(Kurzy.cz)
Dopad epidemie COVID-19 na business: téměř třetina firem si myslí, že do čtvrt roku bude nabírat zaměstnance jako před epidemií
- 57 % firem bylo negativně ovlivněno
- 3 % pozitivně
- Nejhůře zasaženo odvětví Ubytování a stravování (92 % firem v tomto sektoru muselo omezit provoz)
- 31 % firem si myslí, že se na původní úroveň náborů vrátí do 3 měsíců
- 19 % nikdy
Společnost ManpowerGroup Česká republika zveřejnila výsledky průzkumu "ManpowerGroup Index trhu práce" pro třetí čtvrtletí roku 2020, který tentokrát obsahovat dvě doplňující otázky, zkoumající dopad epidemie COVID-19 na jejich business a náborové aktivity do budoucna.
V rámci průzkumu ManpowerGroup Index trhu práce pro třetí čtvrtletí 2020 byly v šem účastníkům vybraného reprezentativního vzorku 556 zaměstnavatelů v ČR položeny otázky: „Jak byla vaše běžná obchodní činnost ovlivněna epidemií COVID-19?“ a „Kdy očekáváte, že se vaše firma vrátí k původní úrovni náborových aktivit?“.
Epidemie COVID-19 ovlivnila negativně business 57 % českých firem, z toho 10 % muselo uzavřít svůj provoz úplně. 35 % společností nezaznamenalo změny v obchodní aktivitě a 3 % si dokonce polepšila.
V mezinárodním srovnání jsou dopady epidemie na provoz firem v ČR podobné, jako například v Německu nebo Slovensku. Příliš se neliší čeká data od globálního průměru, kde 63 % firem deklaruje negativní dopady epidemie na business.
V rámci ČR jsou nejvíce postižené malé podniky do 50 zaměstnanců a z hlediska regionů je nejvíce postižený region Praha.
Z daleka nejvíce postiženým sektorem je Ubytování a stravování, kde 53 % firem muselo zavřít úplně a 92 % do nějaké míry omezilo provoz. Nejdůležitější zaměstnavatelský sektor Zpracovatelský průmysl velmi vzácně dospěl ke 100% uzavření provozu. Vždy dále probíhala částečná činnost, vychystávání stávajících zakázek, údržba. I tak ale 30 % zaměstnavatelů v tomto sektoru omezilo provoz o více než 50 %.
"Pandemie zasáhla mnoho odvětví a oborů. Sebevíce konzervativní zaměstnavatelé museli své návyky přehodnotit, kdo doposud odmítal nové technologie, status home-office, on-line fungování, virtuální setkávání nebo bezkontaktní transakce, musel se rychle přeorientovat. Do on-line prostředí se přesunuly prodejny, provozovny, restaurace i administrativní služby. S koncem nouzového stavu a postupným rozvolněním se lidé budou pomalu navracet ke svým starým dobrým zvyklostem, ale určitá část lidí si komfort vzdáleného přístupu z pohodlí domova bude chtít ponechat i do tzv. nového normálu," řekla Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup Česká republika.
56 % firem si myslí, že se na původní úroveň náborové aktivity vrátí do roka. 19 % firem se ale domnívá, že se na původní úroveň náborů nevrátí nikdy.
Z hlediska návratu k náborové intenzitě před epidemií je ČR o něco optimističtější, než je globální průměr. 56 % firem si myslí, že se na původní úroveň náborů vrátí do 12 měsíců - 31 % do 3 měsíců, 18 % v době 4 - 9 měsíců, 7 % v době 10 – 12 měsíců.
"U dělnických nebo administrativních pozic si bude moci zaměstnavatel více vybírat, ale ani vysoká nezaměstnanost nevyřeší problém nedostatku řemeslníků, techniků, mechaniků, lékařů nebo programátorů. Epidemie zřejmě urychlí změny v ekonomice, které už tak byly revoluční v důsledku možností digitalizace a robotizace. Nutnost rychlého tréninku a rekvalifikace velkého množství lidí bude po epidemii ještě naléhavější," řekla Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup Česká republika.
Společnost ManpowerGroup™ (NYSE: MAN) je téměř 70 let světovým lídrem v poskytování inovativních služeb a řešení na míru, které pokrývají životní cyklus zaměstnance a pomáhají jejím klientům dosáhnout svých cílů a zvýšit svoji konkurenceschopnost. Skupina společností ManpowerGroup, fungující pod značkami Experis™, Manpower®, ManpowerGroup™ Solutions a Right Management®, pomáhá 400 000 klientům v 80 zemích a oblastech zlepšit výkonnost jejich pracovníků a více než 600 000 uchazečům zajistí odpovídající práci. ManpowerGroup byla v roce 2020 již pojedenácté jmenována jednou ze světových nejetičtějších společností, a posílila tím svoji pozici jako nejdůvěryhodnější společnost ve svém oboru.
V České republice se ManpowerGroup každý měsíc stará o personální a mzdovou agendu pro téměř 12 000 zaměstnanců, které vyhledal a kteří pracují u jeho klientů. V roce 2019, díky své síti 35 poboček, ManpowerGroup našel pro 1200 klientů 24 000 nových zaměstnanců.
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?