Dvě české firmy - Alza a SIKO - pronikly na francouzský trh e-commerce
Vývoz českého zboží na severozápad Ruska dlouhodobě převyšuje dovoz. Zájem z ruské strany povzbudil jeho další nárůst v tomto roce. Nejlepších výsledků zaznamenal export do Sankt Peterburgu a Kaliningradské oblasti, kam směřuje většina vývozu. Nové příležitosti pro české firmy se otevírají například v energetice, odpadovém hospodářství a dopravním strojírenství.
Ilustrační foto Shutterstock
Po úspěšném vstupu do Maďarska, Rakouska, Německa a Velké Británie spustil začátkem listopadu francouzskou verzi svého e-shopu pod doménou Alza.fr největší tuzemský e-shop Alza.cz. Jak říká vedoucí společnosti Alza pro Francii Jakub Kalina, vyšla Francie v interních firemních analýzách jako velmi rozvinutý a perspektivní trh, který nabízí nové příležitosti. Při výběru teritoria Alza vycházela také z výsledků dosavadních prodejů na webu alzashop.com, jehož prostřednictvím obsluhuje evropské země bez lokalizovaného webu.
Firma plánuje ve Francii čistě online přítomnost bez prodejen a Alzaboxů a o veškerý provoz svého francouzského e-shopu se prozatím bude starat pražská centrála a call centrum posílené o francouzsky mluvící operátory. Alza kompletně přeložila svůj e-shop do francouzštiny a vybrala zboží, na které chce ve Francii sázet. Ve zemi bude Alza prodávat zhruba 75 tisíc položek, což je citelně méně oproti českému katalogu. Do budoucna firma nicméně nevylučuje, že bude ve Francii působit fyzicky. „Na všech trzích, kde působíme, je naším dlouhodobým cílem stát se jedničkou a naplnit naši vizi objednání myšlenkou a doručení teleportem,“ říká k tomu Jakub Kalina.
SIKO staví v Métách
Ve Francii uspěla také firma SIKO, největší tuzemský prodejce koupelnového vybavení. Letos v březnu získala firma SIKO minoritní podíl francouzského e-shopu Livea.fr a začátkem listopadu se stala jeho většinovým vlastníkem. Livea patří mezi pět největších internetových obchodů s koupelnovým sortimentem ve Francii a má zhruba dvacet zaměstnanců. V současné době vybaví přibližně deset tisíc zakázek měsíčně a plány pro příští rok počítají s obratem asi 1 miliardy korun.
Před třemi lety jsme začali dodávat vybrané položky do firmy LIVEA a tím započalo něco více než jen byznysový vztah. Vzájemně jsme začali vnímat sympatie i obrovské synergie, které naše spolupráce přináší. Po dvou letech spolupráce, když jsme chtěli naše obchodní vztahy v různých oblastech ještě prohloubit, jsme se dohodli na provázání vlastnické struktury,“ uvedl generální ředitel SIKO Tomáš Vala.
SIKO plánuje postavit logistickou základnu pro západní Evropu v Métách. „LIVEA již nyní prodává do pěti států západní Evropy. Stala se tak součástí naší globální expanzní strategie, expandovat na západ budeme primárně prostřednictvím LIVEA. I proto plánujeme stavbu logistické základny v Métách se vzorkovnou, aby tato expanze nabývala zřetelnějších obrysů“, vysvětluje Tomáš Vala.
Zkušenosti firem Alza.cz a SIKO mohou sloužit jako příklad pro další české společnosti, které mají zájem o vstup na francouzský trh a Velvyslanectví České republiky v Paříži je připraveno jim v jejich úsilí asistovat.
Ředitel SIKO Tomáš Vala se svými francouzskými partnery. Foto Velvyslanectví ČR v Paříži
Sektor e-commerce na vzestupu
Šance pro expanzi jsou každopádně příznivé. Podle údajů francouzské Federace e-commerce a distančního prodeje (FEVAD) zaznamenává elektronické obchodování ve Francii kvůli pandemické krizi významný boom. E-commerce tvoří 4,5 % francouzského HDP s trhem o velikosti 42 milionů spotřebitelů. V roce 2020 vykázaly e-shopy působící ve Francii obrat 112 miliard eur (8,3% meziroční nárůst). Od roku 2014 se jedná dokonce o 96,5% nárůst (s obratem 57 miliard v roce 2014). Za minulý rok bylo na francouzských e-shopových stránkách provedeno více než 1,8 miliard transakcí. Omezení pohybu osob a uzavření kamenných obchodů až na několik výjimek donutilo jak spotřebitele, tak podnikatele obchodovat online. Zatímco online prodeje výrobků a zboží představovaly 9,8 % francouzského maloobchodu v roce 2019, dnes tvoří 13,4 %. Nejvíce se na nárůstu podílejí internetový prodej kosmetických a zdravotnických výrobků, spotřebního zboží, elektroniky, nábytku a bytových dekorací.
Tyto údaje dokazují, že francouzský e-commerce je v současné době velmi slibným sektorem, a dokonce jedním z největších na mezinárodním trhu: v roce 2020 byla Francie druhým největším trhem e-commerce v Evropě a sedmým na světě. Během roku 2020 vzniklo na území Francie 17 400 nových online obchodů a celkový počet e-shopů ve Francii vzrostl na 207 400. Významným trendem je také online nakupování přes mobil, takzvaný m-commerce: 48 % Francouzů nakupujících online k tomu používají svůj telefon a nákupy přes telefon představují 22 % tržby e-shopů. Stoupá i počet spotřebitelů nakupujících přes sociální sítě jako Facebook a Instagram (31 % nakupujících online si už někdy něco koupilo přes sociální sítě).
Podle odhadů statistického serveru Statista.fr by měl rostoucí zájem o e-commerce pokračovat i v příštích letech. Průměrný nárůst tržeb e-shopů by se měl mezi lety 2020 a 2024 pohybovat okolo 6,4 % ročně a míra penetrace na trh e-commerce by se měla zvýšit ze současných 15 % na 25 % do roku 2025.
Zuzana Gamrotová, ekonomická diplomatka Velvyslanectví České republiky v Paříži
Díky našim firmám o nás ví celý svět
The post DVĚ ČESKÉ FIRMY PRONIKLY NA FRANCOUZSKÝ TRH E-COMMERCE appeared first on MZV.
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Energie - vývoj cen energií na komoditních trzích
- Plyn - vývoj cen zemního plynu na komoditních trzích
- Dlouhodobý investiční produkt - novela zákona o kapitálovém trhu
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
- THB, thajský baht - převod měn na CZK, českou korunu
- GBP, britská libra - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
?