Polsko – vstupní brána čínské Hedvábné stezky. Polská vláda nyní připravuje rozsáhlou modernizaci terminálu v hodnotě 4 miliard zlotých, tj. cca 24 miliard korun
Polsko – vstupní brána čínské Hedvábné stezky
26.02.2021 / 09:21 | Aktualizováno: 26.02.2021 / 09:27
Hlavním místem železničního transportu zboží z Číny do Evropy je terminál Małaszewicze na polsko-běloruské hranici, nedaleko přechodu Brest-Terespol. Probíhá zde překládka 90% zboží ze širokorozchodné na evropskou železnici, případně na nákladní automobilovou dopravu. Polská vláda nyní připravuje rozsáhlou modernizaci terminálu v hodnotě 4 miliard zlotých, tj. cca 24 miliard korun, což by mohlo být příležitostí také pro české firmy v tomto oboru.
Koronavirová epidemie způsobila výrazný pokles železniční dopravy, především osobní a v menší míře také nákladní. Výjimkou je kontejnerová intermodální doprava zboží z Číny do západní Evropy v rámci nové Hedvábné stezky, která za tři čtvrtletí roku 2020 v porovnání se stejným obdobím 2019 vzrostla o 38%. Jak uvádí polský státní úřad železniční přepravy UTK, od ledna do konce září 2020 přijelo z Číny do Polska 4830 vlakových nákladních souprav a z toho 3,1 tisíce pokračovalo do Německa a dalších západoevropských zemí.
Kapacita terminálu Małaszewicze byla v tomto období zcela zaplněna a začaly se ve větším objemu využívat náhradní trasy, mj. přes Rusko a jeho enklávu v Kaliningradě a dále lodní dopravou do Hamburku, přes litevský terminál Kaunas, případně do Maďarska a jeho East-West Gate ve Fényeslitke u hranice s Ukrajinou.
Polsko je připraveno udržet a posílit svou dominantní pozici v železniční přepravě mezi Čínou a Evropou a modernizovat terminál Małaszewicze, který se má proměnit na logistický park. V letech 2023-2026 by zde měla proběhnout kompletní rekonstrukce 170 kilometrů železničních tratí o rozchodu 1520 a 1435 mm, které probíhají podél překladiště, včetně automatických řídících systémů. Investice ve výši 4 miliardy zlotých by měly být zcela pokryty z unijních zdrojů a ze státního rozpočtu.
Firma Cargotor, která je dceřinou společností státního železničního přepravce PKP Cargo, již požádala o stavební povolení a očekává vydání souhlasu do konce roku 2021. Ve stejné době by již mělo být zajištěno financování. V příštím roce bude vybrán zhotovitel a realizace bude zahájena v r.2023.
Výsledkem této investice bude zvýšení propustnosti terminálu na 55 nákladních vlaků denně. Bude navíc možné odbavovat delší (ze 750 na 1050 metrů) a těžší (z 22,5 na 25 tun na osu) vlakové soupravy.
Zpracoval: Jan Tomášek, obchodně ekonomický úsek Velvyslanectví ČR ve Varšavě
Zprávy o koruně
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
21.06.2024 Ceny nových iPhonů letí dolů. Teď jsou v…
21.06.2024 Investujte a vybudujte si dodatečný příjem…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Apple se stává první značkou s celosvětovou hodnotou 1 bilion dolarů
Petr Lajsek, Purple Trading
Nejlepší okamžik na tankování? Připlatíme si v létě za benzín i naftu?
Štěpán Křeček, BHS
Ceny v zemědělství dál klesají. Data z České republiky vévodí evropským statistikám
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Miroslav Novák, AKCENTA
Domácí ekonomika v 1. čtvrtletí vzrostla, ale čekala se trochu lepší čísla
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Josef Pavelec, Dálnička.cz
Richard Bechník, Swiss Life Select
Marek Pokorný, Portu