AAA Auto (AAA Auto)
Auto Moto  |  03.04.2024 09:38:57

S nástupem jara trh s ojetými auty dramaticky ožívá, růst cen se zastavil

Tuzemský trh s ojetými automobily v letošním roce výrazně roste, a to v meziměsíčním i v meziročním srovnání. Jestliže v únoru přibylo v české inzerci meziročně bezmála 16 procent nabízených aut, v právě skončeném březnu poskočilo toto číslo o dalších 10,6 procenta – na celkem 121 209 vozů. To je s přehledem nejvíc za posledních pět let, což dokládá masivní oživení sekundárního trhu. Vyplývá to z analýzy provedené experty AAA AUTO, největšího prodejce ojetých vozů v Česku.

„Rekordní prodeje hlásí už třetí měsíc v řadě také naše autocentra v síti AAA AUTO a Mototechna. Dá se říci, že zažíváme prodejně nejúspěšnější rok dvaatřicetileté historie naší společnosti. Lidé zkrátka po letech pandemického a postpandemického půstu touží po pořízení modernějšího auta,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings, provozovatele AAA AUTO a Mototechny.

Z dat českého inzertního trhu také vyplývá, že se zastavil dosud v podstatě nepřetržitý růst nabídkových cen – meziročně jsou sice o pět procent vyšší (medián 210 tisíc korun), ale ve srovnání s únorem poprvé po dlouhé době klesly (o 2,3 procenta z 215 tisíc Kč). „Vzhledem k tomu, že mírně narostla i střední hodnota najetých kilometrů – ze 155 na 156 tisíc – a o celý rok se zvýšil věk inzerovaných vozů, z 10 na 11 let, se dá usuzovat na zvýšený dovoz starších a levnějších vozů. Což samozřejmě není dobrá zpráva pro Česko, protože tím neustále narůstá průměrné stáří vozového parku,“ říká Petr Vaněček.

Co se týče skladby pohonů nabízených aut, podíl benzinových a naftových vozů se mění jen minimálně, stejné je to u typů karoserií – i nadále vedou kombíky (26 procent nabídky), těsně následované pseudoterénními SUV (25,6 %), na třetím místě jsou s 19 procenty klasické hatchbacky, 12,5 procenta představují kdysi tak populární rodinná velkoprostorová MPV. Sedany s necelými šesti procenty jen paběrkují, ostatní karoserie jako kabriolety, kupé a pickupy představují pouhé jednotky procent. „Potvrzuje se tak, že Češi stále zůstávají kombíkovým národem, na prvním místě upřednostňují praktičnost. Stejné je to v Evropě pouze v Německu, zbytek kontinentu preferuje hatchbacky nebo sedany,“ dodává Petr Vaněček.

Z první desítky nejčastěji nabízených aut vypadla v březnu Škoda Kodiaq, nahradil ji Hyundai i30; prvních devět příček zůstává stále stejných, obsazených Škodami Octavia, Fabia a Superb, VW Golf a Passat, BMW 3, Ford Focus, BMW 5 a VW Touran.

Mírný nárůst v inzerci zaznamenávají bateriové elektromobily (BEV) i hybridy, o 57, respektive 33 kusů na 1786 hybridů a 1073 BEV. Zajímavý posun ovšem nastal v jejich cenách – elektromobily meziměsíčně zlevnily téměř o sto tisíc korun, z 880 na 778 tisíc korun (pokles o 11,6 procenta), přitom ale mají méně najeto (medián najetých kilometrů 35 vs 40 tisíc) a jsou o rok mladší (3,1 vs 4,1 roku). Meziroční pokles mediánových cen je ještě masivnější, z 914 na 778 tisíc korun (minus 15 procent) při stejném stáří 3,1 roku.

U hybridů není meziroční nárůst nabídky tak výrazný, z 617 na 718 kusů, a mediánová cena dokonce povyrostla o 40 tisíc korun na 590 tisíc Kč, přičemž nájezd i stáří zůstaly prakticky beze změny (48 tisíc km, 4,1 roku). „Ceny hybridů se zvyšují kvůli vyšší poptávce, kterou pozorujeme nejen na celém sekundárním trhu, ale i u nás v autocentrech AAA AUTO,“ říká Petr Vaněček. „Lidé u tohoto typu vozidel oceňují možnost úsporné jízdy na elektřinu a zároveň de facto neomezený dojezd na klasická paliva. Technika hybridních systémů je navíc velmi spolehlivá. Zájem o hybridy je veliký i proto, že automobilky už delší dobu avizují, že kvůli výrobním nákladům – v jednom autě jsou vlastně dvě odlišné technologie pohonu – přestanou tento typ vozů vyrábět a nahradí je čistými elektromobily,“ dodává Vaněček.

Čistě bateriová auta naopak dlouhodobě zlevňují. Zatímco před rokem byla mediánová cena Škody Enyaq 1,56 milionu korun, letos v březnu to bylo pouhých 1,1 milionu; typická Tesla Model 3 se prodávala loni za milion, letos v březnu za 750 tisíc korun. „Dostupnost elektromobilů se stále zlepšuje. Zájem o ně v poslední době roste zejména na venkově v okolí velkých měst, odkud lidé dojíždějí do zaměstnání. Na domech instalují fotovoltaiku, auta tak nabíjejí výrazně levněji než v komerčních dobíjecích stanicích. Tento trend bude do budoucna ještě posilovat,“ říká Petr Vaněček z AAA AUTO.

Co se týče „kilometrových rekordmanů“ české inzerce, v březnu vedou dodávky Volkswagen LT, jejichž 36 exemplářů má najeto průměrně bezmála 400 tisíc km, následuje BMW X3 s 370 tisíci – a velmi netradičně i Škoda 130, která urazila 330 tisíc kilometrů.

Mezi nejdražšími nabízenými automobily se v březnu nově objevily dva Mercedesy SLR McLaren za bezmála 53 milionů korun za kus, pět kousků SLS AMG od stejné značky po necelých 29 milionech nebo dvě Ferrari 599 za 25 milionů. Zajímavými exempláři z inzertní nabídky jsou jistě také tři Bentley Flying Spur po šesti milionech , ale i pět kusů luxusního Jeepu Wagoneer za 3,3 milionu korun. Nabídka superluxusních vozů také celkově roste – letos v březnu jich na trhu bylo 355 kusů.

Roman Švidrnoch
PR & Media Relations Manager
AURES Holdings



AURES Holdings

Skupina AURES Holdings letos slaví již 30 let na trhu. Provozuje síť téměř šedesáti poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku, v Německu a v Nizozemsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,8 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně 90 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama.

Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a vloni v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy.

Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Více informaci na: www.auresholdings.eu


Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:

Po 11:36  Auta pro 17leté? Češi jsou opatrní realisté Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Po 10:16  17. týden na trhu pohonných hmot ČMKB - nafta v průměru za 18,85 Kč/litr ČMKB (Českomoravská komoditní burza )






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688