APPAA: Evropa si s emisními limity zadělala na ekonomický problém. Záchranou mohou být ojetá auta
Situace na automobilovém trhu je v současné Evropě naprosto bezprecedentní a rozhodně vstoupí do budoucích učebnic ekonomie. Podle Asociace APPAA se totiž Evropa, díky svým tvrdým požadavkům na plnění emisních předpisů a tzv. Green Dealu, „zamkla“ do složité ekonomické situace, kterou navíc velmi negativně ovlivnila pandemie spojená s onemocněním Covid-19.
Podle expertního pohledu PricewaterhouseCoopers Česká republika ze začátku října trápí v současnosti automobilový průmysl na celém světě nedostatek křemíkových mikročipů, plastových granulátů a dalších komponentů, následkem čehož prakticky všechny automobilky omezily svoji výrobu. Podle PricewaterhouseCoopers komponentová krize, kterou nelze snadno ani rychle vyřešit, může částečně přetrvat do let 2022 či 2023.
Obchodníci s ojetými vozy v této souvislosti doporučují, že s nákupem ojetiny není dobré příliš vyčkávat. Tím spíše, jestliže klienti poptávají zánovní vozy s minimem najetých kilometrů. Ty totiž v současné době, alespoň částečně, uspokojují poptávku po nedostatkových nových vozech „Ceny zánovních ojetin rostou a nabídka těchto vozů se rychle zmenšuje,“ říká Filip Kučera z Auto ESA.
S tímto názorem souhlasí i Petr Přikryl, předseda Asociace APPAA:“ „Dopady tlaku evropských úředníků na Green Deal i dopady pandemické krize dnes vidíme v plné síle. Obávám se však, že krize automobilového průmyslu ještě není zdaleka u konce“, říká Petr Přikryl, předseda Asociace APPAA a vysvětluje: „Nedostatek nových vozidel a jejich rostoucí ceny, mnohdy již o desítky procent, způsobují tlak na nabídku a ceny na sekundárním trhu“. Podle Přikryla se právě ceny vozidel sekundárním automobilovém trhu budou vyvíjet velmi turbulentně. Nicméně právě ojeté vozy mohou paradoxně podle Přikryla automobilovému trhu pomoci.
Podle něj totiž enormně vzroste zájem především o zánovní ojetiny. „Do tohoto segmentu se totiž z velké části přesune neuspokojená poptávka ze segmentu nových vozidel. To pomůže udržet v relativním ekonomickém zdraví nejen dealery, ale také další podnikatele, kteří se v celém řetězci nacházejí“, domnívá se Přikryl. Ojeté vozy tak mohou podle této úvahy pomoci ekonomicky přežít i leasingovým a úvěrovým společnostem, pojišťovnám, dopravcům, servisům a dalším subjektům.
Že je situace na sekundárním automobilovém trhu neutěšená potvrzuje i Filip Kučera z Auto ESA: „Na trhu aktuálně chybí desítky tisíc vozidel z té nejžádanější cenové kategorie, tedy 200 – 250 tisíc korun a situace se asi příliš zlepšovat nebude. Kdo tedy chce koupit ojeté auto, neměl by příliš otálet“.
Situaci ovlivňuje i množství a stáří ojetých vozů dovážených ze zemí západní Evropy. Ojetiny totiž chybí napříč kontinentem. Jiří Daněk z autobazaru Auto-Trotina k tomu říká: „Do republiky se ze zahraničí dovážejí stále starší vozy, mnohdy opravdu v žalostném stavu. Navíc za ceny, za které by ještě před rokem byly zcela neprodejné“.
Nedostatek nových vozů v letošním roce povede podle PricewaterhouseCoopers Česká republika k nárůstu dovozů ojetých aut, které jen za první tři čtvrtletí dosahují téměř hodnoty celého roku 2020. Prodeje dovezených ojetých aut před rokem 2020 meziročně rostly o jednotky procent s průměrným ročním růstem cca 3 procenta. V roce 2020 došlo zejména vlivem pandemie COVID 19 k jednorázovému poklesu prodejů oproti roku 2019 o 15 %.
Za prvních 9 měsíců se prodalo o 20 % aut více než za stejné období předchozího roku. Za celý rok by pak prodeje dovezených ojetých aut mohly dosáhnout přibližně 180 000, tedy úrovně roku 2019. Průměrné stáří importovaných ojetých automobilů s první registrací v České republice se dlouhodobě udržuje okolo vysoké hodnoty 10,5 roku.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Registr ekonomických subjektů ARES
- Bitcoin - Aktuálně, ekonomické zpravodajství
- APPAA: Evropa si s emisními limity zadělala na ekonomický problém. Záchranou mohou být ojetá auta
- Evropu straší trio ekonomických problémů
- Fed má zaděláno na zvýšení sazeb a problém
- Anketa - Největší problém Česka - Který ekonomický problém je pro Česko největší?
- Rozbřesk – Akciové indexy v USA a v Evropě mají zaděláno na nová letošní maxima
- 12.h - zaděláno na další pokles, Evropa se propadá, koruna posiluje
- 11.30 h - Evropa lehce v plusu, BCPP má zaděláno na dlouhodobé minimum likvidity, koruna oslabuje
- 13.h - Evropa výrazně posiluje díky čínskému průmyslu, BCPP má zaděláno na rekordní letargii, dolar oslabuje, ropa u 71 USD
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Vojtěch Šanca, Delta Green
Nenechávejte baterii a FVE ležet ladem, využívejte je k vyrovnávání sítě
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Neregulované fondy jsou už půl roku pod přísnějším dohledem. Co se změnilo?
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex leden 2025: V lednu sazby hypoték klesly, na úrokový sešup však letos zapomeňme
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla