McDonald, Adidas i Neymar už vědí, že chránit si svou značku se vyplatí
Dobrým příkladem je známý fotbalista Neymar. S klubem FC Barcelona vyhrál Ligu mistrů a v roce 2017 přestoupil do Paris Saint-Germain za 222 milionů eur. V té době šlo o senzaci, protože Neymar se stal nejdražším hráčem v historie. Dodnes je celosvětovětovou celebritou, kterou oslovují firmy na komerční spolupráce.
Jenže ještě v roce 2012, kdy byla jeho kariéra jen v rozkvětu, si nechal registrovat ochrannou známku Neymar pro oblečení, boty a čepice portugalský podnikatel Carlos Moreira. Úřad evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO) tehdy známku bez problémů zapsal. Až o čtyři roky později si fotbalista existenci známky všiml a snažil se ji zrušit. Považoval ji za zásah do svých osobnostních práv.
EUIPO dal Neymar za pravdu a po několika měsících a zdlouhavých kolech dokazování prohlásil ochrannou známku za neplatnou, což později potvrdil i Všeobecný soud EU. Úřad dospěl k závěru, že podnikatel si ji zaregistroval jen proto, že se její název shoduje se jménem brazilského fotbalisty. Celý proces ale trval dlouhá léta a stál Neymara a jeho právníků peníze, čas a energii.
O něco odlišný problém měl pro změnu argentinský fotbalista Lionel Messi, který si chtěl v roce 2011 registrovat ochrannou známku na značku MESSI. Proti tomuto kroku fotbalisty ale podal podnikatel Jaime Masferrer Coma námitky. Jako důvod uvedl nebezpečí záměny navrhované značky MESSI s jeho ochrannou známkou Massy. Ta sloužila jako značka pro oblečení, obuv či cyklistické helmy. EUIPO námitce podnikatele vyhověl, proti čemuž se Messi odvolal. Fotbalista definitivně uspěl až loni na Soudním dvoře EU, který zrušil rozhodnutí EUIPO.
Adidas – spor o proužky
Německá značka oblečení Adidas například v minulosti vedla několik soudních sporů o její legendární pásky v logu. Tři pruhy, které dnes neodmyslitelně patří k Adidasu, použila firma poprvé již v roce 1949 na fotbalové kopačce. Jenže belgická firma Shoe Branding Europe si chtěla v roce 2009 zaregistrovat ochranné známky pro boty s dvěma pruhy. To vyústilo do vzájemné "známkové války", jejímž výsledkem bylo mimo jiné rozhodnutí Tribunálu EU v roce 2019 o zrušení jedné z ochranných známek Adidasu, sestávající ze tří pruhů.
"Adidas neprokázal získání rozlišovací způsobilosti prostřednictvím používání. V řízení před EUIPO předložil obrovské množství důkazů (více než 12 tisíc stran), které sestávaly zejména z obrázků vyobrazení dotčené ochranné známky EU na sportovním oblečení, taškách či teniskách, "tvrdí Miroslav Šperka z V4 Group.
Přesto firma neuspěla a žaloba společnosti Adidas byla zamítnuta v celém rozsahu. "Rozhodnutí soudu svědčí o skutečnosti, že požadavky na specifičnost důkazních prostředků při prokazování získané rozlišovací způsobilosti v důsledku používání jsou vysoké a způsobují problémy i známým světovým značkám," uvádí Miroslav Šperka.
Ukazuje se, že shromažďování důkazních prostředků ex post, tedy až na základě pokynů právníků, není dostatečné a firmy na ochranu již registrovaných známek by měly přijmout interní řešení, která mají zajistit systematické sbírání a tvorbu důkazů v případě možných sporů do budoucna.
McDonald u soudu s Big Macem
S dokazováním měl mimochodem problém i fastfoodový řetězec McDonald ', který předběžně ztratil před dvěma lety v EU práva na ochrannou známku Big Mac ve sporu s irskou značkou SuperMac' s. EUIPO zrušil práva na ochranu značky, kterou McDonald 'získal v roce 1996. Nejde zatím o pravomocné rozhodnutí, Mc'Donalds se odvolal.
Podle rozsudku americká síť rychlého občerstvení dostatečně neprokázala, že značku v období pěti let před začátkem sporu v roce 2017 řádně používala. Americká síť před úřadem nedokázala předložit relevantní důkazy o tom, kdy a v jakém rozsahu se ochranná známka používala, ačkoli se Big Mac objektivně spojuje u mnohých spotřebitelích s "Mekáč". Pro soudní boj ale chyběly důkazy, a to bylo podstatné.
V4 Group
V4 Group je poradenská skupina sdružující právní poradce, daňové konzultanty, auditory a účetní. Našim klientům nabízíme komplexní poradenské služby při vykonávaní jejich každodenních činností jako i řešení náročných obchodních transakcí.
Skupina V4 Group působí v České republice, Slovenské republice, Polsku a Maďarsku.
Více informací najdete na: www.v4group.eu
Poslední zprávy z rubriky Zákony a právo:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?