.

Michal KUBAL, moderátor
Paní ministryně, prosím, 25. 10. zaznělo od šéfa ÚZIS, že jedeme podle velmi rizikového scénáře. 7. 11. varoval profesor Dušek, že to bude mít velký významný dopad do zdravotnictví. 22. 11. přišla první akce. To bylo to omezení uznávání, z OTN jste vypustili test, ON. Proč?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Týden předtím chtěl, a nebudu se vymlouvat, Adam Vojtěch zavést systém ON. Ano, bylo to skoro týden předtím.

Michal KUBAL, moderátor
Pořád to je tři týdny po tom prvním varování.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Přicházel prostě s těmi návrhy tak, jak byla vyhodnocována data Ministerstva zdravotnictví, přišel s tím, konzultoval to s AntiCovid týmem, čekali jsme 2 dny, abychom se dočkali toho, že chtějí systém ONT. Takže jsme řekli ne, bude systém ON. Zavedli jsme ho, okamžitě se pětinásobně zvedla vakcinace. Z 10 000 denně na 52 000 denně.

Michal KUBAL, moderátor
To vydáváte za úspěch?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
My to považujeme za úspěch, vakcinace se zvedla pětinásobně, pane redaktore, kdybychom nezavedli ON, tak jsme zůstali na těch 10 000, zvedají se kapacity PCR, ale pozor, tam nejde jenom o to, že bychom nedokázali těch PCR testů dělat více, ale už jsme na hranici lidských kapacit. To znamená, už nejsou lidské kapacity. I tam je velká nemocnost. Když jsme chtěli zvednout sankce, tak současná opozice, budoucí vládní koalice, tomu bránila, v Senátu to spadlo pod stůl. Čili jeden krok za druhým.

Michal KUBAL, moderátor
To je příběh z jara.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Ano, z jara, který tady dneska mohl být a mohli jsme dávat mnohem větší sankce.

Michal KUBAL, moderátor
Vrátím se nicméně k tomu podzimu. Proč to trvalo tak pozdě? A zopakuji podobnou otázku, jakou ode mě slyšela náměstkyně ministra zdravotnictví. Musela být opravdu tak velká krize, aby se něco začalo dít?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Podívejte se kolem nás po všech zemích okolo nás. Všude ta pandemie takto zuří. Nikde nejsme žádnou zářnou výjimkou. Podívejte se na Německo, podívejte se na Rakousko, podívejte se na Slovensko.

Michal KUBAL, moderátor
V Německu jsou země, které jsou v okolí Česka, Bavorsko, Sasko, Rakousko možná, nicméně už teď jsme se dostali…

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
...které jsou na tom hůře než my. Prostě zuří to v celé Evropě, třeba Slovensko.

Michal KUBAL, moderátor
A které ještě? Říkáte země. Které ještě?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
V Rakousku je celkový lockdown atd.

Michal KUBAL, moderátor
Ale řekněte mi, které země jsou na tom v té situaci hůř než Česká republika.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Nemůžete posuzovat jenom počet nakažených. Musíte také posuzovat to, kolik máme lidí na jipkách, kolik lidí máme v nemocnicích, podívejte se z toho procenta, z těch, kteří jsou na těch jipkách, kteří jsou neočkovaní atd.

Michal KUBAL, moderátor
Takže když nejsme druzí nejhorší, ale třetí nejhorší, tak...

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Není to dobré. Není to dobré.

Michal KUBAL, moderátor
Je to strašné.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Dělá se to prostě v maximální možné míře, s veškerým nasazením a není to dobré v celé Evropě a vůbec kolem nás, v celém světě. Je to prostě pandemie. Podívejte se, máte tady deltu, která dneska zuří, teď máme ten nový omikron, jestli to říkám dobře, to také nevíme, jak se bude chovat, atd. Je to prostě pandemie.

Michal KUBAL, moderátor
Je to pandemie, kterou různé země zvládají různě, a bohužel Česká republika už poněkolikáté patří k nejhorším zemím.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Česká republika patří prostě standardně podle těch čísel k zemím, které jsou na tom samozřejmě také špatně, tak jako celá řada zemí kolem nás, děláme všichni jeden vedle druhého, co maximálně dělat můžeme.

Michal KUBAL, moderátor
Paní předsedkyně, jaká bude filozofie přístupu nové vlády? Vít Rakušan přiznává, že je zapotřebí třeba víc policistů, větší dodržování, bude to ten bič vedle možná cukru, který nabídnete v tom, že už nebude další lockdown?

Markéta Pekarová ADAMOVÁ, předsedkyně strany /TOP 09/
Tak já jsem tady o tom už hovořila a myslím si, že v tomhle se shodneme právě jako celek, nová budoucí vláda se v tom shodne, že je potřeba prostě ta opatření, která existují, vymáhat důsledněji a efektivněji, než se děje dodnes.

Michal KUBAL, moderátor
A přijde vám, že je to skutečně problém ve vládě? Protože vy nastoupíte a budou tam stejní lidé, kteří by je měli vymáhat teď, tak je problém úplně navrchu?

Markéta Pekarová ADAMOVÁ, předsedkyně strany /TOP 09/
Já se domnívám, že je to i otázka nějaké vůle je v tomhle směru podpořit k těm krokům, které můžou pro některé vypadat jako odstrašující bič, jak to nazýváte, ale ve skutečnosti je to jenom otázka vymáhání toho, co platí. Pokud pravidla přestanou být vymáhána, tak jsou bezzubá a nefunkční. A to se tady teď děje. A to se tady děje bohužel už nějakou dobu a jenom tomu trošku přihlížíme, děláme, že to možná nevidíme, možná je to dokonce tak jako trpěno záměrně, aby tady nebyla ještě větší nespokojenost té části společnosti, která se prostě nechce v žádném případě vůbec, řekněme, smířit s tím, že existuje, věří určitým dezinformacím, s tím se tady také mělo dávno bojovat a nebojuje efektivně, takže tady toto jsou kroky, které se musí dít. Na druhou stranu, já se tady ještě jednou vrátím k té minulosti a chci jednoznačně podpořit všechny zdravotníky, všechny, kteří se vůbec tou epidemií zabývají v terénu, vůči nim z mé strany není jediná výhrada, respektive nějaká facka, jak tady zaznívá. Naopak, je to bezmezná podpora. A myslím si, že tady v tom směru se zase shodne celá vláda, že zejména oni to odnášejí, ale zejména oni jsou ti, kteří nás drží ještě nad vodou bez toho, abychom se dostávali do nějakých ještě plošnějších opatření typu lockdownu, anebo abychom tady měli opravdu kolaps nemocnic. To si musíme všichni uvědomit a není to tak myšleno z mé strany, když kritizuji tuto vládu, že bych kritizovala je. Naopak, k nim mám velkou důvěru, že to opravdu dělají s maximem svých vypětí, na rozdíl od vlády, která kdyby právě naslouchala těm opatřením, která my jsme avizovali, už dříve jsme po nich chtěli celou řadu konkrétních kroků, které když bych tady teďka jmenovala, tak tady strávím ještě půl hodiny, takže jsou to věci, které se týkají řízení epidemie a která jedno po druhém mají smysl. A určitě to jsou právě i ty kapacity PCR testování například, protože 200 000 testů denně je naším cílem a chceme, abychom ho dosáhli, je to očkování třetí dávkou, mimochodem z těch nových očkování také tvoří dost velkou část, ale pořád nejsou dostatečně zapojeni praktici, ne všichni se zapojili, je potřeba motivovat, ano, opakovaně se k ní vracím, protože stále nefungují.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
V rozpočtu 22 je nárůst policistů o 4 000, hasičů o 1 500 a chci jenom říct, že pan předseda Rakušan řekl nedávno, že škrtne všechna neobsazená místa tak, aby se ušetřily, já nevím, on říkal 20 miliard, to by teda nebylo ani náhodou, tak jenom připomínám, že by škrtl i ty policisty a ty hasiče. A jinak ta data dostává samozřejmě dnešní opozice, budoucí vládní koalice už od září, já jsem se o tom informovala, dostává to pravidelně, myslím, že 2× týdně dostáváte data, samozřejmě z Ministerstva zdravotnictví.

Markéta Pekarová ADAMOVÁ, předsedkyně strany /TOP 09/
Ale ne vaše plány.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
To znamená, že pojďme se přestat hádat, protože to mávnutím kouzelného proutku prostě nezmizí.

Markéta Pekarová ADAMOVÁ, předsedkyně strany /TOP 09/
To nikdo neříká, ale je potřeba začít to řešit jinak a je potřeba to začít řešit efektivněji. A to i z toho hlediska, že máte plán, nejenom data, to je určitě důležité při řízení epidemie, ale i plán, co při jednotlivých číslech budete dále dělat, a nikoliv překvapovat třeba prodejce na vánočních trzích zrušením ze dne na den. To jsou věci, které prostě jsou i vůči té společnosti strašně kruté, protože pak se tady dostáváme do situací, kdy jsou v tom nelogičnosti, které ti lidé nechápou.

Michal KUBAL, moderátor
Paní předsedkyně, prosím. Vaše předvolební heslo: Nedopustíme žádný lockdown. V tom, co vidíte, co se děje kolem nás, nemrzí vás to už?

Markéta Pekarová ADAMOVÁ, předsedkyně strany /TOP 09/
Víte, tady je potřeba si říci, jestli my jsme skutečně těmi, kdo něco máme dnes možnost nedopustit. Ještě zatím nejsme ve vládě, ještě zatím tam bohužel...

Michal KUBAL, moderátor
Bavili jsme se o tom, že za 2 týdny, víme, jaká je dynamika té epidemie momentálně, tak se ptám, jestli vás už to mrzí a jestli vás to trošku neděsí, že se vám budou objevovat zpátky všechny ty billboardy, které jste rozvěsili po republice.

Markéta Pekarová ADAMOVÁ, předsedkyně strany /TOP 09/
Tak já bych připomněla jeden z rozhovorů pana profesora Válka, který říkal, on to řekl takovým slovem, Vánoce tím smrdí, když to řeknu, budu ho opravdu citovat, řekl to před mnoha týdny a mnozí se chytali za hlavu, ale on opravdu jenom varoval z hlediska těch čísel, že pokud nezačneme reálně konat a opravdu konat, nejenom přihlížet, tak je to scénář, který je prostě následně nevyhnutelný a hrozí. Ale když se vrátím k tomu našemu sloganu, tak my jej dopustit skutečně nechceme. Proto také ta jednotlivá opatření navrhujeme vládě už teď, i když ještě v té vládě samotné my sami nesedíme.

Michal KUBAL, moderátor
Paní ministryně, už se objevuje slovo lockdown na zasedáních kabinetu?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Ne, ne. Neobjevuje se, my ho také nechceme dopustit, protože samozřejmě to je určitý krok zpět. Diskutované vánoční trhy, to je něco, k čemu přistoupili v Německu, k čemu přistoupili kolem nás, v Drážďanech, ty jsou mnohem známější, epidemiologové se shodli na tom...

Michal KUBAL, moderátor
Proč jste nezavedli stejná opatření, jako platí například v nákupních centrech, tzn. zákaz konzumace?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Vysvětlím to. My jsme o tom velice debatovali na vládě, velice. A odborníci, hlavní hygienička, epidemiologové, se shodují na jedné věci. Tam dochází k obrovské koncentraci. Zkuste se podívat třeba na fotky.

Michal KUBAL, moderátor
Myslíte si, že před Vánoci v obchodních centrech nebude docházet ke koncentraci?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Nechte mě, prosím, domluvit, dochází tam k obrovské koncentraci lidí, tam se sjíždí lidé zeširoka, zdaleka. Podívejte se v Praze, podívejte se v Drážďanech na staré fotky, samozřejmě dobové. Podívejte se v Brně, kde jsou propojená 4 náměstí. Ti lidé tam konzumují, baví se, logicky, patří to k Vánocům.

Michal KUBAL, moderátor
Podívejte se na černý pátek v jakémkoliv obchodním centru, když už se bavíme o starých fotkách.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Podívejme se do obchodního centra, tam jsou potraviny, drogerie, oblečení, foodcourty jsme zavřeli, zavřeli jsme všechna rychlá občerstvení, aby se tam nešlo sdružovat.

Michal KUBAL, moderátor
A nešlo udělat to stejné u těch...

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Nešlo, nešlo. To je otevřený prostor, nešlo, museli byste to oplotit, museli byste tam prostě dělat nějaký systém, ON prostě nešlo, bylo to jednoznačně doporučení, podívejte se do Německa. Tam mají Kochův institut a zavedli to také. V Drážďanech, kde se sjíždí prostě, já nevím, okolí, zeširoka zdaleka, z jiných zemí. To znamená, to byl ten důvod, bylo to tvrdé, musí se to prodejcům kompenzovat, mně to je velice líto, ale chtěli to takto vědci a epidemiologové.

Michal KUBAL, moderátor
Probereme to s jejich zástupci právě teď. Dámy, děkuji za váš čas, přeji krásný večer. Díky, že jste přišly.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí v demisi /ANO/
Děkujeme za pozvání. Hezký večer. Na shledanou.

Markéta Pekarová ADAMOVÁ, předsedkyně strany /TOP 09/
Na shledanou.

01.12. 20:46  Plány… (ikaktus)
Diskuse je uzavřena


Přečtěte si také:

21.11.2024Ministr Stanjura k rozpočtu v pořadu ČT Události, komentáře MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
25.01.2024Zbyněk Stanjura v pořadu ČT Události, komentáře MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
10.02.2022MF: Zbyněk Stanjura k rozpočtu v pořadu Události, komentáře MF ČR (Ministerstvo financí ČR)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688