Maloobchod v době restrikcí
Maloobchod v říjnu zasáhla omezení zavedená v polovině měsíce v důsledku nástupu podzimní vlny pandemie. Podle sezóně očištěných dat se v říjnu tržby obchodníků snížily reálně oproti září o necelá dvě procenta, v meziročním srovnání byly o tři desetiny procenta níže. Relativně malý propad tržeb ukazuje, že co ztrácejí kamenné obchody, získaly z větší části ty internetové. Část obchodníků byla nucena uzavřít své provozovny a v lepším případě pak mohla pokračovat s prodejem prostřednictvím e-shopů. Nejvíce zasaženi byli prodejci oblečení a obuvi, kterým tržby meziročně propadly o téměř 36 %, ale zdaleka nebyli jediní. Výrazný propad zaznamenaly obchody se zbožím pro volný čas, textilem i elektronikou. Internetový prodej naproti tomu získal stejně jako na jaře silný impuls, který dál zrychluje jejich expanzi. Třicetiprocentní nárůst tržeb e-shopů proto není v dané situaci vlastně už nijak překvapivý. Pozice e-shopů na českém trhu roste dlouhodobě a od začátku letošního roku se jejich tržby zvýšily už o více než čtvrtinu. Vzhledem k tomu, že omezení prodejů pokračovalo i po celý listopad, je pravděpodobné, že i na těchto číslech uvidíme další masivní vzestup internetových obchodů a naproti tomu dramatický propad tržeb uzavřených obchodů, tak jako jsme to viděli v dubnu. Nákupy na letošní Vánoce se odehrají v daleko větší míře na internetu a v prosinci otevřené obchody nebudou mít v podstatě šanci své dosavadní výpadky smazat ani v případě rychlé realizace odložené poptávky. Za pozornost stojí tentokrát i výsledky restaurací a hotelů, kterým podzimní lockdown srazil tržby podobně jako už ten jarní. Tato část ekonomiky se přitom ani v létě nestihla oklepat z jarních ztrát. V případě hotelů se reálné tržby v říjnu meziročně propadly o více než 80 %, v restauracích díky okénkovému prodeji a rozvozu jen o necelou polovinu. Od začátku roku byly hotely na polovině loňských tržeb, restaurace o 29 % níže. Vzhledem k tomu, že restrikce pokračovaly po celý listopad, budou další výsledky už jen horší. Půjde o nejhorší výsledky za posledních dvacet let, ale možná i víc, avšak delší časová řada není k dispozici.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři