Pro „horních“ 1000 podniků Rakouska je udržitelnost ve velké většině už částí jejich podnikatelské strategie – alespoň to jednoznačně vyplynulo z ankety poradenské společnosti EY Rakousko. Pro ni agentura Market provedla studii od února do dubna 2020 mezi 217 respondenty-zástupci největších firem. Dvě třetiny z těchto podniků mají více než 500 zaměstnanců, zbývající třetina má více než 100 zaměstnanců. Třetina z firem má obrat do 50 milionů EUR, druhá třetina mezi 51 až 200 miliony a zbývající třetina dokonce ještě vyšší.
Integrace a udržitelnost vedou
Bezmála dvě třetiny oslovených (63 %) má podle svého vyjádření téma udržitelnosti plně integrované do firemní strategie, zbývající bezmála třetina (31 %) částečně. A 5 % respondentů hodlá toto téma zakomponovat v horizontu 2 let. Podle EY to ukazuje, že ekonomičtí obři jsou v Rakousku mnohem dále než středně velké podniky, kde ještě loni koncem roku disponovalo udržitelnou strategií 38 % dotázaných.
Podle zástupců EY je současná vyšší úroveň zapojení udržitelnosti ve velkých firmách potěšitelná a vyznívá optimisticky, že by bylo možné dosáhnout klimatických cílů. „Na druhé straně se však lze oprávněně obávat, že zástupci top podniků v Rakousku se posuzují lépe, než ve skutečnosti odpovídá situaci a že celkové dimenze a šíře souvislostí jsou částečně podhodnoceny,“ upozornil Martin Unger, šéf EYCarbon, divize pro udržitelnost v Rakousku.
Kde si udržitelnosti hledí více
Nejdále jsou témata udržitelnosti rozvinuta v agendě firem v devíti oddělených sektorech. Studie oceňuje hlavně průmyslové podniky a velmi velké firmy. Naproti tomu k sektorům, kde je udržitelnost zatím integrována relativně méně, patří oblast „jiných služeb a finančních služeb“. V tomto segmentu se vyjádřilo 53 % respondentů, že udržitelnost je už úplně zakomponována do firemní strategie, a dalších 37 % vypovědělo, že podle nich částečně. S výrokem „udržitelnost je podstatnou částí našeho obchodního modelu“ spíše souhlasilo v sektoru „jiných služeb a finančních služeb“ 80 %. Podíl 20 % oslovených už souhlasil méně nebo nesouhlasil.
Jedna z dalších otázek zněla: Jak silně ovlivňují ochrana klimatu a udržitelnost aktivity a iniciativu ve vašem podniku? Podle odpovědí byla na škále od 1 (vůbec) až po 10 (velmi silně) byla vypočtena celková hodnota z odpovědí 7,5. A v sektoru „jiných a finančních služeb“ činila vypočtená hodnota 7,8. Napříč sektory panuje názor a očekávání, že ochrana klimatu a udržitelnost budou mít v budoucnu silný vliv (průměrná hodnota 8,0) na vlastní odvětví. Velmi vysoké zastoupení takového předpokladu je v sektoru „výroba spotřebního zboží“ (8,7), zatímco nejnižší v sektoru „jiné a finanční služby“ (6,9).
Regulatorní požadavky hlavním faktorem
Hlavním faktorem vlivu pro více udržitelnosti v podnikání je přirozeně zákonná regulace. V sektoru „jiných a finančních služeb“ je o tom přesvědčena většina: 27 %, resp. 40 % respondentů označilo odpověď „velmi silný vliv“ nebo „spíše silný vliv“ regulace. Nicméně i v ostatních oborech převažuje mínění, že regulace vede jako hlavní faktor. A obráceně: v odvětvích Automotive, transport, doprava a energie se vyjádřilo 87 % dotázaných, že udržitelnost je nezbytná, aby bylo možné plnit regulatorní požadavky. Tento podíl byl ve všech sledovaných branžích nejvyšší. V sektoru finančních a pojišťovacích služeb se udržitelnost stala v poslední době tématem regulace s důrazem na povinnosti vykazování udržitelných postupů.
Jiné vlivy
Není to ale jen samotná regulace, která udržitelnost dynamicky žene vpřed. Dalším faktorem jsou například přání a požadavky spotřebitelů a odběratelů. V případě „jiných a finančních služeb“ je to „silný impuls“ pro 27 % respondentů a „spíše silný impuls“ pro 43 % respondentů. Svoji roli hraje i všeobecné mínění, že přizpůsobení se trendu udržitelnosti je většinově vnímáno jako nutnost pro další růst a profitabilitu. Tři čtvrtiny oslovených firem vidí udržitelnost jako možný diferenciační faktor v konkurenčním boji.
Nejde tedy jen o obecná regulatorní opatření, ale rovněž o interní nasměrování podnikání k nastavení udržitelnějšího provozu. „Hodnocení tématu ze strany manažerů významných rakouských firem každopádně ukazuje, že udržitelnost je pro ně relevantní hodnotou a motivací,“ uzavřel výsledky studie Stefan Uher, zástupce šéfa divize EYCarbon v Rakousku.