Na bicyklu s dvěma dětmi - ÚAMK radí
Léto patří bicyklům, co ale v případě, že vaše ratolesti ještě nejsou dost velké na to, aby se přidaly do rodinného pelotonu? Přeprava z dob našeho mládí – tak zvaně „na štangli“ je už dnes nemyslitelná. Takže? Partnerský automotoklub ÚAMK, německý ADAC, provedl crash testy, kdy se střetl automobil s kolem, které kromě dospělého přepravovalo také dítě. Co dítě, hned dvě. Které řešení je nejbezpečnější?
Jaké jsou vůbec možnosti přepravy dvojice dětí pomocí jednostopého stroje o síle jednoho člověka? Nabízí se pět základních možností: klasické kolo s dvojicí zadních sedáků-cyklosedaček pro děti, kolo s přívěsným vozíkem vzadu, kolo s postranním vozíkem jakousi „sajdkárou“, „nákladní“ kolo, tedy táhnoucí za sebou na přídavné tyči dětské kolo a tříkolová verze bicyklu. Každá z variant má své pro a proti, která ověřily crash testy. Šlo o náraz vozidla v rychlosti 30 km/h pod úhlem 45 stupňů do cyklisty. Tedy o typický příklad, kdy motorista při odbočování přehlédne tohoto společně s chodci nejvíce zranitelného účastníka silničního provozu.
Je tomu tak, cyklista je „křehký“. Česká statistika hovoří o tom, že od roku 2016 do 2020 stoupl počet nehod s cyklisty z 1962 na 2728 případů ročně. Pokud jde o počty mrtvých, ty rovněž rostou a vloni jich zemřelo na českých silnicích 40. Přitom podíl vlastního zavinění činí 62,5 %. Kromě jiného za růstem smrtelných úrazů je i fakt, že 56 % dospělých a 13 % dětí podle studie nepoužívá přilbu. Nicméně stále platí, že bezmála 40 % smrtelných úrazů je na straně především motoristů. Co tedy udělat proto, abychom své děti co nejvíce ochránili, a přitom je nepřipravili o zážitek z tohoto druhu cestování, které má, vzhledem k nutnosti ochrany životního prostředí, velkou budoucnost? To napověděly crash testy ADAC.
Pokud jde o komfort jízdy, potvrdilo se, že na prvním místě je varianta dvoukolého vozíku taženého kolem. V něm usazené jedno nebo i dvě děti (robustnější konstrukce) mají dostatek pohodlí, kvalitní výrobky jsou i dobře odpružené, dítě chráněno proti nepřízní počasí. Podobné je to s postranním vozíkem, ovšem zatáčení i některé další manévry nejsou pro jezdce právě jednoduché, stejně jako zvyknout si na šíři tohoto kompletu. Podobné je to v případě tříkolek. Nejlevnější variantou je pak tažení dětského kola a dvojice cyklo sedaček za dospělým jezdcem. Toto řešení společně s tažením speciálního cyklo vozíku považují odborníci za nejkomfortnější pro děti i dospělého.
Možná trochu překvapivě dopadly samotné crash testy. Samozřejmě, že vozíky – tažený nebo postranní, díky své konstrukci částečně ochrání děti uvnitř, když jsou připoutány pásy a mají přilby, nabízejí solidní míru ochrany. Z druhé strany při daném crash testu vlastně kolo vozidla a příď s reflektorem mířily přímo na děti. Došlo tedy k přímému střetu a ohrožení zdraví dětí.
Pokud jde o tříkolku, je ochrana zdraví dána tím, zda dojde při nárazu automobilu k jejímu převrácení nebo ne. Jestliže ano, je pád velmi nebezpečný i v tom ohledu, že dítě může vypadnout na silnici, kde jedou další vozidla. Pokud jde o tažení dětského kola za tím velkým, považují takové řešení i odborníci ÚAMK za vhodné pouze pro příležitostní cestování, a to na krátké vzdálenosti, nejlépe jen na cyklostezkách, nikoliv v běžné dopravě.
Co nám tedy zbývá? Jízda dvou dětí v dětských cyklo sedačkách za dospělým. Odborníci ji považují za nejbezpečnější společně s tažením vozíku, v němž jsou děti. Jak je to možné? O ochranné konstrukci vozíku jsme již hovořili. A dvojice sedaček? Testy jasně ukázaly, že srážka automobilu s kolem v případě dvojice sedaček má jednoznačnou přednost. Je v tom, že náraz nesměřuje přímo na děti. Ty sedí poměrně vysoko. Skořápka sedáku, v němž jsou připoutány a ochráněny přilbou, je podrží i při pádu kola na povrch silnice. Ukazuje se tak, že pokud vezmeme v potaz všechna tři kritéria: bezpečnost, komfort i cenu, je vítězem právě dvojice sedaček za jezdcem.
Asistenční služby pro motoristy, dopravní informace, dálniční kupóny, autoškoly, turistické informace, cestování.
ÚAMK je ryze českým poskytovatelem asistenčních služeb s největší tradicí v poskytování asistenčních služeb v České republice s přímým napojením na mezinárodní sítě prestižních automotoklubů sdružených v sítích FIA (Fédération Internationale de L´Automobile) a ARC Europe, prostřednictvím, kterých zajišťuje kvalitní asistenční služby kdekoliv v Evropě i ve světě.
Více na: www.uamk.cz
Poslední zprávy z rubriky Zábava:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz