Drážní úřad přijal mimořádná opatření v rámci kontrol lanových drah
Kontroly lanových drah probíhají pravidelně dle platných právních norem a v souladu s přísnými evropskými předpisy. „Provoz lanovek je pod přísnou několikastupňovou kontrolou, je tak možné říci, že bezpečnost provozu lanových drah v ČR je na vysoké úrovni,“ dodává Jiří Kolář.
Přesné zákonné postupy řeší vyhláška č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a technický řád drah. Pokyny pro obsluhu a údržbu jednotlivých lanovek jsou navíc vždy dány ještě výrobcem technologické části lanové dráhy. Tam mohou být jednotlivé kontrolní kroky nastaveny i v řádu hodin.
Jak probíhají pravidelné kontroly lanových drah?
1. Obsluha lanovky musí denně před zahájením provozu provést:- zkušební chod pro ověření bezpečnostních funkcí lanové dráhy, zejména brzd, uchycení sedaček či kabin na lano a lana jako takového
- kontrolní jízdu, kterou se kontroluje stav trati, průjezdné profily a stav nosných či tažných lan.
2. Provozovatel je povinen v delších časových intervalech provádět kontroly, které se skládají z měření a případného seřízení kontrolovaných částí. Ty se provádějí v řádech týdnů a měsíců.
3. Jednou ročně je předepsána provozní revize, kterou provádějí akreditovaní revizní technici.
4. Každé tři roky je akreditovaným inspektorem provedena prohlídka a zkouška technického stavu lanové dráhy. Veškeré osoby, které provádějí nezávislé kontroly, jsou odborně způsobilé, a jejich kvalifikaci prověřuje Drážní úřad.
5. Lana musí navíc projít pravidelnou defektoskopickou kontrolou, kterou provádí opět osoba s požadovanou kvalifikací. U tažných, dopravních a přítažných lan je interval stanoven na dva roky, u nosných lan na tři roky.
6. Na dodržování všech výše uvedených povinností a na bezpečnost celého provozu dohlíží Drážní úřad, který provádí pravidelné státní dozory.
Dozory jsou komplexní – kromě povinností uvedených výše, je navíc kontrolováno, že lanovou dráhu obsluhuje osoba odborně způsobilá. Každý, kdo řídí lanovku, musí nejprve složit odbornou zkoušku u Drážního úřadu a následně teprve obdrží průkaz způsobilosti k řízení lanové dráhy. Při kontrole musí navíc obsluha lanovky prokázat zdravotní způsobilost. V rámci dozoru jsou kontrolovány také například provozní předpisy, evakuační plány, zkušební a výcvikové řády či přepravní podmínky.
Přesnou příčinu mimořádné události na Ještědu stanoví vyšetřování Drážní inspekce. Poté bude teprve možné přistoupit k přijetí případných dalších, už konkrétnějších, bezpečnostních opatření.
Poslední zprávy z rubriky Přeprava:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?