(Kurzy.cz)
Českým drahám přibude konkurence. Opět však státní…
K definitivnímu naplnění se nyní přiblížil již v březnu avizovaný možný vstup španělských státních drah Renfe do domácího soukromého přepravce Leo Express. Španělské ministerstvo financí firmě v minulém týdnu posvětilo získat v Leo Express poloviční podíl. Podnikatel Leoš Novotný, který vydělal především na prodeji potravinářské skupiny Hamé, tak nejspíše přijde o své majoritní postavení ve skupině. Dle Výroční zprávy z roku 2019 ovládal totiž skupinu Leo Express zhruba z 91 %.
Za měsíc zmiňovaný Leoš Novotný oslaví 60 let a v tu dobu možná budou právě akcionáři Leo Express na valné hromadě právně posvěcovat vstup zahraničního investora. Příslušná smlouva již měla být podepsána. Sama španělská firma v tiskové zprávě uvedla, že v Leo Express získá 50% podíl. Díky tomu započne naplňovat svůj v roce 2019 oznámený záměr poskytovat služby více mezinárodně. Do roku 2028 mají její příjmy z desetiny pocházet ze zahraničí. Nyní kromě Pyrenejského poloostrova totiž Renfe nabízí železniční přepravu jen do třech francouzských měst. Vstup do domácí společnosti Leo Express tak španělské firmě zároveň přinese působení nejen v České republice, ale především také v sousedním Slovensku a Polsku, resp. díky licencím i přístup na německý trh.
Španělský dopravce k transakci mj. uvedl: „Společnost Renfe by také měla získat lepší pozici pro přístup k vysokorychlostním projektům plánovaným v regionu. Česká republika, Slovensko a Polsko jsou tři země, které mají stále velký potenciál pro rozvoj své dopravní infrastruktury.“
Zdroj: Renfe
Cena za podíl v Leo Express neznámá
Ke vstupu do Leo Express je zatím pouze známo, že má proběhnout navýšením kapitálu firmy a to právě o zmiňovaných 50 %. Pokud Leoš Novotný příp. nezíská podíly od současných minoritních akcionářů, jeho podíl ve firmě by tak měl následně klesnout pod 46 %. Po jarním nevýrazném snížení základního jmění o držené vlastní akcie, má Leo Express v současnosti vydáno necelých 12,2 mil. akcií ve jmenovité hodnotě po 10 Kč. Stejný počet akcií by tak měl získat španělský dopravce. Že by však za poloviční podíl v Leo Express zaplatila Renfe sotva 122 mil. Kč, asi nelze předpokládat. Nabízí se buď úpis nových akcií za výraznější cenu, tedy s emisním ážiem, či lze spíše předpokládat od Renfe závazek nových výrazných investic do Leo Express například do vlakových jednotek.
Připomeňme, že již před téměř 2 lety Leo Express začal na okruhu ve Velimi testovat/licencovat novou vlakovou soupravu, kterou pojmenoval Sirius. Koupil ji od světově největšího čínského výrobce vlaků CRRC. Díky opcím plánoval celkem pořídit až 33 těchto jednotek za více než 5 miliard korun. Na svezení však zákazníci zatím stále čekají…
Zdroj: Leo Express
Renfe v červených číslech
Španělského dopravce také loni zasáhla pandemie Covid-19, resp. pokles přepravy a v té souvislosti meziroční více než poloviční propad příjmů z jízdného na necelých 1,14 mld. EUR (29 mld. Kč). Zatímco tak v roce 2019 Renfe vydělala přes 100 mil. EUR, loni se propadla do ztráty přes 473 mil. EUR (přes 12 mld. Kč). Z hlediska zaměstnanosti je v porovnání s Leo Express španělská firma každopádně gigant. Ke konci loňského roku pro skupinu pracovalo téměř 14,5 tis. osob.
Závěrem možno ještě doplnit, že časopis Forbes hlavního majitele Leo Express Leoše Novotného v loňském přehledu zařadil na 52. místo nejbohatších Čechů s odhadovaným majetkem 4,5 mld. Kč. Jak známo mezi jeho záliby patří potápění a lov. V kontextu tak v Bílých Karpatech vybudoval oboru a největší privátní lovecký revír Radějov o rozloze 1600 hektarů.
Poslední zprávy z rubriky Přeprava:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz