Ochranná známka: zdánlivá banalita, která se firmě vyplatí
Hodnotu firem netvoří jen budovy, pozemky, výrobní stroje či šikovní zaměstnanci, ale i jejich jméno. V době extrémní konkurence jsou si firmy ze stejné branže natolik podobné, že jejich běžný spotřebitel je rozpozná jen podle loga, názvu či specifických znaků, jakými jsou barva, tvar výrobku nebo osobitý design.
Laicky řečeno jde o maličkosti, které tvoří duši firmy a lze je ochránit například prostřednictvím ochranných známek. Ta firmě chrání značku, ale v jisté míře i know-how a investice. Spolu s ochrannou známkou je tak firma oprávněna používat značku ®, která je u nás chráněna zápisem na Úřadě průmyslového vlastnictví (ÚPV ČR). Zkušenosti advokátů potvrzují, že hlavně začínající podnikatelé, kteří mají slibné nápady a později úspěch u zákazníků, na ochrannou známku zapomínají. Zdánlivá maličkost je ale může v budoucnu stát značnou část tržeb.
Podceňovaná problematika
Ochranná známka se dá přirovnat k zámkům nebo poplašnému systému na domě. Budovu můžete postavit, zařídit si ji, ale když zapomenete nainstalovat ve dveřích zámky, jednoho dne vás mohou zloději vykrást. Podobně to funguje i při budování firmy.
"Obecně bych o zápisu ochranné známky případně jiných práv duševního vlastnictví uvažoval při tradičních podnikatelských činnostech s obratem kolem stovek tisíc korun, ačkoli v konkrétních případech mohou mít význam pro každého podnikatele. Zvážit ochrannou známku je dobré i při zakládání startupu, zejména v technologické oblasti. Opomenutí v daném směru může mít pro takové firmy později fatální následky," upozorňuje Miroslav Šperka advokát a partner konzultační společnosti V4 Group, která se specializuje na právo duševního vlastnictví.
Ochranná známka má několik funkcí. První je zamezit klamavému označování a napodobování zboží pocházejícího od určitého výrobce a umožnit spotřebitelům odlišit výrobky a služby jednotlivých podnikatelů. To znamená, že ochranná známka má zajistit, aby se jiný podnikatel-spekulant nepřiživoval na názvu nebo logu firmy, která s nápadem přišla, respektive aby spotřebitel na trhu nebyl uveden v omyl ohledně původu kupovaného zboží a služeb.
I nehmotný majetek má svůj význam
Ochranné známky mají takřka hodnotu zlata nejen pro firmy, ale i pro veřejně známé osobnosti, jakými jsou například fotbalisté, herci, zpěváci a další celebrity. Je součástí nehmotného majetku například spolu s patenty a know-how. Hodnota nehmotného majetku přitom dlouhodobě stoupá.
Čím je firma úspěšnější, tím má pro ni ochranná známka vyšší hodnotu. U nás mají nejvyšší hodnotu známky technologické společnosti jako Avast, velké průmyslové společnosti (Škoda) nebo banky či potravinářské společnosti (Kofola, Budweiser).
"Výborné finanční ukazatele určité společnosti zvyšují i hodnotu ochranné známky, kterou v obchodním styku používá, avšak netřeba zapomenout, že k té hodnotě může přispívat i velké množství dalších práv jako například patenty či designy a faktory jako například způsob řízení a personál či investice do reklamy," uvádí advokát a partner V4 Group, Miroslav Šperka.
V4 Group
V4 Group je poradenská skupina sdružující právní poradce, daňové konzultanty, auditory a účetní. Našim klientům nabízíme komplexní poradenské služby při vykonávaní jejich každodenních činností jako i řešení náročných obchodních transakcí.
Skupina V4 Group působí v České republice, Slovenské republice, Polsku a Maďarsku.
Více informací najdete na: www.v4group.eu
Poslední zprávy z rubriky Zákony a právo:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Města a obce v ČR - vyhledávání firem a osob na adrese, zajímavosti - Města a obce
- DIČ - Daňové identifikační číslo, ověření DIČ firem a osob
- Výpis z obchodního rejstříku - rejstřík firem
- Ochranná známka: zdánlivá banalita, která se firmě vyplatí
- Užívání ochranné známky, § 13 - Zákon o ochranných známkách č. 441/2003 Sb.
- Užívání ochranné známky, Hlava III - Zákon o ochranných známkách č. 441/2003 Sb.
- Omezení účinků ochranné známky, § 10 - Zákon o ochranných známkách č. 441/2003 Sb.
- Ochranné známky, ČÁST PRVNÍ - Zákon o ochranných známkách č. 441/2003 Sb.
- Vyčerpání práv z ochranné známky, § 11 - Zákon o ochranných známkách č. 441/2003 Sb.
- Ochranná známka Společenství, § 49 - Zákon o ochranných známkách č. 441/2003 Sb.
- Vzdání se práv k ochranné známce, § 30 - Zákon o ochranných známkách č. 441/2003 Sb.
Prezentace
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?