Proč se obrovské firmy najednou rozpadají na kusy
Rozdělit se je nejnovější trend mezi globálními firemními titány. Rozpad na několik částí plánují nejnověji takoví mamuti jako Johnson & Johnson, Toshiba a GE. A to je možná jenom začátek vlny, napsal na serveru CNN.
Konglomeráty jsou obrovské a obtížně uchopitelné. Wall Street je nenávidí, protože neví, jak je pořádně ocenit. Teď je ale možná na čase zjistit, jestli je hbitost více než velikost.
J&J nejnověji oznámil, že se rozdělí do dvou firem – jedna se bude orientovat na spotřební zboží a druhá na léky a zdravotní zařízení.
V sektoru zdravotnictví to je zatím poslední z tektonických změn, do kterých se před Johnson &Johnson pustily i jiné velké farmaceutické společnosti, včetně obrů jako Pfizer, Merck, nebo GlaxoSmithKline. Ty svoje velké divize odštěpily už v minulých letech, nebo to alespoň plánují. Investoři jsou totiž ochotní platit vyšší cenu za rychle rostoucí byznysu léků, zařízení a biotechnologie spíše než za generika a spotřební zboží pod stejnou značkou.
Firemní rozluky se ale netýkají jenom zdravotní péče, což ukazují příklady Toshiby a GE.
„Proto, aby přežily a nenechaly si utéct trendy, se firmy musejí dívat na nejlukrativnější linky svého byznysu a na to, kam by měly dávat nejvíce své pozornosti a času,“ řekla CNN Business šéfka investiční strategie v SoFi Liz Young.
Velké firmy po celém světě i v řadě sektorů teď ve zmenšování velikosti vidí nového boha.
Technologický gigant Dell nedávno odštěpil svůj cloudový byznys WMWare do naprosto samostatné firmy. A do dvou firem se rozdělil maloobchodní řetězec L Brands. Jmenují se Bath & Body Works a Victoria's Secret.
IBM vyčlenila do nové společnosti, zvané Kyndryl, svoji službu informačních technologií. Ta má teď větší volnost, pokud jde o další spolupráci a vytváření společných podniků s cloudovými konkurenty IBM.
„Našli jsme novou svobodu, jak vstupovat na trh. Pořád můžeme obsluhovat zákazníky IBM, ale také prozkoumávat partnerství s jinými technologickými providery,“ uvedl finanční ředitel Kyndrylu David Wyshner v nedávném rozhovoru se CNN Business. Minulý týden Kyndryl oznámil obchod s Microsoftem.
Společnosti mohou také přijít na to, že odštěpením divizí získají větší samostatnost a budou moci uzavírat obchodní vztahy, které nemusely dávat velký strategický smysl, když byly ještě součástí obrovského konglomerátu.
Odpálení části firmy a odprodeje majetku jsou pro konglomeráty kromě jiného i způsobem, jak zvrátit rozhodnutí, že kterých investoři úplně neskákali radostí.
Jako příklad mohou sloužit telekomunikační giganty Verizon a AT&T. Akcie obou firem v posledních několika letech zaostávaly za širším trhem. Částečně tomu bylo kvůli nedostatečně rostoucím tržbám a zisku. Dalším z důvodů byl ale i strach, že se obě firmy dostaly svými velkými obchody v mediální sféře už moc daleko od svého jádrového byznysu, který spočíval v bezdrátovém světě.
Verizon si koupil AOL a Yahoo a spojil je do divize, kterou nejdříve pojmenoval Oath a pak přejmenoval na Verizon Media. Akvizice se mu ale nikdy nevyplatila. V září tak Verizon za pět miliard dolarů svoji mediální divizi prodal společnosti private equity kapitálu Apollo. Zůstal mu v ní jenom 10procentní podíl.
AT&T je uprostřed jiné transakce: chce odštěpit WarnerMedia, mateřskou společnost CNN Business, a spojit ji s obrem ve streamingu a kabelovém vysílání Discovery. Vznikne tím nová společnost s názvem Warner Bros. Discovery. Celá transakce by se ale měla uzavřít až v polovině roku 2022.
Vývoj akcií At&T v porovnání s indexem S&P 500:
Zdroj: https://www.fool.com/
Podle webu Motley Fool je teď AT&T jednou z trojice vytipovaných firem, do kterých by teď hodnotoví investoři mohli investovat 100 dolarů. Jedním z katalyzátorů je podle webu právě odštěpení WarnerMedia, a dalším pokračující zavádění 5G sítí. Investovat do modernizace této infrastruktury sice pro firmu nebude zrovna levný špás, stavební kameny jeho marže v mobilním byznysu se ale odvíjí od stahování dat.
“I když AT&T po odloučení od WarnerMedia pravděpodobně sníží svoji dividendu a výnos rozprostírající se mezi 4 a 5 procenty, firma je prostě poměrně dost levná, aby bylo možné ji jen tak přejít,“ píše také web.
Zdroj: CNN, www.fool.com
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři