Jiří Zendulka
(Kurzy.cz)
Akcie ve světě  |  16.03.2021 17:23:19, aktualizováno 22:28:58

Sázka na české lithium výnosnější než akcie Pilulka. Elektromobilita nyní žene vzhůru také akcie VW

Australská společnost European Metals Holdings (EMH), napojená na lithium na Cínovci, již loni v červenci hovořila o zájmu přivést své akcie na pražskou burzu. V listopadu pak záměr potvrzovala, dosud jsme se však jejich akcií na domácím parketu nedočkali. Titul se nicméně již na podzim začal obchodovat také na Wall Street, resp. na OTC Pink Market pod označením EMHLF, resp. na Nasdaq (ERPNF). Kromě domovského australského trhu, Frankfurtu, v porovnání nejlikvidnějšího Londýna, tak sázky na lithium z Cínovce začali projevovat v orientaci na vlastně navázaný elektromobilismus více citlivější američtí investoři. Během sotva 5 měsíců zkrátka akcie EMH svou hodnotu téměř zpětinásobily.

Jak již bylo zmíněno v úvodu, akcie EMH se nicméně nejvíce obchodují v Londýně, který tak lze brát pro titul jako hlavní trh. Ještě loni v úvodu listopadu je zde šlo koupit nevýrazně nad hranicí 20 GBp, v polovině ledna zde již vyrovnávaly svá dosavadní maxima z jara 2017, když se obchodovaly nad hranicí 80 GBp. Po následném oddechu se nasměrovaly zpět na sever a v pondělí 16. března vůbec poprvé pokořily librovou hranici, když zde uzavřely na historickém maximu 102,50 GBp. Trh tím společnost EMH ocenil na více než 176 mil. GBP, v aktuálním přepočtu na téměř 5,4 mld. .

Vývoj akcií EMH za poslední rok (na LSE)

Připomenout lze, že hlavním aktivem EMH je podíl v české společnosti Geomet, která drží práva k těžbě na Cínovci. Tedy „klíče“ k největšímu nalezišti lithiaEvropě, resp. čtvrtému největšímu na světě (v horninách). Před necelým rokem se však firma části svého původně 100% podílu v Geometu vzdala, resp. díky navýšení kapitálu se stala jen 49 % minoritním akcionářem. Rozhodující slovo získal polostátní domácí ČEZ, který majoritní podíl získal za celkovou investici 29,1 mil. EUR. Dané vložené prostředky přitom mají především sloužit na další investice vedoucích k možné těžbě ať už hlavně lithia, dále pak také především cínu a wolframu, na které je ložisko na Cínovci rovněž vydatné.

EMH nicméně nadále pokračuje v získávání prostředků pro uskutečnění záměru těžby lithia také vydáváním nových akcií. Naposledy se tak stalo počátkem února prodejem téměř 6,5 mil. akcií při kurzu 1,10 AUD. EMH tedy získala 7,1 mil. AUD, v aktuálním přepočtu přes 120 mil. . Doplnit v té souvislosti lze, že zatím poslední odhady celkových nákladů na těžbu odhaduje EMH na téměř 483 mil. USD.


Zdroj: EMH

Kdy se dočkáme lithia z Cínovce?

Optimistické cíle těžby na Cínovci každopádně vzaly za své. Otázkou je, zda dojde k naplnění aspoň těch konzervativních. Generální ředitel EMH Keith Coughlan po tiskové konferenci v Praze na podzim roku 2017 při neformálních setkáních hovořil o těžbě možná již v roce 2021. Jinak byl cílem rok 2023. Zda vlastně partnerství s polostátní společností ČEZ, a tedy zkušenostmi například Severočeských dolů, napomůže projekt více nastartovat, zůstává otázkou. Sama EMH při své poslední prezentaci na podzim uváděla, že ČEZ plánuje vybudovat společně s existujícími globálními bateriovými hráči v ČR továrnu na baterie. Sama EMH si pak vytýčila pro tento rok mj. výrobu marketingových vzorků lithia a pokrok v jednáních s předními světovými průmyslovými podniky. Ať už přímo v sektoru baterií, tak s automobilkami.

Volkswagen a elektromobilita

V souvislostech lze uvézt poslední zveřejněné „elektro“ cíle koncernu Volkswagen, do kterého jak známo spadá domácí Škoda. Firma z hlediska zajištění dostatku baterií v rámci expanze produkce elektromobilů očekává, že do roku 2030 dokáže společně s partnery mít jen v Evropě v šesti „gigafactory“ vybudované výrobní kapacity na 240 GWh baterií! Konkrétně VW aktuálně konkrétně hovoří o švédské firmě Northvolt, resp. továrnách ve městech Skelleftea a Salzgitter a výrobní kapacitě až 40 GWh baterií.

Technologie a masovost výroby mají v čase zajistit snížení výrobních cen až o 50 %. Volkswagen hovoří o průměrné ceně baterií výrazně pod hranicí 100 EUR/kWh. Což jen při zmiňované „hraniční“ ceně například u 50 kWh baterie činí v přepočtu již „pouze“ 130 tisíc Kč. Člen představenstva a šéf technologií skupiny VW Thomas Schmall tak v té souvislosti uvedl: „Díky tomu bude e-mobilita cenově dostupná a dominantní technologie pohonu.“

Již před měsícem jsme se v článku „Tesla vs. Volkswagen aneb kdo letos vyrobí více elektromobilů?“ zamýšleli nad expanzí produkce vozů na baterie. A že se letos jazýček na vahách skutečně již může převážit na stranu koncernu VW, naznačují aktuální vyjádření. Cílem koncernu je totiž dodat milion elektromobilů na trh již v tomto roce! Akcie VW se tak v úvodu tohoto týdne vezou na výrazné růstové vlně. Vůbec poprvé od vypuknutí aféry dieselgate v roce 2015 se dnes dostaly nad hranici 200 EUR.

17.03. 14:34  zlevnění solárních panelů (ikaktus)
17.03. 13:03  zlevnění solárních panelů (totimužebytjedno)
17.03. 12:56  ale houbec (totimužebytjedno)
17.03. 12:13  Podvod se ukáže vždy s odstupem (ikaktus)
17.03. 11:51  Megatunel za 3 biliony korun (Dacan Strom)
Diskuse je uzavřena








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688