Ochranná známka: zdánlivá banalita, která se firmě vyplatí
Hodnotu firem netvoří jen budovy, pozemky, výrobní stroje či šikovní zaměstnanci, ale i jejich jméno. V době extrémní konkurence jsou si firmy ze stejné branže natolik podobné, že jejich běžný spotřebitel je rozpozná jen podle loga, názvu či specifických znaků, jakými jsou barva, tvar výrobku nebo osobitý design.
Laicky řečeno jde o maličkosti, které tvoří duši firmy a lze je ochránit například prostřednictvím ochranných známek. Ta firmě chrání značku, ale v jisté míře i know-how a investice. Spolu s ochrannou známkou je tak firma oprávněna používat značku ®, která je u nás chráněna zápisem na Úřadě průmyslového vlastnictví (ÚPV ČR). Zkušenosti advokátů potvrzují, že hlavně začínající podnikatelé, kteří mají slibné nápady a později úspěch u zákazníků, na ochrannou známku zapomínají. Zdánlivá maličkost je ale může v budoucnu stát značnou část tržeb.
Podceňovaná problematika
Ochranná známka se dá přirovnat k zámkům nebo poplašnému systému na domě. Budovu můžete postavit, zařídit si ji, ale když zapomenete nainstalovat ve dveřích zámky, jednoho dne vás mohou zloději vykrást. Podobně to funguje i při budování firmy.
"Obecně bych o zápisu ochranné známky případně jiných práv duševního vlastnictví uvažoval při tradičních podnikatelských činnostech s obratem kolem stovek tisíc korun, ačkoli v konkrétních případech mohou mít význam pro každého podnikatele. Zvážit ochrannou známku je dobré i při zakládání startupu, zejména v technologické oblasti. Opomenutí v daném směru může mít pro takové firmy později fatální následky," upozorňuje Miroslav Šperka advokát a partner konzultační společnosti V4 Group, která se specializuje na právo duševního vlastnictví.
Ochranná známka má několik funkcí. První je zamezit klamavému označování a napodobování zboží pocházejícího od určitého výrobce a umožnit spotřebitelům odlišit výrobky a služby jednotlivých podnikatelů. To znamená, že ochranná známka má zajistit, aby se jiný podnikatel-spekulant nepřiživoval na názvu nebo logu firmy, která s nápadem přišla, respektive aby spotřebitel na trhu nebyl uveden v omyl ohledně původu kupovaného zboží a služeb.
I nehmotný majetek má svůj význam
Ochranné známky mají takřka hodnotu zlata nejen pro firmy, ale i pro veřejně známé osobnosti, jakými jsou například fotbalisté, herci, zpěváci a další celebrity. Je součástí nehmotného majetku například spolu s patenty a know-how. Hodnota nehmotného majetku přitom dlouhodobě stoupá.
Čím je firma úspěšnější, tím má pro ni ochranná známka vyšší hodnotu. U nás mají nejvyšší hodnotu známky technologické společnosti jako Avast, velké průmyslové společnosti (Škoda) nebo banky či potravinářské společnosti (Kofola, Budweiser).
"Výborné finanční ukazatele určité společnosti zvyšují i hodnotu ochranné známky, kterou v obchodním styku používá, avšak netřeba zapomenout, že k té hodnotě může přispívat i velké množství dalších práv jako například patenty či designy a faktory jako například způsob řízení a personál či investice do reklamy," uvádí advokát a partner V4 Group, Miroslav Šperka.
V4 Group
V4 Group je poradenská skupina sdružující právní poradce, daňové konzultanty, auditory a účetní. Našim klientům nabízíme komplexní poradenské služby při vykonávaní jejich každodenních činností jako i řešení náročných obchodních transakcí.
Skupina V4 Group působí v České republice, Slovenské republice, Polsku a Maďarsku.
Více informací najdete na: www.v4group.eu
Poslední zprávy z rubriky Zákony a právo:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.