Expertní komentář k českému maloobchodnímu trhu: které značky přicházejí a odcházejí
V toto smyslu je pozornost upřena zejména na tuzemské značky, které se rovněž potýkají se silně napjatým cash-flow a některé z nich vstoupily do insolvence. První z obětí jarního uzavření byla síť veganských bister Vegg-go. Restart v podobě restrukturalizace mají v plánu i tradiční české módní značky Pietro Filipi a Blažek.
Obecně se očekává změna vnímání kamenné prodejny jakožto pouhého místa pro prodej produktu či služby, a to na multifunkční místo s excelentním zákaznickým servisem poskytující možnost výdeje zboží objednaného/rezervovaného on-line (click&collect / click&reserve) anebo showroom, kde si zákazník zboží vyzkouší a nechá doručit domů. Tento přístup může rozpohybovat optimalizaci prodejních sítí jako reakci na dlouhodobou postupnou změnu nákupního chování zákazníků, která byla razantně akcelerována v průběhu loňského roku. Tyto změny v rámci prodejních sítí se mohou promítnout u některých značek do redukce počtu poboček nebo do zmenšování prodejních ploch. Tento přístup uvedlo průzkumu CBRE v létě 2020 42 % dotázaných značek působících na českém trhu.
Výběr mezinárodních odchozích značek opouštějících český trh v roce 2020 |
|||||
---|---|---|---|---|---|
Název značky | Čtvrtletí | Sektor | |||
Camaieu* | 3. čtvrtletí | Móda | |||
Forever 21* | 2. čtvrtletí | Móda | |||
FREYWILLE | 3. čtvrtletí | Šperky a doplňky | |||
Thomas Sabo | 3. čtvrtletí | Šperky a doplňky | |||
Tous | 2. čtvrtletí | Šperky a doplňky |
* Vyznačené společnosti byly v procesu odchodu ještě před pandemií covidu-19
Výběr českých odchozích značek opouštějících tuzemský trh v roce 2020 | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Název značky | Čtvrtletí | Sektor | ||||||||||
Bontonland* | 1. čtvrtletí | Hudba a film | ||||||||||
Vegg-go | 2. čtvrtletí | Občerstvení/ jídlo | ||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Vyznačená společnost byla v procesu odchodu ještě před pandemií covidu-19
I přes velmi obtížné podmínky CBRE v minulém roce zaznamenala vstup mnohých nových mezinárodních brandů, což potvrzuje dlouhodobě dobré renomé českého trhu jakožto vhodné destinace pro další expanzi zahraničních značek hlouběji do oblasti střední a východní Evropy. Jedná se o mix značek z různých segmentů, ať již z oblasti sportovní a luxusní módy, nábytku a interiérového designu, ale i spotřebního zboží (značky typu TEDi či Action).
Právě příklad německého diskontního řetězce TEDi, který otevřel v druhé polovině roku 2020 několik svých prodejen, ukazuje, že existují značky vnímající současnou situaci jako příležitost pro svůj rozvoj. Nutno podotknout, že původně naplánovaná expanze byla mohutnější a je posunuta v čase.
Výběr mezinárodních příchozích značek na český trh v roce 2020 | |||
---|---|---|---|
Název značky | Čtvrtletí | Sektor | |
Action | 2. čtvrtletí | Diskontní zboží | |
American Eagle | 4. čtvrtletí | Móda | |
ASSOS | 2. čtvrtletí | Sportovní oblečení | |
DSQUARED2 | 3. čtvrtletí | Luxusní móda | |
El Gaucho | 3. čtvrtletí | Restaurace & občerstvení | |
Gap | 3. čtvrletí | Móda | |
Manner Shop | 4. čtvrletí | Cukrovinky | |
Rebel Queen | 2. čtvrtletí | Móda | |
Saint Laurent | 3. čtvrtletí | Luxusní móda | |
Steve Madden | 3. čtvrtletí | Obuv a doplňky | |
TEDi | 2. čtvrletí | Diskontní zboží |
V loňském roce otevřelo své první maloobchodní jednotky také několik menších lokálních značek: multibrandový koncept Poď si Báry Polákové na pražské Korunní ulici anebo velmi ambiciózní projekt Kinoko, který chce nejenom u nás uspět se střihově a materiálově vytříbenými legínami či spodním prádlem. Do budoucna očekáváme rozvoj prodejních míst právě menších značek, které budou akcentovat lokální tuzemský původ, udržitelnou výrobu a oslovovat tak zejména mladého zákazníka.
Výběr českých příchozích značek v roce 2020 | |||
---|---|---|---|
Název značky | Čtvrtletí | Sektor | |
Bonami | 2. čtvrtletí | Nábytek a bytové doplňky | |
Kinoko | 2. čtvrtletí | Sportovní oblečení | |
Poď si | 3. čtvrletí | Móda a doplňky |
Vládní opatření a zásadní dopady do fungování maloobchodu, potažmo celé ekonomiky, se promítly také do posunutí vstupu některých dlouho očekávaných ikonických značek. Velkou událostí bude otevření třípodlažní prodejny irského oděvního řetězce Primark na Václavském náměstí, které bylo posunuto z konce roku 2020 na první polovinu toho letošního. Konečný termín by měl být stanoven v kontextu uvolňování restriktivních opatření.
Výběr příchozích mezinárodních značek na český trh v roce 2021 (oproti původnímu plánu během 2020) | ||
---|---|---|
Název značky | Sektor | |
Channel | Luxusní móda | |
Primark | Móda | |
Versace | Luxusní móda |
Expertní komentář Jana Janáčka,
vedoucího týmu pronájmů maloobchodních prostor z realitně-poradenské společnosti CBRE
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?