V Česku se začíná stavět první soukromá dálnice. Jak to bude fungovat a co to znamená pro běžného řidiče?
Tento týden začíná dostavba úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Půjde o první soukromou dálnici v ČR, úsek má být dokončen v roce 2024. Do hry se vrací realizace výstavby prostřednictvím PPP, nebolí partnerství veřejného (public) a soukromého (private) sektoru. Privátní sektor, konkrétně francouzské konsorcium DIVia, úsek dálnice postaví a bude jej pak bezmála čtvrtstoletí i provozovat. Za to mu stát zaplatí.
Stát obecně upřednostňuje realizaci výstavby nebo poskytování služby na bázi PPP, pokud je to finančně výhodné nebo pokud je k tomu přimějí celkové ekonomické podmínky. Tlak na veřejné rozpočty, který sílí i v důsledku probíhající pandemie, vytváří podmínky, v nichž se PPP realizace stává z hlediska státu atraktivnější. To proto, že se v rámci PPP realizace zapojující soukromé finanční prostředky, takže ty veřejné lze ponechat na jiná využití. Post-pandemická éra tak může vrátit PPP realizace na výsluní zájmu, odkud zmizely po prvotním nadšení z nich v polovině prvního desetiletí tohoto milénia.
Na PPP realizaci dochází tehdy, když stát nemá dostatečné prostředky k realizaci projektu nebo poskytování služby a stojí před rozhodnutím, zda si peníze půjčit, nebo použít právě PPP. V rámci druhé z možností se použitím koncesní smlouvy soukromý subjekt zaváže, že daný projekt zrealizuje na své náklady, které se mu vrací buď přímo od občanů (např. ve formě mýtného) nebo od státu ve formě pravidelných plateb. Jelikož státní sektor má možnost si půjčit prostředky levněji, za nižší úrokovou sazbu, než je tomu v případě PPP realizace, musí pro PPP realizaci promluvit také další faktory, jež tuto nevýhodu více než kompenzují.
Mezi tyto faktory patří efektivnější využití prostředků ze strany soukromého sektoru. Privátní firmy jsou totiž schopny lépe pracovat s rizikem, a tak snížit celkové náklady projektu po celou dobu jeho životnosti a tím ušetřit veřejnému sektoru finanční prostředky. Dalším faktorem je lhůta provádění projektu, poněvadž v případě realizace projektu soukromým sektorem nebývá problém s dodržením termínu.
V případě PPP realizace dálnice D4 stát zjevně s cílem povzbudit stále pokulhávající infrastrukturní výstavbu, a dále s cílem vytvořit v ekonomicky náročné době pracovní místa a podpořit lokální ekonomiku vsadil právě na PPP projekt, který bezmála 25 let od svého dokončení, po něž bude provozován na bázi koncese, přejde do státního vlastnictví.
Pro běžného občana, například tedy pro řidiče, který danou dálnici využije, se tudíž praktického hlediska nic nezmění v porovnání se situací, kdy by stavba byla uskutečněna na bázi standardní, tj. například na bázi veřejné zakázky. Za dálnici D4 začne stát platit teprve, až bude dokončena a zprovozněna, což mu pomůže ulevit od zmíněného tlaku na veřejné rozpočty. Lze také očekávat silnější tlak na dodržení termínů, protože soukromý zhotovitel stavby bude mít zájem na co nejdřívějším možném jejím zprovoznění.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Dálnice D1 aktuálně - doprava online, kolony
- Silnice a dálnice aktuálně
- Dálnice D5 aktuálně - doprava online, kolony
- Dálnice D10 aktuálně - doprava online, kolony
- V Česku se začíná stavět první soukromá dálnice. Jak to bude fungovat a co to znamená pro běžného řidiče?
- Začíná stavba prvního úseku dálnice D35 v Královéhradeckém kraji. Povede od obce Sadová k městu Hořice a stane se součástí jedné z nejdelších českých dálnic. (video)
- PRVNÍ STAV.CHRUDIM - Akcie PRVNÍ STAV.CHRUDIM aktuálně - akcie online
- HN: Prvním projektem PPP v Česku bude část dálnice D3
- Soukromá vyšší odborná škola a První soukromá obchodní akademie, spol. s r.o. - v likvidaci - obchodní rejstřík, úplný výpis
- Soukromá vyšší odborná škola a První soukromá obchodní akademie, spol. s r.o. - v likvidaci , IČO 25614584 - data ze statistického úřadu
- Dálnice se v Česku stavějí dráž než ve světě
- České silnice a dálnice: Největší dírou v Česku je dálnice D1. Kde jsou další nejhorší silnice? MAPA
Prezentace
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
25.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Elektrické návěsy od Range Energy: Klíč k udržitelnější kamionové dopravě?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Domácnosti si za plyn připlatí: Regulované poplatky vzrostou výrazně nad inflaci
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Marek Pokorný, Portu
Jak snížit daně díky DIPu? Zde je návod pro vyplnění daňového přiznání
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select