(Kurzy.cz)
V sektoru HoReCa změnilo zaměstnání 43 % zaměstnanců. Ostatní sází na jistotu.
Z nejnovějšího globálního průzkumu Workmonitor personálně poradenské společnosti Randstad vyplynulo, že v uplynulých šesti měsících změnilo zaměstnání 19,8 % Čechů. Další pětina lidí si aktuálně jinou práci buď aktivně hledá, nebo se po zajímavých pracovních příležitostech u jiného zaměstnavatele poohlíží. V oblasti hotelnictví a stravování (HoReCa) změnilo zaměstnání 43 % zaměstnanců.
„Míra spokojenosti českých zaměstnanců, procento těch, kteří hledají nové pracovní příležitosti, a podíl těch, kteří za posledních šest měsíců skutečně změnili zaměstnání, zůstaly ve srovnání s předchozími obdobími téměř stejné. Je zřejmé, že pandemie s trhem práce zatím výrazně nepohnula,“ komentuje Alžběta Honsová, marketingová manažerka české pobočky společnosti Randstad. Co se mění, je mentalita zaměstnanců. Jistota práce se pro ně stává klíčovou a díky tomu roste i loajalita k zaměstnavatelům. Mnozí respondenti v průzkumu naznačují, že by byli ochotni činit nejrůznější ústupky, jen aby si udrželi své zaměstnání. Například 18 % pracovníků z celého světa uvádí, že by si v případě potřeby navýšili pracovní hodiny, a to i bez zvýšení mzdy, dalších 30 % by zase bylo ochotných převzít jinou roli, pokud by o to byli požádáni. Desetina respondentů by přistoupila i na snížení mzdy.
Kdo změnil zaměstnání a proč?
Během posledního půl roku změnilo zaměstnání 19,8 % lidí. Míra fluktuace byla vyšší u mužů (22,2 %) než u žen (17 %), nejčastěji šlo o nejmladší věkovou kategorii zaměstnanců 18 až 24 let. Nejčastějšími důvody pro změnu zaměstnavatele byly dle respondentů průzkumu shodně získání lepších pracovních podmínek (28,6 %), osobní důvody (28,6 %) a touha po změně (28,6 %). Pokud jde o obory, tak k největší fluktuaci zaměstnanců došlo v oblasti hotelnictví a stravování, kde práci zejména z organizačních a osobních důvodů změnilo celých 43 % zaměstnanců, dále ve výrobě potravinářských výrobků (38,5 %) a také v telekomunikacích a poštovních/doručovacích službách (25 %). „Velké pohyby v sektoru HoReCa jsou logické vzhledem k tomu, že právě restaurace a hotely jsou nejvíce omezeny vládními protipandemickými opatřeními,“ komentuje Alžběta Honsová a dodává: „Nejvíce pracovníků z této oblasti přešlo v průběhu podzimu do logistiky a e-commerce.“
Kdo hledá novou práci?
Novou práci si aktivně hledá 5,2 % dotazovaných a 14,6 % se po nových pracovních nabídkách a příležitostech poohlíží. Nejaktivněji nové zaměstnání hledají muži v nejmladší věkové kategorii 18-24 let (25 %) a ženy ve věkové kategorii 35 – 44 let (22 %). „Ženy, které hledají novou práci, jsou nejčastěji maminky, které zvláště nyní, v době vládních opatření a distanční výuky musí skloubit péči o děti s pracovními povinnostmi. Zajímají je proto zejména nabídky, které umožňují časovou flexibilitu,“ vysvětluje Alžběta Honsová.
Kdo má obavy ze ztráty zaměstnání?
Podíl zaměstnanců, kteří se velmi obávají, že
by mohli přijít o práci, činí 10 %. Mírně více se obávají ženy (11 %) než muži
(9 %). Podle Alžběty Honsové mají relativně největší obavy ze ztráty práce lidé
pracující v oblasti telekomunikací a poštovních/doručovacích služeb,
v sektoru HoReCa, v oblasti financí a pojišťovnictví a v sektoru
obchodu a služeb.
Ondřej Hampl, Managing Partner
ACCEDO Czech Republic
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.