Komuniké Svazu obchodu k 9. ročníku Konference o rozvoji obchodu v ČR
Druhý den 9. ročníku Konference o rozvoji obchodu v ČR (KORO) v hotelu Voroněž v Brně byl zakončen setkáním s představiteli medií. Jakkoli předání základních informací o průběhu KORO považují organizátoři – Svaz obchodu ČR, Vysoká škola ekonomická v Praze a společnost INCOMA Consult za svoji samozřejmou aktivitu v zájmu rozšíření výsledků konference, již proto, že šlo o devátý – předjubilejní ročník - prezentovaný jako Czech Retail Summit s celou řadou novinek, rekordů a „evropských přístupů“, dostává toto sdělení mimořádný ráz. Lze začít u statistiky KORO, z níž vyplývá, že jednání se zúčastnil historicky nejvyšší počet zástupců obchodu, výroby spotřebního zboží a souvisejících služeb, vč. cestovního ruchu (celkem 765 účastníků).
O šíři programu svědčí to, že s referáty a diskusními příspěvky v plénu a sekcích vystoupilo téměř 100 řečníků. KORO potvrdil svůj charakter nejvýznamnějšího národního setkání špiček českého obchodního trhu a současně s ohledem na vystoupení zahraničních top-managerů, přítomnost představitelů mezinárodních hlavně evropských institucí (EuroCommerce - EC, UGAL, EHI, svazů obchodu z kandidátských zemí, Mezinárodního družstevního svazu, FESSEL-GfK), resp. účastníků z 18 zemí posílil svůj internacionální charakter.
Proevropské zaměření bylo navíc zdůrazněno vystoupením Charge d´Affaires delegace EK v ČR p. Dreyera, aktivitami komise EC pro rozšíření při konání KORO, jakož i vystoupením generálního tajemníka EC na sektorovém sociálním dialogu, který se při KORO v Brně uskutečnil jako v první z kandidátských zemích a také jako první v odvětví obchodu a cestovního ruchu v ČR. Samotný KORO a také sektorový sociální dialog přivedl na jednání rovněž představitele státní exekutivy – ministry pro místní rozvoj P. Němce a financí B. Sobotku, náměstky ministrů průmyslu a obchodu Z. Vorlíčka, práce a soc. věcí P. Šimerku, pro místní rozvoj Č. Sajdu, hejtmana Jihomoravského kraje J. Juránka z tripartity předsedu ČMKOS M. Štěcha a předsedy partnerských odborových svazů A. Leinera a D Gavlasovou a zástupce dalších spolupracujících podnikatelských institucí.
Z hlediska obsahového hodnocení KORO bylo na tiskové konferenci konstatováno, že jednání přineslo řadu nových výzev pro budoucnost obchodního trhu ČR. Vstup do EU, nové technologie a prudce rostoucí nároky zákazníků vyvolávají potřebu připravit implementovat nové, kvalitnější strategie. Efekty změn, se kterými budou aktéři obchodního trhu v nadcházejícím období konfrontováni, budou ve svém souhrnu pozitivní. Před českým obchodem je více šancí než hrozeb a potvrdil to i letos opakovaný bleskový on-line průzkum GfK Praha (za podpory firmy Dataware). 62 % z více než 300 dotázaných účastníků KORO se domnívalo, že vstup ČR do EU bude pro jejich firmu či organizaci znamenat spíše možnost rozšíření a zkvalitnění dosavadních činností, 31 % neočekávalo žádné výraznější změny a pouze 7 % očekávalo potíže nebo ohrožení firmy. Konec konců znovu se potvrdilo, že český obchod již v mnohém a delší dobu vlastně v podmínkách EU funguje.
Novinkou KORO bylo udělení cen TOP RETAILER 2002/03, kterou za největší obchodní obrat obdržela společnost MAKRO Cash & Carry a za nejlepší zákaznické hodnocení společnost GLOBUS ČR. Cenu „Za nápad roku“ získala ze tří finalistů společnost Hortim International, pro kterou hlasovalo 38 % respondentů; čestnou cenu v této kategorii získala i společnost Terno České Budějovice, která se umístila v těsném závěsu za vítězem s 36 % hlasů. Třetím nominovaným finalistou byla Mars obchodní a. s.
O bezprostředním praktickém dosahu jednání KORO svědčí to, že v několika sekcích byly nastoleny zcela aktuální problémy, s nimiž se denně potýká Svaz obchodu ČR a jeho členské firmy. Obecně bylo velmi naléhavě znovu poukázáno na to, že česká legislativa nadále vzniká, aniž by byly dostatečně brány v úvahu připomínky podnikatelské sféry s tím, že pod heslem „harmonizace“ dochází k nastolování předpisů (zvláště podzákonných), které kladou věcně nadměrné i nákladově neúnosné požadavky. Z těchto otázek byly prezentovány na konferenci 2 konkrétní legislativní problémy. V prvém případě Svaz obchodu apeloval na urychlené dokončení procesu liberalizace trhu energetiky, resp. na novelizaci platného energetického zákona č. 458/2000 Sb. Ve druhém případě se jedná o zdlouhavá a dosud neuzavřená jednání s exekutivou o křiklavých důsledcích vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č. 347/2002 Sb. K tomu také konference na závěr a před přítomnými medii vydala prohlášení účastníků konference vyzývající Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo zemědělství a Ministerstvo zdravotnictví k bezprostřednímu jednání těmito slovy:
Účastníci konference, zástupci maloobchodu a dodavatelé jako významní zaměstnavatelé a tvůrci HDP, odborná veřejnost se hlásí k otevřené komunikaci při přípravě zákonů a vyhlášek, popř. změn ve stávající legislativě s jejich tvůrci a předkladateli.
Ve vztahu k vyhlášce Ministerstva zdravotnictví č. 347/2002 Sb. O hygienických požadavcích na prodej potravin podpořila konference stanovisko Svazu obchodu ČR o hygieně potravin ze dne 17. ledna 2003.
Vzhledem k tomu, že v důsledku naplnění požadavků vyplývajících z této vyhlášky hrozí všem zúčastněným subjektům značné navýšení nákladů a hrozí riziko budoucích právních sporů o jejich náhradě, žádáme o urychlené jednání v dané věci.
V Brně 4. února 2003 – podepsáni Jiří Jindra předsedající konference, Helena Pískovská, prezidentka SOCR
Bližší informace o 9. ročníku Konference o rozvoji obchodu v ČR lze získat u hlavního, organizátora na www.retail21.cz nebo na e-mailové adrese konference@incoma.cz.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?