Víkendář: Ekonomika v útlumu, firma v krizi. Co teď?
Pandemie a následný ekonomický útlum nutí řadu firem k reorganizaci, a to ve velmi vysokém tempu. Co rozhoduje o tom, zda reorganizace během krize bude úspěšná, či nikoliv? Tuto otázku se na stránkách Harvard Business Review snaží zodpovědět Peter Buchas, Stephen Heidari-Robinson, Suzanne Heywood a Matthias Qian. Data týkající se 2 500 firem pokoušejících se o reorganizaci podle nich ukazují, že úspěchu dosáhly asi dvě třetiny z nich, u 19 % z nich byl výsledek negativní. S plným dosažením stanovených cílů uspělo podle ekonomů přibližně 8 % firem.
Prvním pravidlem, kterého by se firmy měly během krizové reorganizace řídit, je rychlost, ovšem kombinovaná s konkrétním plánem. Podle ekonomů platí, že pokud celý proces zabere více než půl roku, znatelně roste pravděpodobnost neúspěchu. Už proto, že se může opět změnit prostředí, ve kterém se firma pohybuje. A tudíž se změní i cíle, ke kterým by firma měla reorganizací směřovat. Jenže to neznamená, že by vše mělo probíhat bez konkrétního plánu. Ekonomové v této souvislosti zmiňují, že asi třetina firem v reorganizaci měla detailní plán, další třetina pracovala s klíčovými body, kterých musí být dosaženo. A poslední třetina neměla vůbec žádný plán. A data ukazují, že druhá a třetí třetina mají mnohem menší šanci na úspěch.
Firmy by také měly klást větší důraz na analýzu lidských zdrojů, která podle ekonomů většinou notně zaostává za analýzou finanční situace. Například ředitel lidských zdrojů v jedné velké energetické společnosti tvrdil, že sice ví, kolik lidí musí propustit, aby dosáhl potřebných úspor, nemá ale přehled o tom, kde je ve firmě nejmenší efektivita práce. Nedostatečná data tohoto typu mohou firmy suplovat tím, že analyzují procesy a situaci ve společnostech jiných, ale to je podle ekonomů proces zdlouhavý a nespolehlivý, protože firmy se mohou lišit třeba v míře automatizace. Mnohem lepší je takzvaný vnitřní benchmarking, tedy například porovnávání výkonu dvou týmů pracujících v různých regionech.
Data také ukazují, jak je při reorganizaci důležité dosáhnout spolupráce napříč celým vedením firmy. Jenže praxe vypadá podle ekonomů často jinak: Změny naplánuje a prosazuje jen ředitel firmy s několika málo dalšími lidmi, kterým nejvíce důvěřuje. A to je to nejhorší řešení, ještě horší, než kdyby vše diktátorsky prosazoval jen ředitel. Pak by totiž alespoň nedocházelo k tomu, že část managementu se bude cítit odstrčena ve chvíli, kdy jsou jejich kolegové ve skupině ředitelových „vyvolených“.
Stejně tak je dobré dát níže postaveným manažerům a divizím určitou flexibilitu. Data také ukazují, že přímá osobní komunikace je během procesu běžné reorganizace faktorem, který zvyšuje pravděpodobnost úspěchu. Nicméně během krizové reorganizace je situace rozdílná – s úspěchem podle dat koreluje spíše e-mailová komunikace. Podle ekonomů je to pravděpodobně dáno tím, že v rychle se měnící situaci lidé preferují jakékoliv rychlé informace před tím, aby zůstali bez nich.
V posledním bodě ekonomové hovoří o nutnosti zpětné vazby. Změny jsou totiž jen zřídkakdy dokonalé a tudíž je nutno je korigovat. Což potvrzují i data, která ukazují, že s úspěchem souvisejí nástroje, jako jsou pravidelná hodnocení od zaměstnanců. Zde ale ekonomové dodávají, že hodnocení a zpětná vazba od zaměstnanců jsou podle zkušeností více efektivní u reorganizací zaměřených na dosažení vyššího růstu, než u těch, jejichž hlavním cílem je snížení nákladů. To může být dáno tím, že ve druhém případě celý proces lidi více rozděluje a může trvat nějakou dobu, než se věci usadí.
Zdroj: HBR
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři