Tržby v americkém maloobchodu se za červen zvýšily o 0,6 procenta, zatímco se naopak čekal 0,3procentní pokles.
Tržby v
americkém maloobchodu se za červen zvýšily o 0,6 procenta, zatímco se naopak čekal 0,3procentní pokles. Po očištění o
prodeje aut a
benzínu vychází růst o 1,1 pct oproti odhadovaným 0,5 pct. Částečně se na vylepšení meziměsíčních změn podílela revize května směrem dolů, ale i tak můžeme
data hodnotit jako lepší relativně k očekáváním.
Zatímco některé letošní měsíce překvapily negativně, už minulý report dojem z vývoje
maloobchodu vylepšil, a to i revizemi. Nyní už máme kompletní (ačkoli ne finální) obrázek o druhém kvartálu, ve kterém se
tržby zvedly skoro o 6 procent. To je sice zpomalení oproti 1Q, ale stále solidní
výsledek. Reálně (def. CPI)
maloobchod za kvartál expandoval o necelá 4 procenta, což je relevantnější indikace pro
spotřebu v rámci
HDP. Razantní nákupy zboží, jaké jsme viděli v prvním čtvrtletí se evidentně neopakovaly, ale tak silný růst se ani nedal čekat.
Výsledky jsou to slušné a nenaruší představu o dalším dynamickém vzedmutí
spotřebitelských výdajů. To by mělo za 2Q
stát zejména na oživení útrat za
služby, které
maloobchodní data nepostihují. Z pohledu budoucího vývoje trhů se asi nejvíce bude řešit otázka, nakolik růst
ekonomiky zpomalí z vysokých temp v prvním pololetí, k tomu ale zatím máme
minimum údajů.
Růst
maloobchodu v červnu stál hlavně na návratu Američanů do restaurací a super- a hypermarketů. Slušně přispěly také útraty za zboží z internetu, sportovní vybavení a
benzín.
Auta rychle
zdražují a táhnou
inflaci, ale jejich prodeje šly znovu dolů a celková čísla brzdily.