(Kurzy.cz)
Autonovinky: Model S s větším dojezdem, VW investuje do „pevných“ baterií
Tesla uvedla v život svůj Model S v roce 2012, když se tehdy první uživatelé dočkali dojezdu 265 mil. Vůz od té doby prošel řadou vylepšení, nyní se dočkal dalšího navýšení dojezdu. Od počátku tohoto týdne se všichni kupující, zatím jen v Severní Americe, oficiálně dočkají u verze Long Range Plus dojezdu již 402 mil. (dle americké EPA). Tedy 647 km, čímž si Model S jako sériově vyráběný elektromobil nadále udržuje v tomto ohledu své prvenství.
Model S - příplatkový interiér (krémová+dekor dub), zdroj: Tesla
O pokoření dojezdové hranice 400 mil. bylo slyšet od Tesly již letos v lednu. Firma nyní k pokoření dané hranice zmínila řadu jednotlivých vylepšení, která se o to zasloužila. Jak známo elektromobily jsou díky bateriím oproti konvenčním vozům podstatně těžší, což je nepřítelem efektivity jejich dojezdu. Trvalou snahou je tak minimalizace hmotnosti každé součástky. Tesla v tomto ohledu využila řady poznatků z novějších typů Model 3 a Y, které přenesla právě do konstrukce Modelu S. Dle sdělení automobilky, došlo dále ke snížení hmotnosti samotných baterií a rovněž pohonných jednotek.
Lepší kola i rekuperace
Model S má také nová Aero kola Tempest a na nich obuté nové 8,5 palcové pneumatiky, což přineslo další snížení aerodynamického a valivého odporu. Přidat to mělo na dojezdu 2%. Vylepšení mělo doznat také rekuperační brždění společně s brzdami, když vůz plynule zastavuje po uvolnění pedálu plynu, resp. nyní rekuperuje i při nižší rychlosti a zpomalení.
Cena od uvedení vozu postupně klesá
Model S Long Range Plus Tesla zlevnila o 5 tisíc dolarů. Pokud si kupující nepřiplatí například za jinou než základní bílou barvu či předem za připravované autonomní řízení, dosahuje základní cena v domovských USA aktuálně necelých 75 tisíc dolarů (bez daní a poplatků, resp. tedy v přepočtu 1,78 mil. Kč). Při leasingu se cena dokonce zvýhodňuje o 7,5 tis. dolarů, resp. při 72 měsících je pravidelná splátka indikativně uváděna ve výši 1 043 dolarů. Stejný vůz lze prostřednictvím webu Tesla pro koupi v ČR nacenit na téměř 2,3 mil. korun (včetně již DPH a poplatků). Rovněž cenově výhodnější leasing (úvěr) pak web zmiňuje při 60 měsících splátky po cca 33 800 korunách.
VW pošle dalších až 200 mil. dolarů do QuantumScape
Koncern Volkswagen začal již v roce 2012 spolupracovat s mladou americkou společností QuantumScape. Díky investici ve výši přes 100 mil. USD se stal následně jejímvelikostně blíže nespecifikovaným akcionářem. Z automobilového sektoru však údajně největším. Svou majetkovou pozici by měl VW dále navýšit, když se dohodl na poskytnutí další finanční injekce až do výše 200 mil. USD (cca 4,7 mld. Kč). Prostředky mají účinně posílit a zrychlit vývojovou spolupráci baterií.
Obě firmy v roce 2018 založily společný podnik za účelem průmyslové výroby polovodičové baterie, resp. baterie využívající nejen pevné elektrody, ale i pevné elektrolyty. U této technologie se předpokládá, že umožní uchování vyšší hustoty energie. Při stejné velikosti jako současně používané sady baterií, by dle VW měla pevná baterie umožnit elektromobilům dojezd na úrovni tradičních pohonů a navíc výrazně zkrátit čas nabíjení.
K tomu snad jen, i k výše uvedenému dodat, že Tesle se v daných parametrech podařilo učinit v posledních letech solidního pokroku i s LiOn bateriemi. Dle některých neoficiálních zdrojů by Tesla nicméně v Číně měla ve spolupráci s tamní výrazně rostoucí společností Contemporary Amperex Technology (CATL) pracovat na jiných bateriích různého složení. Výsledkem má být jejich nižší hmotnost a přitom také lepší parametry. Již v lednu Musk investorům v otázce k bateriím uvedl: „Musíme přizpůsobit výrobu baterií bláznivým úrovním, které lidé dnes ani nedokáží pochopit.“
Závěrem možno doplnit, že VW ohledně baterií již dříve uzavřel smlouvy s bateriovými korejskými společnostmi SK Innovation, LG Chem, ale rovněž se zmiňovanou čínskou CATL.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna