V4 Group (V4 Group)
Zákony a právo  |  12.04.2021 14:06:26

Ochranná známka: zdánlivá banalita, která se firmě vyplatí

Hodnotu firem netvoří jen budovy, pozemky, výrobní stroje či šikovní zaměstnanci, ale i jejich jméno. V době extrémní konkurence jsou si firmy ze stejné branže natolik podobné, že jejich běžný spotřebitel je rozpozná jen podle loga, názvu či specifických znaků, jakými jsou barva, tvar výrobku nebo osobitý design. 

 

Laicky řečeno jde o maličkosti, které tvoří duši firmy a lze je ochránit například prostřednictvím ochranných známek. Ta firmě chrání značku, ale v jisté míře i know-how a investice. Spolu s ochrannou známkou je tak firma oprávněna používat značku ®, která je u nás chráněna zápisem na Úřadě průmyslového vlastnictví (ÚPV ČR). Zkušenosti advokátů potvrzují, že hlavně začínající podnikatelé, kteří mají slibné nápady a později úspěch u zákazníků, na ochrannou známku zapomínají. Zdánlivá maličkost je ale může v budoucnu stát značnou část tržeb

Podceňovaná problematika

Ochranná známka se dá přirovnat k zámkům nebo poplašnému systému na domě. Budovu můžete postavit, zařídit si ji, ale když zapomenete nainstalovat ve dveřích zámky, jednoho dne vás mohou zloději vykrást. Podobně to funguje i při budování firmy.

"Obecně bych o zápisu ochranné známky případně jiných práv duševního vlastnictví uvažoval při tradičních podnikatelských činnostech s obratem kolem stovek tisíc korun, ačkoli v konkrétních případech mohou mít význam pro každého podnikatele. Zvážit ochrannou známku je dobré i při zakládání startupu, zejména v technologické oblasti. Opomenutí v daném směru může mít pro takové firmy později fatální následky," upozorňuje Miroslav Šperka advokát a partner konzultační společnosti V4 Group, která se specializuje na právo duševního vlastnictví.

Ochranná známka má několik funkcí. První je zamezit klamavému označování a napodobování zboží pocházejícího od určitého výrobce a umožnit spotřebitelům odlišit výrobky a služby jednotlivých podnikatelů. To znamená, že ochranná známka má zajistit, aby se jiný podnikatel-spekulant nepřiživoval na názvu nebo logu firmy, která s nápadem přišla, respektive aby spotřebitel na trhu nebyl uveden v omyl ohledně původu kupovaného zboží a služeb.

I nehmotný majetek má svůj význam

Ochranné známky mají takřka hodnotu zlata nejen pro firmy, ale i pro veřejně známé osobnosti, jakými jsou například fotbalisté, herci, zpěváci a další celebrity. Je součástí nehmotného majetku například spolu s patenty a know-how. Hodnota nehmotného majetku přitom dlouhodobě stoupá.

Čím je firma úspěšnější, tím má pro ni ochranná známka vyšší hodnotu. U nás mají nejvyšší hodnotu známky technologické společnosti jako Avast, velké průmyslové společnosti (Škoda) nebo banky či potravinářské společnosti (Kofola, Budweiser). 

"Výborné finanční ukazatele určité společnosti zvyšují i hodnotu ochranné známky, kterou v obchodním styku používá, avšak netřeba zapomenout, že k té hodnotě může přispívat i velké množství dalších práv jako například patenty či designy a faktory jako například způsob řízení a personál či investice do reklamy," uvádí advokát a partner V4 Group, Miroslav Šperka.

Firmy jako Apple, Adidas či Nike si to velmi dobře uvědomují. Zaměstnávají týmy špičkových právníků a investují miliony dolarů, aby ochránily své patenty, ochranné známky a další práva duševního vlastnictví, které chtějí jiné společnosti zkopírovat, napodobit či jen parazitovat na dobrém jménu. I ochranné známky se proto stávají předmětem častých sporů, protože pokusy o kopírování nebo napodobování značek jsou velmi citlivě vnímány v rámci vyostřeného konkurenčního boje.

V4 Group

V4 Group je poradenská skupina sdružující právní poradce, daňové konzultanty, auditory a účetní. Našim klientům nabízíme komplexní poradenské služby při vykonávaní jejich každodenních činností jako i řešení náročných obchodních transakcí.

Skupina V4 Group působí v České republice, Slovenské republice, Polsku a Maďarsku.


Více informací najdete na: www.v4group.eu

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář


Přečtěte si také:

23.03.2021Jak na ochranné známky v Mexiku mzv.cz (MZv ČR)
17.04.2009Postižení s ochrannou známkou Strategie.cz (Strategie.cz)
13.11.2008Lego bez ochranné známky EU Strategie.cz (Strategie.cz)




?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688