Akcie Tesly vystoupaly na rekordní výši. Má však elektromobilita budoucnost?
Automobilová odvětví se nyní nacházejí v silné krizi. Již roky musí splňovat přísné emisní limity a tento tlak je vede mj. k vývoji elektromobilů. Podle mnohých se jedná o budoucnost osobní přepravy, jiní ale oponují a potenciál vidí jinde, např. ve vodíku.
Čím dál přísnější emisní limity nutí automobilky k dalšímu technologickému vývoji, avšak nedávná aféra Dieselgate je pádným argumentem, že se mnohé korporace musí uchylovat k podvodům, aby byly schopny dostát čím dál přísnějším závazkům. Automobilkám tak v dnešní době víceméně nezbývá nic jiného, než hledat alternativy, jako jsou hybridy, vodíkové pohony, především však elektromobily.
Auta na elektřinu jsou fenoménem dneška. Mnozí odborníci tyto vozy považují za možnou budoucnost osobní přepravy - je ale nutné doplnit, že taková cesta skýtá řadu úskalí.
Zásadním problémem je ekologičnost, která má být jinak hlavním důvodem, proč se elektromobily prosazují. Výroba baterií není příliš šetrná k přírodě a čerpání elektřiny původem z uhelných elektráren také ne – v dopadech na životní prostředí se tedy tyto vozidla vyrovnají klasickým autům.
„Pokud nedojde k zásadnímu průlomu, málokdo bude elektromobilem cestovat na delší vzdálenosti, než do práce nebo na nákup“
Druhým limitem je vysoká cena kolem jednoho milionu korun – to opravdu není nový Volkswagen (lidový vůz), který by byl dostupný pro široké vrstvy obyvatel. Horší ale je, že cena elektromobilů se navzdory vyšší produkci zatím příliš nesnižuje a nelze tak čekat, že by v dohledné době nahradily spalovací motory.
Třetí překážkou je nízký dojezd v průměru okolo 200 km a nutnost nabíjení baterie, které někdy trvá i přes hodinu. Pokud nedojde k zásadnímu průlomu, málokdo bude chtít tímto autem cestovat na delší vzdálenosti, než do práce nebo na nákup. Pro městskou dopravu je to sice dostačující, ale pravděpodobně to bude zásadní brzdou bránící flexibilnímu použití. Nemluvě o nedostatečné infrastruktuře nabíjecích stanic.
Z výše uvedeného vyplývá, že v blízké době nedojde k masivnímu nahrazení aut se spalovacími motory, spíše se zvýší počet hybridů. Čistá elektroauta budou miláčkem nadšenců a ve větší míře se budou využívat jen ve městech na krátké vzdálenosti. Na delší cesty a zejména na nákladní dopravu zřejmě zůstanou naprosto nevhodná.
Změna může přijít až v případě zásadního technologického průlomu, např. v otázce ukládání energie. Mnozí ale tvrdí, že v dlouhodobějším horizontu mají vyšší potenciál automobily na vodík, byť i tam se objevují značné limity.
Otázka je tedy otevřená, je ale pravděpodobné, že v dohledné době budou mít spalovací motory stále své místo. V takovém světle může být ještě riskantnější vkládat své peníze do Tesly, která před sebou hrne astronomické dluhy.
Milan Klempíř
Je analytikem webu forexmag.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a od svých dvaceti investuje na burze, soustředí se zejména na akcie. V dnešní turbulentní době si ale uvědomuje, že celá řada finančních aktiv kolísá, a proto je třeba mnohem lépe diverzifikovat - např. do drahých kovů, do bitcoinů či do nemovitostí. Vzdělává čtenáře mimo jiné v ochraně investičního portfolia proti nečekaným propadům.
Specializovaný vzdělávací portál pro profesionální tradery i retailové obchodníky. Finanční a kapitálové trhy nikdy nespí a forexmag.cz je předním webem svého druhu na českém trhu.
Poslední zprávy z rubriky Okénko BIG EXPERT:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři