Ekonomika a pátý stupeň autopilota
Většina dnešních aut nemá žádnou automatizaci řízení, či nabízí omezenou podporu řízení, například tempomat. Jde o nultý a první stupeň automatizace. Na druhý se dostáváme u vozů, kde sundáváme nohu z pedálů a vůz se řídí sám, ale musíme neustále sledovat dění a být připraveni zakročit. U třetího stupně relax řidiče roste a měl by být připraven zakročit až poté, co jej systém vyzve. Vysoká automatizace vyžaduje lidský zásah jen v extrémech a pátý stupeň zásah nevyžaduje nikdy. Prostě jen nastoupíme a zadáme cílovou destinaci. Dostat se do vyšších stupňů je podle zatím dostupných informací a testů dost složité. A možná je otázkou, zda něco takového vůbec chceme a zda to vůbec dává smysl. Podobné je to s monetární, či fiskální politikou.
U monetární politiky se o jejím zautomatizování hovoří již dlouhá desetiletí. Argumenty pro přesun k nějakému pravidlu, na které by se „nešahalo“ a které by automaticky nastavovalo politiku podle toho, jak se vyvíjí situace v ekonomice, jsou jednoduché: Transparentnost, predikovatelnost, zjednodušení systému a tak dále. Což by vše mělo mimo jiné vést k větší „bezpečnosti“, stejně jako proklamované přínosy automatizace řízení aut. Protiargumenty jsou také jednoduché: Svět, ekonomika, cykly a pozitivní a negativní šoky jsou tak pestré, že nikdy nedokážeme vytvořit nějaký algoritmus, podle kterého by na ně měla monetární politika reagovat. Jednoduché vzorce by tak nefungovaly a vytváření složitých černých skříněk by zase nedávalo smysl.
Situace je tedy v monetární politice a centrálním bankovnictví někde mezi nultým a prvním stupněm automatizace: Jsou určitá pravidla, očekávání a podmíněné reakce, ale centrální bankéři musí „neustále sledovat dění a být připraveni zakročit“. Já sám si přitom nejsem jist, zda pokusy o větší automatizaci tu vlastně dávají smysl, či jsou slepou uličkou. Jak je to s fiskální politikou? Kdysi jsem tu psal, že ve srovnání s monetární politikou a centrálním bankovnictvím je ta fiskální stále blízko doby kamenné. Na dvou úrovních: Její použití pro vyhlazování cyklu nejednou skřípe. A otázky někdy budí samotný smysl různých výdajů, podpor, dotací a podobně. Jak by mělo ideálně fungovat ono vyhlazování cyklu?
V praxi nám zjednodušeně řečeno nejde zejména ta druhá část, což vede k akumulaci dluhů a následně nám kvůli nim nejde ani ta část první (a musí se utahovat v době, kdy to cyklicky nedává smysl). Nepomohla by tak náhodou ona automatizace? Do určité míry jí řada zemí má, ale hovoříme o posunu na vyšší stupně. Nová studie „Are Fiscal Rules an Effective Restraint on Government Debt?“ se snaží odpovědět právě na toto dilema. Veronique de Rugy a Jack Salmon z George Mason University v ní tvrdí, že proces tvorby rozpočtu americké vlády je nefunkční a sám o sobě vede k neustále rostoucímu zadlužení. Pozitivně naopak hodnotí vývoj v zemích, kde funguje nezávislá rozpočtová rada a fiskální pravidla, která se drží následujícího:
Za prvé, týkají se široké škály rozpočtových položek a ne jen úzkého výseku z celého rozpočtu.
Za druhé, nedávají možnost obejít je a využít různých skulin.
Za třetí, nedávají prostor pro kreativní účetnictví, vytváření „mimorozpočtových“ kategorií a podobně.
Za čtvrté, jsou vymahatelná a jsou vymáhána.
Za jakýsi zlatý standard fiskální zodpovědnosti považují autoři studie Hong Kong, kde je ústavou vyžadováno, aby výdaje nerostly rychleji, než HDP a nevznikaly rozpočtové deficity. Pozitivně hodnotí studie i země, jako je Švýcarsko (strukturálně vyrovnané rozpočty dosahované díky cyklicky upraveným stropům na výdaje), či Dánsko (požadovaný maximální strukturální deficit ve výši 0,5 % HDP). U Nizozemí zase studie vyzdvihuje jak samotná pravidla, tak institucionální prostředí. Včetně práce a existence „vysoce respektované“ Kanceláře pro ekonomické analýzy, která vytváří projekce a odhady dluhové udržitelnosti.
V současné době se z evidentních důvodů hodně diskutuje o udržitelnosti vládních dluhů, většinou se vše točí kolem toho, jak moc ještě stimulovat. O automatizaci fiskální politiky se nehovoří ale v podstatě vůbec. Přitom je podle mne možné, že třeba s ohledem na její míru politizace a různých ad-hoc nápadů je u ní prostor pro zlepšení automatizací nemalý. Představme si, že bychom dovedli datové senzory a reakční vzorce nastavit tak, že by monetární i fiskální politika dosáhly pátého stupně automatizace. Příměr s auty pokulhává v tom, že auta jen reagují na silnici, ale dobrá automatizace těchto politik by silnici „tvořila“ – vyhlazovala by cyklické zatáčky, stoupání a klesání.
Zdroj: Pixabay
JS
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři