Novela zákoníku práce zjednodušuje sdílení pracovního místa
Od ledna letošního roku umožňuje novela zákoníku práce sdílení pracovního místa mezi dvěma a více zaměstnanci. Přečtěte si, jaké výhody a nevýhody tato možnost přináší i jaké podmínky je třeba splnit.
S rostoucím zájmem o částečné úvazky (především ze strany rodičů, důchodců i ZTP) a flexibilní pracovní dobu došlo k úpravě a zjednodušení využívání tohoto způsobu zaměstnávání. Ty by měly vést k usnadnění vytváření sdílených pracovních míst v rámci klasických pracovních poměrů. Tato možnost najde využití především u méně kvalifikovaných pozic ve výrobě či administrativě.
Podmínky sdíleného pracovního místa a princip fungování
Aby mohli zaměstnavatelé režim sdíleného pracovního místa ve firmách uplatňovat, musí splnit tyto podmínky:
uzavřít písemnou dohodu se dvěma nebo více zaměstnanci,
musí jít o zaměstnance, kteří jsou v pracovním poměru, mají sjednanou kratší pracovní dobu a vykonávají stejný druh práce,
jejich pracovní doby nesmí přesáhnout zákonem stanovenou týdenní pracovní dobu, tj. 40 hodin.
Dohoda musí obsahovat také informace o tom, jakým způsobem budou pracovní úkoly mezi zaměstnanci předávány a sjednaná doba trvání sdíleného pracovního místa.
Zaměstnanci musí zaměstnavateli předat v písemné podobě společný rozvrh pracovní doby a to nejpozději týden před zahájením vyrovnávacího období*, kterého se týká.
Pozn.: *Vyrovnávacím obdobím se rozumí období, za které musí zaměstnanci odpracovat takový počet hodin, jenž bude v průměru činit stanovenou týdenní pracovní dobu.
Výhody a nevýhody sdíleného pracovního místa
Sdílené pracovní místo má v první řadě zajistit pružnější organizaci práce, při níž si zaměstnanci mezi sebou sami domlouvají, kdy budou pracovat. Tuto výhodu, za předpokladu, že bude komunikace mezi pracovníky fungovat, ocení především zaměstnavatelé, kterým tak do jisté míry odpadne odpovědnost za organizaci práce.
Pro zaměstnance však může právě domlouvání s kolegy představovat nevýhodu a budou tak stále raději preferovat jiné formy částečného úvazku (jako je například dohoda o provedení práce či o pracovní činnosti).
Zdroj: mesec.cz
Markéta Kadeřábková
Psaní textů se věnuje již od dob studií na vysoké škole, kdy začala v roce 2015 psát do lifestylového magazínu. První pracovní zkušenosti získala v digitálních agenturách, v nichž pronikla do světa online marketingu, získala dovednosti v oblasti SEO a linkbuildingu. V roce 2019 se stala redaktorkou ve společnosti Orange Academy s.r.o. a od té doby pravidelně přispívá na firemním blogu. Oblasti jejího zájmu jsou personalistika, daně a rekvalifikační kurzy účetnictví.
Orange Academy
Orange Academy s.r.o. poskytuje jazykové a rekvalifikační kurzy pro jednotlivce i firmy. Školí přední české společnosti, jako jsou ČEZ, RegioJet, RWE a má tisíce spokojených individuálních klientů. Akreditované formy vzdělání pořádá po celé České Republice. Od roku 1990 má více než 20 000 absolventů ve 34 městech. Zaměřuje se na kurzy účetnictví, mzdové účetnictví, personalistiku, daně a online marketing. Dále nabízí jazykové kurzy s výukou angličtiny a němčiny přímými metodami Effective English® a Effektives Deutsch®.
Poslední zprávy z rubriky Finanční rady:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři