Akcie automobilek a nejhodnotnější značky světa
Honda a Nissan jsou podle Morningstar atraktivními akciemi i přesto, že firmy samy o sobě nemají žádnou výraznější konkurenční výhodu. Jak jsem tu ale poukázal v triptychu zaměřeném na německé automobilky, takovou výhodu podle Morningstar nemá ani VW, či Daimler (který by jí ale prý mohl získat svým rozdělením). Podívejme se dnes na jejich japonské protějšky.
1. Konkurenční výhoda, značka: Odhad konkurenční výhody je někdy věc ošemetná. Ukazuje to podle mne třeba případ Daimleru (viz můj článek z minulého týdne), i následující tabulka. Ta prezentuje odhady nejhodnotnějších automobilových značek a na čele pelotonu je právě Daimler. BMW (které podle Morningstar konkurenční výhodu má), je až tři místa za ním. A Honda a Nissan jsou na tom podle žebříčku lépe, než třeba Audi, či Volvo. Hodnota značky se úplně nepřekrývá s konkurenční výhodou – tu může teoreticky mít třeba i firma s málo známou značkou například díky přístupu k nějakému unikátnímu zdroji. Ale překryv by tu u automobilek měl být nemalý. Takže – je to věc ošemetná.
Zdroj: Twitter
Honda nyní čeká, že dividenda letos dosáhne 82 jenů. S betou na necelých 0,9 (podobné, jako u VW) vychází požadovaná návratnost na necelých 5 %. A podle mých kalkulací by současnou cenu (3 088 jenů) ospravedlnilo, kdyby dividenda dlouhodobě rostla o 1,8 %. Připomenu, u by VW mých hrubých kalkulací současnou kapitalizaci firmy ospravedlnil pouhý 1 % dlouhodobý růst dividendy. Na ospravedlnění kapitalizace Daimleru by musela jeho dividenda růst o 3,6 % ročně. Stejná úvaha odvíjející se od dividend BMW z roku 2019 ukazuje, že podle kapitalizace této firmy by tyto dividendy měly ročně růst o 1,7 % (pro detaily viz příslušné úvahy z posledních dvou týdnů).
3. Nissan: Richard Hilgert z Morningstar připomíná, že Nissan prochází restrukturalizací, která nyní přináší ztráty. V posledním čtvrtletí firmě klesly množstevní prodeje, propad mírně tlumily vyšší průměrné ceny. Nissan ohlásil, že mezi fiskálními roky 2020 – 2021 přijde s 12 novými modely a analytik k tomu dodává, že už bylo načase. Starší modely totiž již doléhaly na jeho výsledky, firma musela více slevovat a spoléhat se na fleetové prodeje.
Nissan ve fiskálním roce 2020 vyplatil na dividendách 150,6 miliard jenů. V roce 2019 to bylo 215 miliard jenů. Beta akcie je ve srovnání s Hondou a VW vysoko, na hodnotě 1,53. Požadovaná návratnost tak bude znatelně nad 8 %. Pokud vezmu za bernou minci dividendu minulého roku, tak podle mých kalkulací by současnou kapitalizaci ve výši 2,32 bilionu jenů ospravedlnil její dlouhodobý 0,5 % pokles.
4. Suma sumárum. V pohledech na zmíněné automobilky jsem poukazoval i na některé projekce, podle kterých globální automobilový trh brzy dosáhne svého poptávkového vrcholu (podle některých již dosáhl). Z tohoto pohledu tak není překvapivé, že současné ceny akcií neimplikují růsty dividend v řádu vyšších jednotek, či dokonce dvojciferných čísel. Jde o jednotky procentních bodů, což na objemově klesajícím trhu v dlouhém období implikuje růst hotovostních marží. Každopádně jednoduché valuační kalkulace založené na dividendách mě samotnému naznačují, že trh je nyní nejskeptičtější u Nissanu, Honda je na tom podobně, jako BMW. Tedy vlastně nejskeptičtější, nebo nejméně optimistický?
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz