O těch, které ukazují podíly někoho, nebo něčeho na nějakém celku. Před pár týdny jsme jimi byli doslova zavaleni při čtení výroční zprávy ČAP. Tím nejsledovanějším obvykle bývá ten, který znázorňuje podíly jednotlivých pojišťoven na celkovém objemu předepsaného pojistného. Je faktem, že pohled na něj byl po řadu poměrně nudný, protože byl v podstatě pořád stejný a nebýt letopočtu, měl člověk pocit, že kouká na jeden a ten samý. Až v posledních letech tuto nudu zpestřily pojišťovny tím, že některé z nich sfůzovaly.
Ono je vůbec zajímavé, proč se vlastně poměřují právě v objemu předepsaného pojistného. To totiž dává o tom, jak se jim v daném období vedlo, informaci jenom částečnou. Je to v podstatě něco jako koláč bez ovoce. A jako teprve to mu dodává chuť, tak i výsledkům pojišťoven dodává zajímavost až pohled na jejich zisk. Ostatně kvůli němu také podnikají. Tedy alespoň si to tedy myslím…
Na druhou stranu je fakt, že pojišťovnictví není zdaleka jediný obor, ve kterém se konkurenti na trhu mezi sebou poměřují nikoliv podle toho, kolik kdo vydělal, ale kolik vyprodukoval. A tak automobilky mezi sebou soutěží v počtu vyrobených vozidel a pekaři v množství upečeného chleba. Pravda ony tyto objemové ukazatele svoji logiku mají. Když nevyrábíte vozidla, nepečete chleba a neúčtujete pojistné, tak asi těžko vygenerujete nějaký zisk. Ale neplatí to vždy. Pokud produkujete se ztrátou, tak se s rostoucím objemem produkce jenom zvětšuje průšvih, ve kterém lítáte. Ostatně pojišťovny mající ve svém portfoliu povinné ručení o tom ví své…
Ale vraťme se k zisku. Jeho vývoj bývá obvykle opomíjen, nebo o něm padá jenom malá zmínka. Jako by vydělat prachy byla nějaká hanba. Je fakt, že podíly jednotlivých pojišťoven na celkovém zisku se ve formě koláče nezobrazují. Důvod je podle mne praktický. Ony totiž občas někomu ta čísla zčervenají, a to se v koláči znázorňuje vážně dost blbě. A tak se ani my nešťourejme v tom, jak si na tom ta která pojišťovna stojí a podívejme se na trh jako celek.
Ten vloni vydělal o něco míň než předloni. Konkrétně zhruba 14,5 miliardy oproti 18. Někdo by to možná svedl na covid, ale to je podle mne jen taková berlička pro vysvětlení něčeho, co daný člověk vysvětlit neumí. V případě pojišťoven totiž pokles zisku s Covidem téměř určitě nesouvisí, protože ony jsou na těchto vnějších „otřesech“ poměrně nezávislé. Pohled do historie nám to ostatně potvrzuje. Nejvyššího zisku v historii totiž dosáhly v roce 2010. Tedy v čase, kdy všude řádila finanční krize. Dělal něco přes 21 miliard. A naopak v roce 2014, tedy v době, kdy se ekonomika začala zvedat, to nebylo ani miliard 7. A teď v tom hledejte logiku.
Naposledy tak skončil celý trh v červených číslech v roce 2002. Mnozí si jistě pamatují, že tento rok postihly Česko katastrofální povodně, které tenkrát zastavily dokonce i pražské metro. Pojišťovny tenkrát dojely na to, že se nepoučily z podobně ničivých povodní na Moravě v roce 1997 a pojišťovaly majetek za hubičku vesele dál. Druhá facka je však evidentně probrala, což bylo vidět na výsledcích v letech 2006, 2010 a 2013, kdy se vylila voda z břehů ve velké části Česka opět a na zisku to nebylo znát.
Z pohledu zisku je tedy možné hodnotit výsledky roku 2020 jako dobré. Těch 14 miliard je hodnota nadprůměrná (ta se pohybuje kolem 10 miliard), a to není vůbec špatné. Tak ať to pojišťovnám vydrží a jejich koláče ať nejsou jenom ze suchého těsta, ale mají na sobě i dostatek šťavnatého ovoce. A hlavně tu drobenku…
Tento článek nevyjadřuje názor společnosti Creasoft.
Kateřina Lhotská
vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny
stříbrná Blogerka roku 2019 serveru iDNES