Laurin & Klement řady S: 110 let prvního velkosériového modelu z Mladé Boleslavi
Mladoboleslavská společnost ŠKODA AUTO, jejíž základy byly položeny před Vánocemi 1895, zpočátku slavila významné obchodní i sportovní úspěchy s jízdními koly, od roku 1899 také s motocykly a na podzim 1905 představila svůj první automobil Laurin & Klement VOITURETTE A. Kromě vynikajících užitných vlastností zaujala tato česká konstrukce také velmi atraktivním poměrem ceny a výkonu i úsporným provozem. V roce 1908 už na značku L&K připadalo asi 90 % všech automobilů objemového segmentu Voiturette, vyráběných v celém Rakousko-Uhersku.
Sortiment se rychle rozšiřoval do vyšších kategorií, počty vyrobených vozů dosahovaly u jednotlivých modelových řad desítek či stovek kusů. Společnost Laurin & Klement se do první světové války vypracovala na největší automobilku rakousko-uherské monarchie, tedy společného trhu s více než 50 miliony obyvatel. Významná část mladoboleslavské produkce přitom mířila k zahraničním zákazníkům na všech obydlených světadílech.
Před 110 lety, v neděli 16. dubna 1911, se otevřely brány výstaviště v pražských Holešovicích. Populárnímu autosalonu dominoval stánek představující široký sortiment automobilky Laurin & Klement. Kromě užitkových modelů s nosností až 10 tun a „omnibusů“ (autobusů) s kapacitou do 26 osob návštěvníky zaujaly hlavně nové typy osobních automobilů. Debutoval zde nový základní model nabídky, Laurin & Klement řady S.
Doplňkové označení 12/14 HP vyjadřovalo výkon 12 „daňových koní“, tedy hodnotu vypočítanou pro účely pojištění podle úředně stanoveného vzorce, a dále skutečný výkon 14 koní (10,3 kW). Podával jej řadový kapalinou chlazený benzinový čtyřválec o objemu 1771 cm3 s postranními ventily. Motor s nezvyklým umístěním setrvačníku vpředu hned za chladičem tvořil jeden montážní celek se spojkou a třístupňovou převodovkou. Stačilo proto kontrolovat a měnit jedinou společnou olejovou náplň. Výrobce zvýšil životnost mechanických skupin aplikací moderního „mazacího přístroje“, olejového čerpadla Friedmann. Zapalování zajišťovala magnetoelektrická soustava Eisenmann.
Základ vozu L&K S tvořil robustní žebřinový rám nýtovaný z ocelových U-profilů, přičemž tuhé nápravy vpředu i vzadu odpružily dvojice podélných listových per. Hlavní provozní brzda, aktivovaná pedálem, působila na spojovací hřídel za převodovkou, bubny zadních kol byly spojeny s pákou ruční brzdy. Standard tvořila kola s dřevěnými špicemi a loukotěmi, od roku 1913 na přání vybavená snímacími ráfky. Ty usnadňovaly opravu pneumatik rozměrů 710 x 90 mm při tehdy velmi častých defektech. Výrobce za příplatek nabízel též kola s drátovým výpletem a po první světové válce i plné ocelové disky Michelin. Kompletní provozuschopný podvozek modelu S o rozvoru 2688 mm vážil 650 – 700 kg.
Pro každého něco
Automobily Laurin & Klement S dosahovaly rychlosti 50 – 60 km/h, a to v závislosti na provedení osobní či lehké užitkové karoserie. Nabídku základních verzí bylo možné přizpůsobit individuálním přáním zákazníků. Zpočátku převládaly dvou- či čtyřmístné otevřené modely, později sortiment doplnily verze jako landaulet „Vídeň“, limuzína „Karlovy Vary“, dvojitá limuzína „Kavalír“, kupé nazývaná „Lady“ či „Doktor“ a lišící se designem i vybavením pro dámy či pány. Z lehkých užitkových derivátů uveďme valník „Pokrok“ nebo skříňovou karoserii „Expres“.
Dlouhodobě rostoucí zájem zákazníků podpořila průběžná modernizace vozů Laurin & Klement řady S. Jednotlivé vývojové stupně nesly typová označení s dodatečným písmenem, od Sa po So a jejich produkce se překrývala a doplňovala. Rozvor náprav rostl z původních 2688 mm přes 2788, 3050, 3150 a 3170 až na 3220 milimetrů. V případě motorů zůstala zachována základní dispozice řadového čtyřválce, ale zdvihový objem se zvyšoval ze 1771 cm3 přes 1847 a 2065 na 2413 cm3. Tomu odpovídal nárůst výkonu z 14 k (10,3 kW) na 30 k (22,1 kW). Dynamické vlastnosti vozů řady S se zlepšily také díky nahrazení třístupňové převodovky čtyřstupňovou. Od roku 1918 byl – zpočátku na přání – k dispozici moderní elektrický startér, ale i nadále zůstalo v záloze tradiční startování klikou. Rostoucí objem motorů s vyšším kompresním poměrem však zvyšoval fyzickou náročnost takového „kurblování“. Původní acetylenové osvětlení s vyvíječem hořlavého plynu z karbidu vápenatého a vody ustoupilo na počátku 20. let minulého století elektrickým žárovkám s mnohem jednodušší obsluhou.
Z úspěchů lemujících 14 let dlouhou kariéru modelové řady Laurin & Klement S připomeňme vítězství ze závodů Terst-Opcina a Opava-Moravská Ostrava (1911), Velkou zlatou medaili ze závodů v italské Parmě (1913), 6. místo v celkové klasifikaci na náročné sicilské trati Targa Florio (1914), zvláštní cenu předsedy Československého klubu automobilistů prof. Otakara Kukuly pro model Se při 2000 km dlouhé Soutěži spolehlivosti (1921) a stříbrnou plaketu dobytou ve stejném podniku větším automobilem L&K So, nebo vítězství v závodech do vrchu Zbraslav-Jíloviště, Schöber a Ecce Homo (1922).
Tradice mladoboleslavských objemových modelů
Po více než 2000 vyrobených automobilech řady S převzal štafetu nejrozšířenějšího modelu značky z Mladé Boleslavi automobil Laurin & Klement / ŠKODA 110. V období 1925 – 1929 vzniklo celkem 2985 kusů. Jednalo se o poslední generaci automobilů vyvinutou ještě v éře L&K a vyráběnou již s logem ŠKODA.
Tradice zahájená před 110 lety řadou Laurin & Klement S úspěšně pokračuje i pod značkou ŠKODA. Prvním takovým vozem, vznikajícím již za použití efektivních výrobních metod na běžícím pásu, se na jaře 1930 stala ŠKODA 422 se základní cenou 33 000 Kč. Průměrný roční plat úředníka tehdy činil 18 000 korun. V období 1930 – 1932 se pro model Š 422 rozhodlo 3466 zákazníků. V roce 1934 se představila zcela nová generace automobilů ŠKODA: POPULAR se stal pádnou odpovědí mladoboleslavské značky na světovou hospodářskou krizi. Prvním zákazníkem byla společnost Baťa. K progresivním prvkům patřil páteřový rám podvozku a nezávislé zavěšení všech kol. I v zahraničí velmi oblíbený vůz začínal na částce pouhých 17 800 Kč, v období 1934 – 1947 tak oslovil 22 500 motoristů. Další milníky v historii značky představoval nástup generace vozů s motorem vzadu (1964: ŠKODA 1000 MB), respektive napříč u předních poháněných kol (1987: ŠKODA FAVORIT) a dále aplikace platformy MEB koncernu Volkswagen pro elektromobily (2020: ŠKODA ENYAQ iV).
Roční objem produkce mladoboleslavské automobilky činil před 110 lety 336 vozů a na vrcholu kariéry řady Laurin & Klement S v roce 1914 dosáhl tehdy úctyhodných 453 vozů. Éra řady POPULAR gradovala 7677 automobily ŠKODA (1938), hranici produkce 100 000 vozů ročně se podařilo prolomit až díky dalšímu velkosériovému modelu ŠKODA 1000 MB (1968) a počínaje rokem 2014 se globální objem vozů s okřídleným šípem dodaných zákazníkům pravidelně pohybuje nad úrovní 1 milionu vozů.
The post Laurin & Klement řady S: 110 let prvního velkosériového modelu z Mladé Boleslavi appeared first on ŠKODA Storyboard.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 10 let - měna USD
- Zlato - historický vývoj ceny Zlato po letech, minima, maxima, průměr. 1 oz - měna USD
- Předdůchod 2024 - kalkulačka: na 5 let předdůchodu musíte naspořit 763.680 Kč.
- Laurin & Klement řady S: 110 let prvního velkosériového modelu z Mladé Boleslavi
- 115 let automobilů z Mladé Boleslavi: Laurin & Klement Voiturette A představena roku 1905
- 115 let automobilů z Mladé Boleslavi: Laurin & Klement Voiturette A představena roku 1905
- Pražská brána 110/12, adresa v objektu Mladá Boleslav I 110, Mladá Boleslav na parcele st. 104 v KÚ Mladá Boleslav, KÚ Mladá Boleslav
- Tovačovského 110/11, adresa v objektu Mladá Boleslav IV 110, Mladá Boleslav na parcele st. 678 v KÚ Mladá Boleslav, KÚ Mladá Boleslav
- Společenství vlastníků jednotek Václava Klementa 1237, Mladá Boleslav , Mladá Boleslav IČO 07663129 - Obchodní rejstřík firem
- Společenství vlastníků jednotek Václava Klementa 1236, Mladá Boleslav , Mladá Boleslav IČO 07662912 - Obchodní rejstřík firem
- Společenství vlastníků jednotek Václava Klementa 1238, Mladá Boleslav , Mladá Boleslav IČO 07561202 - Obchodní rejstřík firem
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna