Fidelity Int.: Rychlé otevírání ekonomiky žene inflaci vzhůru
Spotřebitelské ceny v USA rostou nejrychlejším tempem za posledních 13 let v důsledku nižší srovnávací
základny, rostoucích cen energií a opětovného otevírání ekonomiky.
Index spotřebitelských cen (CPI) v USA se v dubnu meziročně zvýšil o 4,2 %, což představuje největší skok
od roku 2008. Ačkoli část tohoto růstu lze vysvětlit nižší srovnávací základnou
a rostoucími cenami energií, jádrový index, který nezahrnuje potraviny a
energie, přesto meziročně vzrostl o 3 %.
Inflace u zboží roste, ale pozor na služby
Zvláště silný růst zaznamenaly kategorie související s opětovným otevřením americké ekonomiky v kontextu odeznívající pandemie. Ceny základního zboží se v dubnu meziročně zvýšily o 4,4 %, a to především díky cenám ojetých osobních a nákladních automobilů, které expandovaly o 21 %. Jádrová inflace ve službách se rovněž meziročně zvýšila na 2,5 %, k čemuž přispěly ceny hotelů a letenek.
„Růst cen zboží bude pravděpodobně přechodný, protože problémy v dodavatelských řetězcích odeznívají. Domníváme se, že klíčovou oblastí, kterou je třeba sledovat, je inflace ve službách, která až do března klesala,“ vysvětluje Timothy Foster, Portfolio Manager ve Fidelity International.
Rychlé otevírání ekonomik zvyšuje inflaci
Vzhledem k tomu, že dovolené a kadeřnické služby byly doposud z velké části omezeny a byl vyžadován sociální distanc, inflace ve službách klesala. To je v protikladu s desetiletím před pandemií. Jádrový index spotřebitelských cen služeb vzrostl za posledních deset let (do února 2020) meziročně v průměru o 2,4 %, zatímco jádrová inflace u zboží činila pouhých 0,1 %.
Ačkoli na jaře 2020 došlo k deflaci jak u zboží, tak u služeb, ceny zboží se rychle zotavily, protože lidé nakupovali online a omezení dodavatelských řetězců a kapacit tlačily na růst cen surovin. V prosinci loňského roku inflace u zboží poprvé od roku 2011 zastínila inflaci u služeb. Přestože inflace u zboží zůstává výrazně vyšší, zdá se, že inflace u služeb nyní nabírá obrátky.
Oživení služeb by mělo být trvalé
„Očekáváme, že inflace ve službách bude méně volatilní a trvalejší, protože rekordní úroveň osobních úspor a oživení ekonomiky znamená, že domácnosti mohou utrácet za dovolené a stravování. To by mělo vést k trvalejšímu růstu cen než koncentrovaný „výbuch“ inflace u zboží. Vysoké nákupní ceny nemovitostí by měly podpořit také ceny nájmů, které tvoří zhruba polovinu jádrového indexu spotřebitelských cen služeb,“ doplňuje Ben Deane, Associate Investment Director ve Fidelity International.
Jádrové služby tvoří 59 % indexu spotřebitelských cen. To je mnohem vyšší podíl než u jádrového zboží, které tvoří pouze pětinu inflačního koše. To znamená, že jakýkoli další růst inflace ve službách by mohl mít v následujících měsících významné důsledky pro celkovou cenovou hladinu v USA.
Marcela Štefcová
Crest Communications, a.s.
Více zpráv k tématu Inflace
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Inflace - 2020, míra inflace a její vývoj v ČR , Meziroční inflace v %
- Rychlé a jednoduché porovnání mzdy a příjmů OSVČ
- Zprávy Kurzy.cz - ekonomika, akcie, koruna, euro, dolar, zprávy ze světa.
- Ekonomika - Makroekonomika ČR 2020, data, novinky
- Fidelity Int.: Rychlé otevírání ekonomiky žene inflaci vzhůru
- Výhled Fidelity Int. na 2019 – růst inflace i trvání vlády býků
- Vyšší náklady na bydlení ženou inflaci vzhůru
- Petr Dufek: Vyšší náklady na bydlení ženou inflaci vzhůru
- Inflace je stále vysoko. Vzhůru ceny žene zdražující elektřina, teplo, vepřové či ovoce
- Drahá auta ženou americkou inflaci vzhůru
- Vysoké náklady na bydlení ženou inflaci vzhůru, růst spotřebitelských cen je nejvyšší za 30 let
- Zvyšující se náklady na bydlení ženou inflaci stále vzhůru, už činí dlouho nevídaných 17,2%
Prezentace
03.02.2025 iPhone za zlomek ceny. Do Česka dorazilo…
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Kryptoměnový trh se propadá kvůli obavám z globální obchodní války
Charu Chanana, Saxo Bank
Scénář obchodní války 2.0: Co to znamená pro vaše portfolio?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Výprodej v technologickém sektoru: na kolena ho srazil výkonný model umělé inteligence z Číny
Petr Lajsek, Purple Trading
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Miroslav Novák, AKCENTA