Zkušenost jarních i podzimních karanténních omezení nahání mnoha
zaměstnancům strach. Rozsáhlé restrikce totiž nejen že některé části
ekonomiky opakovaně na
dlouhé týdny odstřihávají od fungování, ale omezení přinášejí důsledky pro restaurace, hotely, bary a celý navázaný dodavatelsko-odběratelský řetězec. Podobné problémy mají i organizátoři sportovních a kulturních akcí a jejich
zaměstnanci. Nejistotu navíc prohlubuje fakt, že nevědí, na jaká omezení a v jakém časovém horizontu se mají připravit. Otázkou je, zda a jak se jim podaří tyto
časy překonat.
Ekonomika byla dlouho na vrcholu, ale nyní je již jasné, že nějaká forma
krize přijde. Otázkou je jen jak rychle a v jaké intenzitě. A jak silně jednotlivé segmenty zasáhne. Je patrné, že zejména pohostinství,
cestovní ruch, automotive
průmysl,
kultura, sport a další budou
sčítat citelné ztráty.
Je tedy pochopitelné, že lidé působící v ohrožených oborech cítí nejistotu, zejména když v
ČR funguje většina lidí bez
rezervy a dle aktuálního průzkumu
BNP Paribas Cardif by mělo při výpadku příjmů až 63 % lidí potíže se splácením svých závazků a pokrytím běžných výdajů.
Robotizace
Jedním z důsledků
koronavirové pandemie bude podle odborníků i urychlení procesu digitalizace ve všech oblastech podnikání. Z aktuálního průzkumu společnosti Profesia.cz vyplývá, že část pracovníků tuzemských
firem se v souvislosti s automatizací bojí o své
místo. Obavy z toho, že robotizace v blízké době ovlivní jejich
práci, vyjádřilo 17 % respondentů, a dalších 14 % lidí už kvůli ní muselo dokonce svou pozici změnit.
Zvyšování efektivity práce Dalším z fenoménů, které přicházejí na řadu v době ekonomického útlumu, je zvyšování efektivity
práce a s tím spojené
propouštění zaměstnanců. Pracovní trh je v současné době ve výrazném přerodu a
firmy jsou nuceny buď na jedné
straně šetřit a osekávat své zbytné části nebo naopak investovat do řešení, která přinesou úspory. Každopádně
zaměstnanci v takovéto atmosféře cítí opět nejistotu.
Jedním z příkladů zvyšování efektivity je
růst využívání sdílených
služeb a sdílení jednoho zaměstnance více
firmami. „Sdílení pracovníků již v některých oborech funguje – jako
firma, která zajišťuje správu budov, se často setkáváme s tím, že
firmy sdílejí některé specializace. Často například pro více objektů různých majitelů funguje jeden facility manažer, údržbář nebo
požární technik. Příkladem sdílení je i naše dohledové centrum, které zajišťuje bezpečnostní
služby pro řadu společností,“ uvádí konkrétní příklady z praxe Radek Škrabal ze společnosti SSI Group.