Omezení překročení státní hranice ČR, s účinností od 5. 2. 2021 do odvolání - Ochranné opatření
Palackého náměstí 375/4,128 01 Praha 2 Praha 1 února 2021 Č. j.: MZDR 20599/2020-51/MlN/KAN MZDRX01E8ED4
OCHRANNÉ OPATŘENÍ
Ministerstvo zdravotnictví jako správní úřad příslušný podle § 80 odst. 1 písm. h) zákona
č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 258/2000 Sb.“), nařizuje postupem podle
§68 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb. k ochraně před zavlečením onemocnění COVID-19
způsobeného novým koronavirem SARS-CoV-2 toto ochranné opatření:
I.
S účinností ode dne 5. února 2021 od 00:00 hod. se
1. nařizuje
1 všem osobám, které od 5. února 2021 od 00:00 hod. vstoupily na území České republiky,
a) v případě jakýchkoliv příznaků počínajícího infekčního onemocnění (zejména zvýšená
teplota, kašel, dušnost, zažívací obtíže, ztráta čichu, celková slabost, případně další
příznaky) neprodleně oznámit tuto skutečnost, a to telefonicky nebo jiným vzdáleným
přístupem, svému registrujícímu poskytovateli zdravotních služeb v oboru všeobecné
praktické lékařství nebo praktické lékařství pro děti a dorost, nebo nemají-li
registrujícího poskytovatele, pak jakémukoliv poskytovateli v oboru všeobecné
praktické lékařství nebo praktické lékařství pro děti a dorost,
b) strpět při přechodu státní hranice provedení kontroly příznaků infekčního onemocnění,
a pokud budou zjištěny příznaky infekčního onemocnění, poskytnout potřebnou
součinnost zdravotnickým pracovníkům při provedení odběru biologického vzorku
za účelem zjištění přítomnosti onemocnění COVID-19;
2. všem osobám, které pobývaly déle než 12 hodin v posledních 14 dnech na území států,
které jsou na seznamu zemí se středním rizikem výskytu onemocnění COVID-19 dle bodu
III.1,
a) před vstupem na území České republiky oznámit tuto skutečnost, a to vyplněním
elektronického Příjezdového formuláře uvedeného v bodě III.4 vzdáleným přístupem,
krajské hygienické stanici příslušné podle místa bydliště nebo ohlašovaného pobytu,
b) před vstupem na území České republiky disponovat písemným potvrzením
akreditované laboratoře o negativním výsledku antigenního nebo RT-PCR testu; test
musí být proveden nejvýše 48 hodin před započetím cesty,
c) předložit na vyžádání doklad o vyplnění elektronického Příjezdového formuláře
(oznámení) při hraniční nebo pobytové kontrole,
3. všem osobám, které pobývaly déle než 12 hodin v posledních 14 dnech na území států
které jsou na seznamu zemí s vysokým rizikem výskytu onemocnění COVID-19 dle bodu
III.1,
a) před vstupem na území České republiky oznámit tuto skutečnost, a to vyplněním
elektronického Příjezdového formuláře uvedeného v bodě III.4 vzdáleným přístupem,
krajské hygienické stanici příslušné podle místa bydliště nebo ohlašovaného pobytu,
b) před vstupem na území České republiky disponovat písemným potvrzením
akreditované laboratoře o negativním výsledku antigenního nebo RT-PCR testu; test
musí být proveden nejvýše 48 hodin před započetím cesty,
c) předložit na vyžádání doklad o vyplnění elektronického Příjezdového formuláře
(oznámení) a písemné potvrzení podle písmene b) při hraniční nebo pobytové kontrole,
d) po vstupu na území České republiky se do 5 dnů na vlastní náklady podrobit RT-PCR
testu na přítomnost SARS-CoV-2 a výsledek neprodleně předložit elektronicky krajské
hygienické stanici příslušné podle místa pobytu uvedeného v Příjezdovém formuláři,
a to pokud orgán ochrany veřejného zdraví v individuálních případech osob nerozhodl
o jiných karanténních opatřeních v souladu se zákonem č. 258/2000 Sb. a o délce
těchto opatření;
4. všem osobám, které pobývaly déle než 12 hodin v posledních 14 dnech na území států,
které jsou na seznamu zemí s velmi vysokým rizikem výskytu onemocnění COVID-19 dle
bodu III.1,
a) před vstupem na území České republiky oznámit tuto skutečnost, a to vyplněním
elektronického Příjezdového formuláře uvedeného v bodě III.4 vzdáleným přístupem,
krajské hygienické stanici příslušné podle místa bydliště nebo ohlašovaného pobytu,
b) před vstupem na území České republiky disponovat písemným potvrzením
akreditované laboratoře o negativním výsledku RT-PCR testu, který byl proveden
nejvýše 48 hodin před započetím cesty,
c) předložit na vyžádání doklad o vyplnění elektronického Příjezdového formuláře
(oznámení) a písemné potvrzení podle písmene b) při hraniční nebo pobytové kontrole,
d) nejdříve 5 dnů od vstupu na území České republiky se na vlastní náklady podrobit RT-
PCR testu na přítomnost SARS-CoV-2 a výsledek neprodleně předložit elektronicky
krajské hygienické stanici příslušné podle místa pobytu uvedeného v Příjezdovém
formuláři, a to pokud orgán ochrany veřejného zdraví v individuálních případech osob
nerozhodl o jiných karanténních opatřeních v souladu se zákonem č. 258/2000 Sb.
a o délce těchto opatření;
5. body I.2 až I.4 neplatí pro
a) pro pracovníky mezinárodní dopravy, pokud je důvod vstupu doložen odpovídajícím
dokumentem,
b) pro občany Evropské unie, včetně občanů České republiky a cizince s povoleným
dlouhodobým nebo trvalým pobytem v Evropské unii, kteří tranzitují do 12 hodin přes
Českou republiku, nebo cestují do nebo z České republiky na dobu nepřesahující
12 hodin; cizinci jsou oprávněni do České republiky cestovat pouze z důvodů pro ně
uvedených v krizovém opatření zakazujícím volný pohyb,
c) pro akreditované členy diplomatických misí v České republice včetně soukromých
služebních osob, držitele diplomatických pasů cestujících do České republiky
za služebním účelem a úředníky mezinárodních organizací registrovaných
u Ministerstva zahraničních věcí, pokud jejich pobyt na území nepřekročí 72 hodin,
d) pro osoby mladší 5 let,
e) pro občany České republiky, občany Evropské unie a jejich rodinné příslušníky
s bydlištěm v České republice a pro cizince s oprávněním k pobytu nad 90 dnů
vydaným Českou republikou, kteří se v rámci zájezdu s cestovní kanceláří nebo přes
cestovní agenturu zdržovali pouze v regionech uvedených v seznamu podle bodu
f) pro přeshraniční pracovníky, žáky a studenty, kteří za účelem výkonu práce nebo
vzdělávání pravidelně alespoň jednou týdně oprávněně překračují státní hranici
s Českou republikou do nebo ze sousedního státu a pro cesty do nebo ze sousedního
státu za účelem výkonu práva péče o nezletilé dítě nebo styku s ním,
g) pro policisty vykonávající eskortní činnost nebo bezpečnostní doprovod letadel,
h) občany České republiky, občany Evropské unie a držitele platného dlouhodobého
víza, průkazu o povolení k dlouhodobému, přechodnému nebo trvalému pobytu na
území České republiky vydaných Českou republikou, kteří předloží písemné lékařské
potvrzení v českém nebo anglickém jazyce, a to lékařem působícím v České republice
nebo v jiném členském státě Evropské unie o tom, že nemají klinické známky
onemocnění COVID-19, prokazatelně prodělali onemocnění COVID-19, absolvovali
podle platných mimořádných opatření Ministerstva zdravotnictví nebo opatření jiného
členského státu Evropské unie izolaci ve stanoveném rozsahu z důvodu pozitivního
výsledku RT- PCR testu a o tom, že od prvního pozitivního výsledku RT-PCR testu
neuplynulo více než 90 dní;
6. krajským hygienickým stanicím, aby u osob, které oznámí vstup na území České republiky
podle bodu I.3. a I.4, buď rozhodly o nezbytných karanténních opatřeních, a pokud test
prokázal přítomnost SARS-CoV-2, rozhodly o izolaci podle § 64 písm. a) ve spojení s § 2
odst. 6 a 7 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých
souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, anebo u osob, které oznámí vstup na
území České republiky podle bodu I.3. a I.4, u kterých nebylo rozhodnuto o jiných
karanténních opatřeních a které do 10 dnů od vstupu na území České republiky
nepředložily výsledek RT-PCR testu podle bodu I.3 písm. d) resp. I.4 písm. d) postupovaly
podle příslušných ustanovení zákona o ochraně veřejného zdraví;
7. zákaz vstupu na území České republiky pro všechny občany třetích zemí, které nejsou na
seznamu zemí s nízkým rizikem výskytu COVID-19 dle bodu III.1 a pro občany třetích
zemí, kteří mají přechodný nebo trvalý pobyt v těchto třetích zemích; to neplatí:
a) pro cizince s povolením k dlouhodobému nebo trvalému pobytu v zemích s nízkým
rizikem nákazy onemocnění COVID-19 dle bodu III. 1,
b) pro držitele platného dlouhodobého víza, průkazu o povolení k dlouhodobému,
přechodnému nebo trvalému pobytu na území České republiky vydaných Českou
republikou,
c) pro cizince, kterým bylo Českou republikou po 11. květnu 2020 vydáno krátkodobé
vízum, disponují-li písemným potvrzením podle bodu I.3 písm. b), resp. I.4 písm. b),
d) pro cizince s povoleným dlouhodobým nebo trvalým pobytem v Evropské unii,
e) pro rodinné příslušníky ve smyslu § 15a odst. 1 nebo § 15a odst. 2 písm. b) zákona
č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, občanů České republiky nebo občanů Evropské
unie s bydlištěm na území České republiky,
f) je-li vstup těchto cizinců v zájmu České republiky, pokud je důvod vstupu doložen
odpovídajícím dokumentem, disponují-li písemným potvrzením podle bodu I.3 písm.
b), resp. I.4 písm. b),
g) pro pracovníky mezinárodní dopravy, pokud je důvod vstupu doložen odpovídajícím
dokumentem,
h) pro akreditované členy diplomatických misí v České republice včetně soukromých
služebních osob, držitele diplomatických pasů cestujících do České republiky do 72
hodin za služebním účelem a úředníky mezinárodních organizací registrované
u Ministerstva zahraničních věcí,
i) v naléhavých mimořádných situacích (potřeba poskytnutí plánovaných zdravotních
služeb, plnění povinnosti uložené soudem, cesta na základě předvolání státního
orgánu, výkon soudního rozhodnutí, úřední jednání, nezbytná péče o blízké rodinné
příslušníky, kteří nejsou schopni se o sebe sami postarat, výkon práva péče o nezletilé
dítě nebo styk s ním, jiné humanitární situace), pokud je důvod vstupu doložen
odpovídajícím dokumentem, disponují-li písemným potvrzením podle bodu 1.3 písm.
b), resp. 1.4 písm. b),
j) pro cizince, který s občanem České republiky nebo s občanem Evropské unie
s přechodným pobytem nad 90 dnů nebo trvalým pobytem v České republice, který
v čestném prohlášení o partnerském vztahu přijal závazky uvedené v bodě 1.8, má
prokazatelný trvalý partnerský vztah založený zejména na soužití ve společné
domácnosti a bylo mu za účelem umožnění vstupu na území České republiky podle
tohoto bodu vystaveno potvrzení Ministerstva zahraničních věcí, disponují-li písemným
potvrzením podle bodu 1.3 písm. b), resp. 1.4 písm. b);
8. všem subjektům, které přijímají na území cizince za účelem ekonomické činnosti nebo
vzdělávacích aktivit, kteří vstoupili na území České republiky po 1. červenci 2020, zajistit
těmto cizincům:
a) ubytování po celou dobu jejich pobytu na území České republiky, včetně místa,
kde bude vykonáváno karanténní opatření v případě jeho nařízení orgánem ochrany
veřejného zdraví,
b) zdravotní péči nebo registrujícího poskytovatele zdravotních služeb po celou dobu
jejich pobytu na území České republiky,
c) úhradu zdravotní péče, není-li zajištěna jinak; to neplatí, jde-li o cizince s povolením
k dlouhodobému pobytu,
d) návrat zpět do země původu v případě ztráty účelu pobytu na území České republiky,
není-li zajištěn jinak; to neplatí, jde-li o cizince s povolením k dlouhodobému pobytu;
9. všem občanům třetích zemí předložit k žádosti o pobytové oprávnění za účelem výkonu
ekonomické činnosti nebo vzdělávacích aktivit, nejpozději před vyznačením víza
do cestovního dokladu, na příslušném zastupitelském úřadu České republiky doklad podle
§ 31 odst. 3 písm. b) zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, který obsahuje závazky
subjektu dle bodu I.8;
10. nepřijímat žádosti o víza a přechodné a trvalé pobyty na zastupitelských úřadech České
republiky ve třetích zemích, s výjimkou žádostí o:
a) krátkodobá víza za účelem sezónního zaměstnání nebo za účelem zaměstnání, bude-
li cizinec zaměstnán v potravinářské výrobě, zdravotnictví nebo sociálních službách,
anebo krátkodobá víza za účelem zaměstnání, jsou-li podány na Ukrajině státními
příslušníky Ukrajiny, pokud nepřesáhnou maximální počet takových žádostí
stanovených Ministerstvem zahraničních věcí po projednání s Ministerstvem
b) krátkodobá víza pro vědecké, klíčové a vysoce kvalifikované pracovníky, pokud jsou
splněny podmínky uvedené v Programu klíčový a vědecký personál a Programu
vysoce kvalifikovaný zaměstnanec, a pracovníky servisu kritické infrastruktury,
c) krátkodobá víza z důvodu dle bodu I.7 písm. e) až j),
d) dlouhodobá víza za účelem sezónního zaměstnání,
e) mimořádná pracovní víza,
f) přechodný pobyt, jsou-li podány cizinci zařazenými do vládních Programů za účelem
dosažení ekonomického nebo jiného významného přínosu pro Českou republiku,
g) trvalý pobyt, jsou-li podány cizinci zařazenými do vládního programu dle usnesení
vlády ze dne 8. prosince 2014 č. 1014,
h) modrou kartu, povolení k dlouhodobému pobytu za účelem vědeckého výzkumu
a žádostí o oprávnění k pobytu nad 90 dnů manželů a nezletilých dětí vědeckých
pracovníků nebo žadatelů o modrou kartu,
i) dlouhodobá víza a povolení k dlouhodobému pobytu za účelem studia;
j) povolení k dlouhodobému nebo trvalému pobytu za účelem společného soužití rodiny
na území a žádostí o dlouhodobé vízum za účelem rodinným, jde-li o manžele
a nezletilé děti cizince s povoleným dlouhodobým nebo trvalým pobytem na území
České republiky,
k) vydání dlouhodobého víza za účelem převzetí povolení k pobytu na území České
republiky,
l) dlouhodobá víza za účelem kulturním nebo sportovním,
m) oprávnění k pobytu, je-li vstup těchto cizinců v zájmu České republiky, pokud je zájem
České republiky doložen odpovídajícím dokumentem,
tyto výjimky platí pouze pro žádosti o víza a pobyty na zastupitelských úřadech České
republiky ve státech, jejichž opatření prováděná z důvodu pandemie onemocnění COVID-
19 přijímání takových žádostí umožňují; Ministerstvo zahraničních věcí zveřejní seznam
takových států způsobem umožňujícím dálkový přístup;
11. přerušit všechna řízení o žádostech o oprávnění k pobytu nad 90 dnů podaných
na zastupitelských úřadech České republiky s výjimkou řízení o žádostech podaných
na zastupitelských úřadech České republiky ve státech, jejichž opatření prováděná
z důvodu pandemie onemocnění COVID-19 umožňují provádění úkonů v rámci;
Ministerstvo zahraničních věcí zveřejní seznam takových států způsobem umožňujícím
dálkový přístup;
12. vyznačit na zastupitelských úřadech České republiky ve třetích zemích do cestovního
dokladu vízum pouze v případě žádostí, které lze podle bodu 1.10 přijmout s výjimkou bodu
I.10. písm. i), kde se vyznačují pouze víza související s žádostmi o pobytová oprávnění za
účelem studia v akreditovaném studijním programu na vysoké škole nebo v rámci
programu „Zrychlená procedura udělování pobytových oprávnění pro cizince - zahraniční
studenty ze třetích zemí"; to platí i pro žádosti přijaté přede dnem účinnosti tohoto opatření;
13. všem osobám uvedeným v bodech I.2 až I.4, včetně osob uvedených v bodě I.5. písm. a),
b), c), e) a h) cestujících ze zemí uvedených v bodech I.2 až I.4, povinnost nosit respirátory
bez výdechového ventilu střídou ochrany nejméně FFP2, KN95, N95, P2, DS, nebo
alespoň jednorázové zdravotnické obličejové masky, a to v situacích uvedených v bodě
II.1 nebo v situacích uvedených v krizovém opatření zakazujícím volný pohyb, a to po dobu
10 dní po vstupu na území České republiky;
14. zaměstnavatelům a koncovým uživatelům pracovníků, na které dopadají povinnosti podle
bodu I.2, zamezit vstupu těchto osob na všechny provozovny a pracoviště daného
zaměstnavatele, pokud tyto osoby současně nepředloží zaměstnavateli nebo koncovému
uživateli, pro něhož vykonávají práci, písemné potvrzení podle bodu I.2 písm. b); stejná
povinnost platí i pro vzdělávací instituce ve vztahu ke studentům a vyučujícím;
15. zaměstnavatelům a koncovým uživatelům pracovníků, na které dopadají povinnosti podle
bodu I.3 a I.4, zamezit vstupu těchto osob na všechny provozovny a pracoviště daného
zaměstnavatele, pokud tyto osoby současně nepředloží zaměstnavateli nebo koncovému
uživateli, pro něhož vykonávají práci, negativní výsledek RT-PCR testu na přítomnost
SARS-CoV-2 z území České republiky, a to až po uplynutí nejméně 5 dní od příjezdu na
území České republiky, jde-li o osoby podle bodu I.4; stejná povinnost platí i pro vzdělávací
instituce ve vztahu ke studentům a vyučujícím; povinnost platí i po případném absolvování
karanténního opatření; povinnost neplatí po absolvování izolace dle rozhodnutí o izolaci
nebo po předložení potvrzení orgánu ochrany veřejného zdraví o jiném karanténním
16. osobám, na které dopadá bod 1.14 a 1.15, informovat zaměstnavatele o cestách
přesahujících 12 hodin do zemí se středním, vysokým a velmi vysokým rizikem výskytu
onemocnění COVID-19;
17. cizincům zajištěným podle § 27 zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, nebo
podle zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů strpět provedení odběru biologického
vzorku za účelem zjištění přítomnosti onemocnění COVID-19 a poskytnout zdravotnickým
pracovníkům potřebnou součinnost při provedení tohoto odběru v odběrovém místě
poskytovatele zdravotních služeb nebo v zařízení pro zajištění cizinců;
18. mezinárodním dopravcům, kteří dopravují osoby ze země nebo její části, která není
na seznamu zemí nebo jejich částí s nízkým rizikem nákazy onemocnění COVID-19 podle
bodu III. 1 neumožnit cestu cestujícím, na které dopadá povinnost vyplnit elektronický
Příjezdový formulář podle bodu I.2 až I.4, pokud nepředloží doklad o vyplnění
elektronického Příjezdového formuláře (oznámení) a dále neumožnit cestu, pokud před
započetím cesty nepředloží i písemné potvrzení podle bodu I.2 písm. b), I.3 písm. b) nebo
I.4 písm. b).
II. zakazuje
1. všem osobám podle bodu I.3 a I.4 volný pohyb na území celé České republiky po dobu
pobytu na území České republiky, do doby výsledku RT-PCR testu na přítomnost SARS
CoV-2 provedeného na území České republiky, do doby ukončení karanténního opatření,
s výjimkou:
a) cest nezbytně nutných k obstarávání základních životních potřeb, k zajištění péče
o děti, k zajištění péče o zvířata, využívání nezbytných finančních a poštovních služeb,
doplnění pohonných hmot,
b) cest do zdravotnických zařízení a zařízení sociálních služeb,
c) cest za účelem vyřízení neodkladných úředních záležitostí,
d) cest zpět do místa svého bydliště,
e) pohřbů;
2. pobyt cizinců na území České republiky, kteří nejsou na území České republiky oprávněni
vstoupit dle tohoto ochranného opatření Ministerstva zdravotnictví a kteří zároveň necestují
na území České republiky z důvodů pro ně povolených v krizovém opatření zakazujícím
volný pohyb,
III. stanoví
1. že seznam zemí nebo jejich částí s nízkým, středním, vysokým a velmi vysokým rizikem
výskytu onemocnění COVID-19 a označení zemí a regionů pro účely bodu I.5 písm. e) je
stanoven na základě kritérií uvedených v doporučení Rady, která tvoří:
a) „čtrnáctidenní kumulativní míra hlášení případů COVID-19", tj. celkový počet nově
hlášených případů onemocnění COVID-19 na 100 000 obyvatel za posledních 14 dnů
na regionální úrovni,
b) „míra pozitivity testů", tj. procentní podíl pozitivních testů ze všech testů na onemocnění
COVID-19 provedených během posledního týdne a
c) „míra testování", tj. počet testů na onemocnění COVID-19 na 100 000 obyvatel
provedených během posledního týdne; tato míra musí činit alespoň 300 na 100 000
obyvatel; přičemž
i) na seznamu zemí s nízkým rizikem výskytu onemocnění COVID-19 jsou vždy
uvedeny členské státy Evropské unie, které pro kritérium v bodě a) vykazují
hodnotu maximálně 25, pokud však zároveň pro kritérium uvedené v bodě b)
nevykazují hodnotu 4 % a vyšší a dále vybrané třetí země dle Přílohy I Doporučení
Rady EU 2020/912 ve znění jeho revizí;
ii) na seznamu zemí se středním rizikem výskytu onemocnění COVID-19 jsou
označeny členské státy Evropské unie, které pro kritérium v bodě a) vykazují
hodnotu nižší než 50, ale zároveň pro kritérium uvedené v bodě b) vykazují hodnotu
4 % a vyšší, nebo pro kritérium v bodě a) vykazují hodnoty v rozmezí od 25 do 150,
ale zároveň pro kritérium uvedené v bodě b) vykazují hodnotu 4 % a nižší;
iii) na seznamu zemí s vysokým rizikem výskytu onemocnění COVID-19 jsou
označeny členské státy Evropské unie, které pro kritérium v bodě a) vykazují
hodnoty v rozmezí od 50 do 150, ale zároveň pro kritérium uvedené v bodě b)
vykazují hodnotu 4 % a vyšší, nebo pro kritérium v bodě a) vykazují hodnoty
v rozmezí od 150 do 500;
iv) na seznamu zemí s velmi vysokým rizikem výskytu onemocnění COVID-19 jsou
označeny členské státy Evropské unie, které pro kritérium v bodě a) vykazují
hodnotu 500 a vyšší; mezi tyto země se řadí i ty třetí země, které nejsou uvedeny
na seznamu zemí s nízkým rizikem výskytu onemocnění COVID-19; mezi tyto země
se řadí i ty členské státy Evropské unie, ve kterých převažuje komunitní šíření
nových variant koronaviru SARS-CoV-2;
seznam zemí je zveřejněn formou sdělení uveřejněného na internetových stránkách
Ministerstva zdravotnictví;
2. že občanem třetí země, je cizinec vyjma občana Evropské unie a cizince ve smyslu § 1
odst. 3 zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů;
3. že v případě změny subjektu, u kterého bude cizinec vykonávat ekonomickou činnost nebo
vzdělávací aktivitu, provedené v souladu s právními předpisy České republiky, nese
závazky uvedené v bodě I.8 poslední subjekt;
4. že elektronický Příjezdový formulář je dostupný na internetových stránkách
www.priiezdovvformular.cz: zpracovávanými osobními údaji nad rámec § 79 odst. 1
zákona č. 258/2000 Sb. jsou číslo cestovního dokladu, státní občanství, adresa
elektronické pošty a telefonní číslo;
5. že za členské státy Evropské unie se pro účely tohoto mimořádného opatření kromě
členských států Evropské unie rozumí dále Švýcarská konfederace, Norské království,
Islandská republika, Lichtenštejnské knížectví, Andorrské knížectví, Monacké knížectví,
Republika San Marino a Vatikánský městský stát.
II.
S účinností ode dne 5. února 2021 od 00:00 hod. se ruší ochranné opatření Ministerstva
zdravotnictví č.j. MZDR 20599/2020-46/MIN/KAN ze dne 4. ledna 2021.
III.
Toto ochranné opatření nabývá platnosti dnem jeho vydání.
Odůvodnění:
Epidemie je zvýšený výskyt nemoci, který je geograficky a časově omezen. Při epidemii
infekčního onemocnění dochází zpravidla k prudkému nárůstu počtu onemocnění v čase, kdy
nemocnost dosahuje hodnot vyšších, než je běžná sporadická nemocnost. Hodnoty
nemocnosti, při kterých dochází již k epidemickému šíření (tzv. epidemický práh) jsou různé
a liší se podle nemoci. U některých nemocí hodnota epidemického prahu není přesně známa.
Hlavním kritériem, zda se jedná o epidemii či nikoli, je pak vzájemná epidemická souvislost
jednotlivých případů nemoci. Rychlost šíření nemoci v populaci je závislá na původci nákazy,
inkubační době nemoci a zejména na cestách přenosu. Mezi nejzávažnější epidemie
z pohledu dopadu a zátěže v populaci jsou epidemie způsobené mezilidským šířením.
Nejvyšší nemocnosti v populaci je dosahováno při šíření respirační cestou, pomocí kapének
obsahujících infekční agens, které se dostávají do okolí nemocného při mluvení, dýchání,
kašlání a kýchání. Každá epidemie infekčního onemocnění je epidemickým procesem
skládajícím se ze tří základních článků: zdroj nákazy, cesta přenosu a vnímavý jedinec.
V souvislosti s probíhající pandemií onemocnění COVID-19 a přijatými opatřeními k odvracení
Str. 7 z 14
jejích bezprostředních dopadů na zdraví obyvatel České republiky se ukazuje, že mezi
nejdůležitější nástroje, jak ovlivnit vzniklou epidemii a zastavit její nekontrolovatelné šíření,
je ovlivnit tyto jednotlivé články epidemického procesu. Zdroj nákazy lze izolovat a léčit, cestu
přenosu přerušit a vnímavého jedince chránit, například karanténními opatřeními
či očkováním, které v souvislosti s pandemií onemocnění COVID-19 však není zatím široce
k dispozici.
Při epidemickém šíření infekčního onemocnění hrozí riziko, že bez přijetí ochranných
či mimořádných opatření dojde k nekontrolovatelnému šíření infekce v populaci s možností
vyčerpání kapacit zdravotnického systému vzhledem k možnostem izolace a léčby
a v důsledku se zásadním dopadem do zdraví populace. Mezi nejvíce nebezpečné patří
paralelní šíření, kdy jeden nemocný současně nakazí více než jednoho člověka a dochází tak
k masivnímu šíření infekce v populaci.
Mezi klíčová opatření patří možnost účinného přerušení šíření nákazy mezi jednotlivci a v celé
populaci (omezení shlukování, omezená poskytování vybraných služeb, používání
ochranných a dezinfekčních prostředků).
Hlavním cílem opatření je přerušit souvislý epidemický proces a zastavit epidemii
v co nejkratším čase a za co nejmenších ztrát lidských životů, za současné minimalizace
negativních dopadů do ekonomiky (avšak s ohledem na primární cíl - zastavení epidemie).
Toho lze dosáhnout omezením pohybu osob, omezením konání hromadných akcí, omezením
provozování epidemiologicky závažných činností, používáním přiměřených osobních
ochranných prostředků a zvýšenou dezinfekcí.
Opatření je společně s dalšími platnými opatřeními zaměřeno tak, aby byla zajištěna širší škála
specifických opatření zohledňující i předběžnou opatrnost v souvislosti s dalším šířením
onemocnění COVID-19.
Cílem vydávaných opatření je omezit vybrané činnosti nebo služby, kdy je toto omezení
důležité zejména v případech mezilidsky přenosných infekčních onemocnění, jako je právě
COVID-19. Při závažné infekci, která se přenáší cestou kontaminovaných kapének (aerosolu),
je třeba předcházet koncentraci lidí zejména v uzavřeném prostoru, za případného stanovení
dalších podmínek jejich setrvávání v takovém místě. Je proto potřebné použít nástroje,
jak regulovat provoz v takových místech.
Cílem tohoto opatření je provést kroky nezbytné k dalšímu zpomalení šíření nemoci COVID-
19, dále zplošťovat křivku počtu osob nakažených koronavirem SARS-CoV-2, který způsobuje
respirační onemocnění COVID-19, v České republice, a tím předejít přetížení až zhroucení
zdravotního systému tak, jak k tomu došlo či dochází v zemích, v nichž nebyla včas přijata
odpovídající opatření (tj. v čínském Wu-chanu, v Itálii, Španělsku, Francii, Portugalsku, Velké
Británii nebo některých částech USA, zejména New Yorku, v Jižní Americe atd.).
Jak Evropská komise uvádí ve svém sdělení ze dne 19. 1. 2021 \ dokud počty nakažených
porostou a do doby, než rozsah proočkování zvrátí příliv pandemie, bude nezbytné vytrvat
v ostražitosti, nadále dodržovat opatření proti šíření nákazy a provádět hygienické kontroly.
Evropská komise tedy vyzývá členské státy k bezodkladné reakci, aby došlo k omezení rizika
potencionálně agresivnější třetí vlny epidemie, jež by se vyznačovala novými a nakažlivějšími
variantami viru, které se již v Evropě vyskytují. V tuto chvíli neexistují vědecké poznatky o tom,
1 Sdělení Komise Evropskému Parlamentu, Evropské Radě a Radě: Jednotně proti COVID-19
(https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/communication-united-front-beat-COVID-19_en.pdf)
Str. 8 z 14
zda nové varianty viru způsobují vážnější zdravotní problémy, ale je vědecky potvrzeno,
že jsou o 50-70 % více infekční, což znamená jednodušší a rychlejší přenos způsobující další
tlak na již přetížené zdravotní systémy.
Evropské středisko pro prevenci a kontrolu (ECDC) nemocí ve svém hodnocení rizik ze dne
21.1. 20212 poté shrnuje, že z důvodu nových variant viru je riziko komunitního přenosu v EU
velmi vysoké, což může vést k náhlému nárůstu počtu nakažených, vyšší míře hospitalizace
a vyšší míře úmrtnosti u všech věkových skupin, zejména u starší populace. ECDC tedy vyžívá
k přijetí opatření, která omezí tlak na zdravotní systémy.
Zploštění křivky počtu osob nakažených koronavirem SARS-CoV-2 má za cíl při současném
stavu poznání docílit tří zcela zásadních pozitivních efektů:
- Zabránit přeplnění kapacity nemocnic. To má umožnit jak zachování nezbytné zdravotní
péče ve vztahu k pacientům, kteří nejsou nakaženi koronavirem SARS-CoV-2, tak
ve vztahu k pacientům s onemocněním COVID-19, kteří potřebují hospitalizaci. Cílem je
zachovat úmrtnost v co nejmenším rozsahu. Závažný stav vyžadující hospitalizaci se
přitom dle Státního zdravotního ústavu, vycházejícího z dat a analýz Evropského střediska
pro prevenci a kontrolu nemocí, může objevit u více než 30 % infikovaných, z toho v širším
průměru přinejmenším téměř 2,5 % infikovaných (ale spíše podstatně více) připadá
na pacienty v kritickém stavu. Nekontrolované šíření epidemie přitom může v krátkém
horizontu několika měsíců zasáhnout až vyšší desítky procent populace.
- Zabránit explozivnímu rozšíření onemocnění COVID-19, při němž by ve zvýšené míře
docházelo (a) k šíření agresivnějších typů koronaviru SARS-CoV-2 a (b) k vyšším
koncentracím koronaviru SARS-CoV-2 v těle. Vyšší koncentrace koronaviru SARS-CoV-2
v těle a přítomnost jeho agresivnějších typů přitom při zohlednění současných vědeckých
poznatků vede k většímu rozsahu zdravotních komplikací nakažených osob a k vyšší
smrtnosti.
- Snížit smrtnost a četnost těžkých průběhů infekce, protože postupem doby budou vzrůstat
znalosti o chování koronaviru SARS-CoV-2 aTo metodách léčby infekce a zmírnění jejích
následků. Nakonec by mělo dojít k vyvinutí léků nebo vakcín. Je přitom obecně známo, že
již nyní dochází k experimentálním pokusům léčby různými typy antivirotik (např.
remdesivir nebo hydroxychlorochin), a že v některých případech taková léčba vykazuje
určité výsledky. Vakcinace v ČR byla zahájena na přelomu roku 2020 a 2021.
Pokud by nebyla realizována žádná mimořádná opatření, nelze s ohledem na shora uvedené
skutečnosti důvodně vyloučit, že by celkový počet nakažených v ČR mohl dosáhnout milionů
osob, přičemž u statisíců osob by nemoc mohla vyžadovat hospitalizaci (kdy nezanedbatelný
počet hospitalizovaných může dle stávajících poznatků vyžadovat náročnou intenzivní péči).
Z důvodu nákazy by tak mohly desítky tisíc osob, čemuž se v rámci navrhovaných dobře
cílených opatření může předejít. Takové počty by zdravotnický systém ČR (a ostatně ani
zdravotnický systém žádného jiného státu) nezvládl, a to i vzhledem k počtu lůžek intenzivní
péče pro dospělé pacienty (tedy na ARO a JIP) a počtu ventilátorů pro dospělé, z kterýchžto
kapacit je navíc část obsazená pacienty s jinými onemocněními, a pro koronavirové pacienty
jich tak lze stále vyčlenit pouze část. Při překročení dostupného počtu lůžek intenzivní péče
a plicních ventilátorů by se začal dramaticky zvyšovat počet obětí, který by v případě
explozivního šíření infekce i při značně konzervativních odhadech mohl dosáhnout řádu stovek
tisíc obyvatel ČR, přičemž by se nejednalo pouze o seniory.
2 https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/COVID-19-risk-related-to-spread-of-new-
SARS-CoV-2-variants-EU-EEA-first-update.pdf
Str. 9 z 14
Obdobná opatření, jaká jsou přijata v České republice, byla a jsou přijímána i vládami jiných
států. Je nutné zdůraznit, že některé země z počátku zvolily méně přísné kroky a opatření.
Postupem času se ovšem ukázalo, že takováto méně přísná opatření prakticky téměř nikde
nefungují, a že dopad na obyvatelstvo je v takových případech horší než okamžité zavedení
relativně přísnějších opatření, ke kterému došlo v České republice. Nejenže totiž počáteční
mírnější přístup vedl k explozivnímu rozšíření nemoci COVID-19 (viz příklady Švédská,
Nizozemska, Španělska, Itálie, Velké Británie a USA), popř. dokonce k mutaci tohoto viru
(ve Velké Británii, Jihoafrické republice a Brazílii), a ke ztrátám na životech prozatím v řádu
tisíců až desetitisíců v jednotlivých zemích, ale nakonec vede ke stejně přísným, nebo ještě
přísnějším opatřením, než byla zvolena v České republice.
Rozdílný přístup jednotlivých vlád je způsoben zejména tím, že o koronaviru SARS-CoV-2,
jeho přesných vlastnostech a charakteristikách, jakož i o detailech jeho šíření a přenosu nebyly
k datu vyhlášení jednotlivých opatření a ani dosud nejsou dostatečné informace. Různá
opatření vlád jednotlivých zemí jsou činěna v dobré víře a se zohledněním všech dostupných
informací. V průběhu pandemie nicméně prakticky všechny země západní civilizace dotčené
šířením onemocnění COVID-19 postupně přistoupily ke stejným krokům jako Česká republika
(tj. k vyhlášení nouzového stavu, k omezení pohybu a vstupu cizinců, k omezením
maloobchodních prodejů atd.), i když v detailech se mohou přístupy jednotlivých zemí
odlišovat.
Míra nejistoty a vyšší míra rizika související s epidemií COVID-19 je způsobena i tím, že se vir
postupně vyvíjí a mutuje, což mění jeho vlastnosti. Genetická informace koronavirů je totiž
ve srovnání s jinými viry poměrně proměnlivá, což je jedním z důvodů selekcí různých variant
viru. Zároveň se dynamicky mění rovněž poznatky o koronaviru SARS-CoV-2 a jeho
vlastnostech.
Dostupné empirické údaje nicméně i tak dokládají, že nerestriktivní přístup vede k výrazně
závažnějším nepříznivým následkům než přijetí omezení. Možné náhlé uvolnění přijatých
opatření by mohlo mít nedozírné následky a v krajním případě vést až k úplnému zmaření
příznivých výsledků.
Zavlečením nemoci COVID-19 se rozumí jakýkoli import případů COVID-19 na území České
republiky. Je třeba vnímat, že ke kontrole počtu importovaných případů dochází díky
v podstatě celosvětovému omezení mobility a záměrnému snižování možností mobility v rámci
EU snad všemi členskými státy.
Během tzv. první a druhé vlny si členské státy Evropské unie postupně navzájem zavedly
zdravotní a hraniční kontroly pro vstup na svá území, které omezovaly vstup pouze pro
vybrané kategorie osob. V rámci první vlny znovuzavedení kontrol na vnitřních hranicích
notifikovalo 18 členských států Schengenského prostoru (z celkových 26) stím, že řada
dalších členských států Evropské unie a Schengenského prostoru zavedla další omezující
opatření pro vstup. Z důvodu epidemie COVID-19 několik členských států i nadále uplatňuje
kontroly na vnitřních hranicích (Belgie, Rakousko, Maďarsko, Dánsko, Finsko, a Norsko) a
dochází k posilování tzv. příhraničních kontrol či kontrol na území. Z důvodu omezení dopadu
na ekonomiky a volný pohyb cestujících s nezbytnou funkcí či potřebou během druhé vlny
pandemie, přijala Rada dne 13. 10. 2020 své doporučení3, ve kterém se shodla na společné
koordinaci. Z důvodu trvajícího exponenciálního šíření COVID-19, zejména jeho nových
3 DOPORUČENÍ RADY (EU) 2020/1475 ze dne 13. října 2020 o koordinovaném přístupu k omezení volného
pohybu reakci pandemii COVID-19 (https://eur-lex.euroPa.eu/leaal-
content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32020H1475&from=CS)
na
Str. 10 z 14
variant, se dne 21 1. 2021 Evropská rada na svém jednání shodla na zřísnění totoho
doporučení, které bylo následně projednáno a schváleno Radou EU. V rámci revidovaného
doporučení je kladen důraz na neomezení mobility osob cestujících z nízkorizikových
regionů/zemí (zelené), ve kterých je míra incidence 25 a nižší (100 000 obyvatel / 14 dní)
a zároveň pozitivita testů pod 4% (celkový počet testů / týden). V případě dalších regionů/zemí,
které doporučení dělí na oranžové (středněrizikové), červené (rizikové) a tmavě červené
(vysocerizikové), je dána členským státům flexibilita při přijímání národních epidemiologických
opatření, avšak vždy by měl být dodržen princip proporcionality (tj. méně přísná opatření pro
země s nižším rizikem nákazy) a nediskriminace (stejná pravidla pro občany i cizince).
Z možných opatření je kladen důraz na karanténu a testování před či po vstupu, ve snaze
předejít znovuzavedení hranic či plošnému zákazu dopravy. V případě vysoce rizikových zemí
se doporučuje aplikovat pravidlo testu před odjezdem a karanténu jako obecné pravidlo. Dále
je doporučeno odrazovat od jiných než nezbytných cest, zejména z a do rizikových a vysoce
rizikových zemí.
V bodě III.1., který obsahuje shodná kritéria jako Doporučení Rady (viz výše), Česká republika
plně přebírá mechanismus hodnocení zelených, oranžových, červených a tmavě červených
zemí.
Stanovení seznamu zemí s nízkým rizikem bylo učiněno plně v souladu s bodem 8, 10, 12
a 13 Doporučení Rady a ke každotýdenní aktualizaci dochází na základě údajů dodávaných
Evropským střediskem pro prevenci a kontrol nemocí (ECDC). Při stanovení seznamu zemí
s nízkým rizikem je nezbytné stanovit určitou hranici a není možné, aby za země s nízkým
rizikem -byly označeny pouze země s horší nebo srovnatelnou epidemiologickou situací
na území České republiky. Tímto výkladem by pak v extrémním případě mohlo dojít k situaci,
kdy by země, která má nejhorší epidemiologickou situaci na světe, musela umožnit volný vstup
osobám cestujícím ze všech zemí bez omezení. To by zajisté nebyla ta správná cesta
k zamezení šíření epidemie. Oranžové, červené a tmavě červené země jsou takto barevně
označeny právě z důvodu naplnění objektivních kritérií díky nedobré epidemiologické situaci a
je třeba k nim přistupovat jednotně. Pouze skutečnost, že tyto země mohou mít nižší hodnoty
než ČR, z nich nedělá země zelené a neznamená to, že neexistuje při cestách z či do těchto
zemí riziko dalšího importu nákazy.
Shrnuto, v kontextu doporučení Rady k unijní koordinaci je navržen mechanismus
pro zařazování zemí/regionů na seznam zemí s nízkým, středním, vysokým a velmi vysokým
rizikem výskytu onemocnění COVID-19 tak, aby odpovídal společné koordinaci na úrovni EU
a vytvořil prostředí pro prevenci šíření nákazy.
K povinnosti podrobit se testu na vlastní náklady se uvádí, že bod I.2. ochranného opatření
představuje omezení volného pohybu osob ve smyslu Doporučení Rady. Jedná se tedy
o snahu omezit volný pohyb osob, a proto je stanovena povinnost úhrady testu na vlastní
náklady. Účelem je ve své podstatě odradit osoby od zbytného cestování. V případě hrazení
testu z veřejného pojištění by povinnost podrobit se takovému testu nepředstavovala téměř
žádné omezení.
Omezení volného pohybu osob dle bodu I.2., resp. dle bodu II. ochranného opatření vychází
opět z Doporučení Rady. Doporučení Rady v bodu 17 stanoví: „Členské státy, které považují
za nutné zavést omezení volného pohybu na základě svých vlastních rozhodovacích procesů,
by mohly vyžadovat, aby osoby cestující z oblasti klasifikované jinak nežjako „zelená“ podle
bodu 10 a) podstoupily karanténu Z domácí izolaci; a/nebo b) před cestou či po příjezdu
podstoupily test na infekci COVID-19." Česká republika se v případě zemí, které nejsou
na seznamu zemí s nízkým rizikem, rozhodla využít možnosti dané Doporučením Rady,
Str. 11 z 14
a to na základě zákonné pravomoci Ministerstva zdravotnictví, která je mu svěřena
ustanovením § 68 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb. Na základě této pravomoci je Ministerstvo
zdravotnictví, v případě osob, které pobývaly v rizikových zemích, oprávněno zavést
karanténu, která by spočívala v téměř absolutní nemožnosti opustit místo svého bydliště,
přičemž ani toto velmi striktní opatření by nevybočilo z rámce Doporučení Rady. Česká
republika se však rozhodla pro mírnější opatření a Ministerstvo zdravotnictví proto stanovilo
výjimky z omezení volného pohybu osob v bodě II.
Dle ochranného opatření je stanovena povinnost nosit ochranné prostředky dýchacích cest -
ale alespoň v podobě tzv. jednorázových roušek (nikoli tedy šály, nákrčníky, látkové roušky
vlastní výroby), pouze v situacích podle bodu II a po dobu 10 dní. Správný název roušky je
zdravotnická obličejová maska. Povinnost nosit roušky je tedy stanovena např. v případě cest
do zaměstnání a pohybu v rámci výkonu zaměstnání, cest do zdravotnických zařízení apod.
Není stanovena povinnost nosit ochranu dýchacích cest například v místě svého bydliště.
Opatření je nezbytné vykládat dle jeho účelu, kterým je zamezení přenosu onemocnění
COVID-19. Proto je nezbytné, aby osoby dle bodu I.2. až I.4, které mají omezen volný pohyb
na území dle bodu II., nosily roušku v rozsahu inkubační doby v případech, kdy se pohybují
mezi ostatními osobami. Na všechny osoby v České republice se zároveň vztahuje
i mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví stanovující obecnou povinnost nošení
ochranných prostředků dýchacích cest (aktuálně mimořádné opatření ze dne 30. listopadu
2020, č. j. MZDR 15757/2020-42/MIN/KAN). Ochranné opatření ve světle mimořádného
opatření č. j. MZDR 15757/2020-42/MIN/KAN nepředstavuje neúměrně tvrdší pravidla.
K důvodům uložení povinnost nosit ochranné prostředky dýchacích cest je odkazováno na
podrobné odůvodnění příslušného mimořádného opatření, protože v tomto ochranném,
opatření se nejedná o významná specifika vyžadující další odlišné odůvodnění. Rouška chrání
okolí před přenosem infekce. Není určena pro ochranu nositele, nepatří mezi osobní ochranné
prostředky. Problém roušek spočívá v nedostatečné těsnicí linii, kdy vzduch vniká pod masku
kolem nosu a tváří. Tím je znehodnocena někdy dobrá filtrační účinnost použitého materiálu
(použito z dokumentu viz dále). Při stanovení klasifikace bylo vycházeno například
z dokumentu Výzkumného ústavu bezpečnosti práce, v. v. i. „Informace o ochraně dýchadel1'.
Podle tohoto dokumentu „Respirátory (filtrační polomasky proti částicím) pro ochranu
dýchacích orgánů (dále též „FFR“ - z angl. Filtering facepiece respirators), které se někdy
nazývají respirátory, podléhají po celém světě různým regulačním normám. Tyto normy
specifikují určité požadované fyzikální vlastnosti a výkonové charakteristiky, aby respirátory
mohly splňovat shodu s konkrétní normou. Během pandemických nebo mimořádných situací
státnízdravotní autority často odkazují na tyto normy při vydávání doporučení pro respirátory,
přičemž například uvádějí, že určitá část populace by měla používat respirátor „N95, FFP2
nebo ekvivalentní". Účelem tohoto dokumentu je pouze objasnit některé klíčové podobnosti
mezi těmito doporučeními, konkrétně následujícími výkonnostnímistandardy FFR: • N95 (USA
NIOSH-42CFR84) • FFP2 (Evropa EN 149-2001) • KN95 (Čína GB2626-2006) • P2 (Austrálie
/Nový Zéland AS /NZA 1716: 2012) • Korea 1. třída (Korea KMOEL - 2017-64) • DS (Japan
JMHLW-Notification 214, 2018) Na základě tohoto srovnání je rozumné považovat čínský
KN95, AS / NZ P2, korejský 1. třídy a Japonský DS FFR za „ekvivalentní" s respirátory US
NIOSH N95 a evropskýmirespirátory FFP2 pro filtrování částic, které nejsou na bázi oleje,
Co se týče postupného uvolňování vstupu osob ze třetích zemí, plošný zákaz se stanovenými
výjimkami přestal platit na konci června 2020. Na základě společných diskusí bylo dne
30. 6. 2020 přijato doporučení Rady4, které shrnuje podmínky pro zařazení dané třetí země
4 DOPORUČENÍ RADY (EU) 2020/1144 ze dne 30. července 2020, kterým se mění doporučení Rady (EU)
2020/912 o dočasném omezení cest do EU, jež nejsou nezbytně nutné, a o možném zrušení tohoto omezení
(https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32020H0912&from=ES)
Str. 12 z 14
na tzv. společný zelený seznam a zárověn předkládá prvotní seznam třetích zemí, se kterými
může od 1.7. 2020 dojít k postunému uvolnění na vstupu do EU. Tento seznam je flexibilní
a měl by být brán jako maximum. Pokud členský stát vyhodnotí, že nejsou splněna všechna
kritéria v případě národního kontextu, může se rozhodnout pro nezařezaní dané třetí země na
národní seznam. Národní seznam by zároveň neměl být širší než než seznam třetích zemí
odsouhlasený Radou. Vyhodnocování a revize společného EU seznamu probíhá
ve 14 denních intervalech. Z důvodu zhoršení epidemiologické situace bylo ze seznamu
odebráno již několik třetích zemí -Alžírsko, Černá Hora, Gruzie, Kanada, Maroko, Japonsko,
Srbsko a Tunisko. Opatření pro účely cestování ze třetích zemí, které nejsou na tzv.
společném zeleném seznamu, zůstává obdobné jako před červnem 2020, tzn. vstup by měl
být povolen pouze v rámci stanovených výjimek: zdravotničtí pracovníci, zdravotničtí výzkumní
pracovníci a pracovníci v oblasti péče o seniory; příhraniční pracovníci; sezónní pracovníci
v zemědělství; pracovníci v dopravě; diplomati, zaměstnanci mezinárodních organizací a
osoby pozvané mezinárodními organizacemi, jejichž fyzická přítomnost je vyžadována pro
řádné fungování těchto organizací, příslušníci ozbrojených sil, pracovníci poskytující
humanitární pomoc a pracovníci civilní ochrany při výkonu svých funkcí; tranzitní cestující;
osoby cestující z naléhavých rodinných důvodů; námořníci; osoby, které potřebují mezinárodní
ochranu nebo u nichž existuje jiný humanitární důvod; státní příslušníci třetích zemí cestující
za účelem studia; vysoce kvalifikovaní pracovníci ze třetích zemí, pokud je jejich zaměstnání
nezbytné z ekonomického hlediska a pracovní činnost nelze odložit nebo vykonávat
v zahraničí. Dle návrhu revize doporučení se nově doporučuje stanovit povinnost PCR testu
před cestou při cestách ze zemí mimo EU a zavedení dalších opatření, zejména u třetích zemí,
které nejsou vyhodnoceny jako nízkorizikové nebo ve kterých se vyskytla nějaká z nových
variant viru. Novou podmínkou pro zařazení třetích zemí na unijní bezpečný seznam je
incidence 25 (14 dní / 100 000 obyvatel) a zároveň pozitivita testů pod 4 % (celkový počet
testů / týden). Počet testů by měl poté přesahovat hodnotu 300 (počet testů /100 000 obyvatel
/ týden). Vedle epidemiologických kritérií by hodnocení mělo hledět i na další poznatky,
zejména celkové zvládání epidemiologické situace třetí zemí či reciprocitu.
V návaznosti na volání členských států po lepší specifikaci jednotlivých kategorií představila
Evropská komise dne 28. října 2020 svá vodítka (COM(2020) 686 finál)5, která rozpracovávají
jednotlivé kategorie výjimek pro cesty z třetích zemí, včetně doporučení prokazování těchto
účelů. V případě studijních účelů dochází ke specifikaci odkazem na směrnici 2016/801
o studentech a výzkumnících. Kategorie osob nespadajících po působnost této směrnice jsou
uvedeny jako možné, tj. na zvážení jednotlivých členských států - to se týká i kategorie
přípravných kurzů pro studium na vysoké škole, které Česká republika v souladu
s doporučením omezuje. Ochranné opatření v tomto ohledu rovněž reaguje na krizová
opatření vlády vyhlášená během nouzového stavu omezující podstatně volný pohyb,
shromažďování na území ČR a pro školy obecně zavádějící distanční výuku. Zaveden je
mechanismus pro umožnění návštěv nesezdaných párů, které spolu mají trvalý partnerský
vztah, a to jak pro ty s vízovou povinností (včetně obnovení nabírání žádostí o krátkodobá
víza), tak pro ty bezvízové.
Vstup ze třetích zemí je umožněn tak, aby byl v maximální míře v souladu s koordinací
na úrovni EU. Česká republika postupně uvolnila cestování z bezpečných zemí, kdy
na národním seznamu jsou v tuto chvíli Austrálie, Nový Zéland, Jižní Korea a Thajsko.
Zároveň došlo k rozšíření výjimek pro cesty osob z třetích zemí, které nejsou na seznamu
5 https://ec.europa.eu/home-affairs/sites/homeaffairs/files/what-we-do/policies/european-agenda-
security/20201028_com-2020-686-commission-communication_en.pdf
Str. 13 z 14
zemí s nízkým rizikem výskytu onemocnění COVID-19. Např. od 24. srpna 2020 došlo
k uvolnění podávání žádostí o krátkodobá víza za účelem zaměstnání pro státní příslušníky
Ukrajiny, a to z důvodu ekonomického zájmu České republiky.
Vzhledem k nezanedbatelnému počtu cizinců ze třetích zemí, kteří do České republiky
přicestovali v rozporu s podmínkami danými ochranným opatřením a kteří byli zajištěni Policií
České republiky, je třeba tyto cizince před umístěním do zařízení pro zajištění cizinců nebo
bezprostředně po umístění do zařízení, před jejich propuštěním po prvotním zadržení nebo
pro účely dobrovolného návratu podrobit PCR testu na přítomnost onemocnění COVID 19.
Cílem je zamezit šíření infekce v České republice mezi běžnou populací, mezi cizinci
zajištěnými v zařízení nebo mezi osobami na cestě do domovské země.
Zaveden je také jednotný způsob hlášení pobytu déle než 12 hodin v posledních 14 dnech
na území států, které nejsou na seznamu zemí s nízkým rizikem výskytu onemocnění COVID-
19, a to formou vyplnění elektronického příjezdového formuláře, který je nezbytné vyplnit
před příjezdem do České republiky. Informace prostřednictvím elektronického formuláře
obdrží krajské hygienické stanice.
V rámci celosvětových omezení pohybu osob z důvodu epidemiologických opatření
jednotlivých států se Česká republika snaží aktivně vyhledávat země nebo jejich částís nízkým
rizikem nákazy onemocnění COVID-19 tak, aby byl občanům České republiky umožněna
alespoň minimální možnost bezpečně cestovat za turistickým a rekreačním účelem mimo
území České republiky. Většina zemí EU volí stejný přístup a jako operativní řešení se
osvědčilo vydávání seznamu zemí nebo jejich částí s nízkým rizikem nákazy onemocnění
COVID-19 s pravidelnou týdenní aktualizací na základě vývoje epidemiologické situace
v místě. Česká republika se dlouhodobě snaží o dosažení konsensu v rámci Evropské unie
na seznamu bezpečných zemí, nicméně stejně jako např. Německo či Polsko se Česká
republika nebrání časově či regionálně omezenému zařazení vybraných turistických cílů
na seznam bezpečných destinací, což by rovněž sekundárně podpořilo sektor cestovních
kanceláří a dopravců v České republice. Epidemiologická situace a omezení volného pohybu
zatím neumožnily vložení žádného takového regionu na seznam.
V souvislosti s koncem přechodného období -zjednodušeně řečeno BREXITem - se
od 1.1. 2021 na občany Spojeného království Velké Británie a Severního Irska pohlíží jako na
občany EU, vztahuje-li se na ně část druhá Dohody o vystoupení Spojeného království Velké
Británie a Severního Irska z Evropské unie a Evropského společenství pro atomovou energii,
tedy jsou-li držiteli potvrzení o přechodném pobytu nebo povolení k trvalému pobytu vydaného
Českou republikou nebo jejich ekvivalentů vydaných jiným členským státem Evropské unie.
Na rodinné příslušníky občanů Spojeného království Velké Británie a Severního Irska, na které
se vztahuje část druhá Dohody o vystoupení Spojeného království Velké Británie a Severního
Irska z Evropské unie a Evropského společenství pro atomovou energii, se pohlíží jako
na rodinné příslušníky občanů Evropské unie ve smyslu § 15a odst. 1 nebo § 15a odst. 2
písm. b) zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
doc. MUDr. Jan Blatný, Ph.D.
ministr zdravotnictví
Doložka autorizované konverze do dokumentu obsaženého v datové zprávě
Sděluji, že tento dokument, který vznikl převedením vstupu v listinné podobě do podoby elektronické pod pořadovým číslem 135531724-316335-
210201170619, skládající se z 7 listů, se doslovně shoduje s obsahem vstupu.
Autorizovanou konverzí dokumentu se nepotvrzuje správnost a pravdivost údajů obsažených v dokumentu a jejich soulad s právními předpisy.
Zajišťovací prvek:
bez zajišťovacího prvku
Subjekt, který autorizovanou konverzi dokumentu provedl:
Ministerstvo zdravotnictví
Datum vyhotovení doložky:
1.2.2021
Jméno, příjmení a podpis osoby, která autorizovanou konverzi dokumentu provedla:
Marcela Bendigová
Doplnění redakce:
Omezení návratu občanů do ČR je protiústavní
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz