Cenový index EY: Osobní automobily zdražovaly i ve druhém čtvrtletí roku
Ceny osobních automobilů nadále rostou. I ve druhém čtvrtletí se tak potvrdil trend, který dominoval již v prvním kvartálu letošního roku. Podle dat pravidelného cenového indexu poradenské společnosti EY, který systematicky sleduje a analyzuje trh s osobními automobily, došlo za pouhé tři měsíce v průměru k 2,3% zdražení osobních vozidel v základních i vrcholných variantách. Jediné segmenty, ve kterých spotřebitelské ceny naopak klesaly, zahrnují čistě elektrická vozidla a LPG automobily. Všechny ostatní motorizace podražily.
Srovnání cen vozů s předchozím čtvrtletím
Podle srovnání prvního a druhého čtvrtletí roku 2021 došlo, dle cenového indexu EY, k dalšímu nárůstu cen osobních automobilů výrazně nad průměrnou inflací (2,3 %). Tento nárůst by odpovídal ročnímu nárůstu skoro 10 %. Průměrné 2,0% navýšení, odpovídající zhruba částce 15 979 Kč, nastalo u nejvyšších výbav. Zdražily například modely Hyundai Tucson a modely značky ŠKODA – Karoq, Kodiaq, Octavia, Scala. Nejvýraznější změny byly oproti předchozímu období sledovány u vozidel na CNG – ty zaznamenaly nárůst o 11,7 % u nejvyšších výbav, což podle tržního průměru odpovídá částce 79 291 Kč. Naftová a benzínová auta taktéž v průměru podražila, a to o 5,9 %, respektive 4,1 %.
„Hlavním důvodem růstu cen vozidel o 2,3 %
v posledním čtvrtletí byly vzrůstající náklady spojené s plněním
legislativních požadavků. Dodatečné náklady se bohužel promítly až do finálních
cen pro spotřebitele. Jejich růst neodvrátila ani rozrůstající se nabídka benzínových,
naftových a plug-in hybridních verzí vozidel. Největší růst průměrných cen o 5
% byl evidován u segmentu SUV, kde dokonce o 6,1 % vzrostly ceny vrcholných
naftových variant. To odpovídá částce 67 732 Kč,“ říká Petr Knap,
vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední,
východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.
Ceny základních výbav vzrostly
v průměru o 2,9 %, tedy přibližně o 13 705 Kč. Nejvýrazněji se to
projevilo v případě cen naftových modelů, kde to spotřebitelé pocítili v průměrné
výši odpovídající 31 021 Kč (4,6 %). Situace se liší i napříč jednotlivými
segmenty – nejvyšší cenový nárůst o 4,5 % nastal v kategorii SUV
v nejnižších výbavách, přičemž v maximálních výbavách to bylo dokonce
o 5,3 %. Základní výbava Škody Kodiaq byla kvůli uvedení faceliftu zdražena o 102 000 Kč. Oproti tomu nejlevnější Nissan Qashqai zdražil o 52 000
Kč. SUV ale nebyla jediným segmentem, v jehož rámci rostly ceny základních
výbav. Například minivozy rostly o 4,3 % a nižší střední třída o 2,9 %. Jediná vozidla,
jejichž ceny se snížily, byla elektrická a ta s LPG pohonem. V prvním
případě ceny poklesly o zanedbatelných 0,4 % u základních výbav. V rámci
střední třídy došlo k nepatrnému růstu cen jak u základních výbav, tak u výbav
nejvyšších. Základní narostly o 0,4 %, nejvyšší pak o 0,3 %.
Srovnání vozů podle kategorií základní a nejvyšší výbavy (bez
započtení inflace)
Mini vozy (A) prošly zdražením základních výbav o 4,3 %. U nejvyšších výbav nedošlo k žádným výrazným změnám.
V kategorii malých vozů (B) se zdražování dotklo všech typů výbav. Nejvyšší výbavy rostly v průměru o 0,2 % a základní v průměru o 0,8 %. To představuje navýšení o 2 462 Kč.
Automobily nižší střední třídy (C) zdražily v průměru o 1,3 %. Ceny základních výbav narostly o 2,9 %, zatímco ceny nejvyšších výbav vzrostly pouze o 0,4 %. Dramatické zvýšení cen o 11,1 % nastalo u vrcholných výbav s benzínovými motory.
Střední třída (D) zaznamenala také mírné zdražování – o 0,4 % u základních výbav a 0,3 % u těch nejvyšších. K největšímu růstu 0,5 % došlo u základních benzínových výbav a plug-in hybridních automobilů. Nejnižší nárůst 0,3 % byl naopak evidován u nejvyšších benzínových motorizací a naftových vozidel.
Ve vyšší střední třídě (E) a kategorii MPV nedošlo k žádným výrazným změnám.
V nejvýznamnějším segmentu SUV & Crossover rostly ceny v průměru o 5 %. Zdražily všechny motorizace vyjma čistě elektrických pohonů, které klesly v základních výbavách v průměru o 3,4 %. Obecně ale ceny základních výbav narostly o 4,5 %, ceny nejvyšších výbav ještě o 0,8 procentních bodů více. Zlevnění se dočkaly čistě elektrické vozy, a to ve výši 3,4 % u základních výbav. Důvodem je primárně pokles cen vozů Peugeot 208 a 2008. Zvýšení cen se naopak dotklo benzínových (3,5 %) a naftových motorizací (5,9 %). Právě naftové maximální výbavy podražily dokonce nejvíce. Průměrné ceny vzrostly až o 6,1 %. To lze přisuzovat zejména modelům Škoda Kodiaq, Karoq a Ford Kuga, které zdražily o desítky tisíc.
„Na základě našich aktuálních i historických dat jasně vidíme, jak se ceny osobních automobilů na českém trhu vyvíjí. Ceny rostou v základních i ve vrcholných výbavách. Od roku 2018 jsme už zaznamenali celkový nárůst o průměrných 13,5 % a zřejmě začíná zrychlovat. Z grafu lze usuzovat, že rozhodně nemůžeme očekávat zlevňování v době, kdy jsou kladeny stále vyšší nároky na bezpečnost a udržitelnost vyráběných vozů. Naopak z důvodu rostoucí nabídky čistě elektrických vozů, které jsou oproti tradičním vozidlům podstatně dražší, můžeme očekávat, že průměrné ceny nadále porostou. Svou roli jistě sehrává i aktuálně nepříznivá situace ohledně nedostatku čipů a rostoucí ceny dalších vstupů. Oba tyto faktory významně podvazují výrobní kapacity výrobců.“ dodává Petr Knap.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun