Internetoví prodejci měli v dubnu žně
(Komentář k maloobchodním tržbám – duben 2020)
Řada spotřebitelů, která se z různých důvodů nákupům přes internet dříve vyhýbala, navíc zjistila, že objednat si zboží přes internet není tak obtížné a má i řadu výhod. Koronavirová pandemie tak ještě uspíšila přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet a internetoví prodejci získali nové zákazníky. Koronavirová pandemie tak ještě uspíšila přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet a internetoví prodejci získali nové zákazníky.
Strmý pokles maloobchodních tržeb v dubnu pokračoval. V meziměsíčním srovnání tržby obchodníkům poklesly o 4,8 % a v meziročním srovnání o 10,6 %, respektive o 10,9 % po očištění o kalendářní vlivy.
Podobně jako v případě březnových čísel je i výsledek za duben velmi obtížné hodnotit. Propad tržeb je bez diskuze extrémní, když v řadě odvětvích maloobchodu se prodej v podstatě úplně zastavil. Příkladem budiž pokles tržeb v prodejnách s oděvy a obuví o 81,8 % či v prodejnách se sportovním zbožím o 55,1 %. Dvouciferný pokles tržeb se týkal i většiny dalších odvětví maloobchodu včetně prodeje pohonných hmot.
Na straně druhé byla protikoronavirová opatření vodou na mlýn internetovým prodejcům, kterým vzrostly tržby o 47,5 %. Řada spotřebitelů, která se z různých důvodů nákupům přes internet dříve vyhýbala, navíc zjistila, že objednat si zboží přes internet není tak obtížné a má i řadu výhod. Koronavirová pandemie tak ještě uspíšila přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet a internetoví prodejci získali nové zákazníky.
V dubnu poklesly i prodeje potravin, avšak samozřejmě zdaleka ne tak výrazně jako v případě nepotravinářského zboží. Jíst a pít se zkrátka musí. Dubnová čísla prodejů potravin jsou navíc zkreslena tím, že se řada domácností potravinami předzásobila již na konci února a zkraje března. Předchozí řádky se však týkají výlučně nespecializovaných prodejen s převahou potravin, čili primárně supermarketů. Specializovaní prodejci potravin totiž v dubnu utrpěli výrazné ztráty, když jim tržby poklesly o 40,9 %.
S ohledem
na uvolňující se opatření budou v květnu k vidění již výrazně lepší
čísla a v meziměsíčním srovnání lze očekávat poměrně výrazný růst tržeb.
Meziročně však maloobchod i v květnu skončí v červených číslech.
Pokles maloobchodu se samozřejmě skrz spotřebu domácností silně negativně
promítne do výsledku HDP za 2. čtvrtletí letošního roku.
Miroslav Novák
Vystudoval obor Finance na Vysoké škole ekonomické v Praze a Finance a finanční služby na Vysoké škole finanční a správní. Zkušenosti v oblasti bankovnictví načerpal v UniCredit Group, kde působil na oddělení Treasury. Od roku 2010 pracuje jako analytik ve společnosti AKCENTA. K oblastem jeho zájmu patří především problematika měnových kursů. Miroslav Novák není ortodoxním zastáncem žádné ekonomické školy, což mu umožňuje hodnotit objektivně nejenom dění na finančních trzích, ale i na poli globální ekonomiky. Je autorem řady odborných článků a expertních komentářů, které pravidelně využívají přední česká i polská média.
AKCENTA CZ je jedním z nejvýznamnějších obchodníků s devizami na českém trhu a ve střední Evropě s více než 20 letou tradicí. Kromě výhodných individuálních kurzů pro nákup a prodej deviz a minimálních poplatků za zahraniční platební styk, nabízí i zajištění proti kurzovým rizikům (forwardové obchody a opce). Společnost aktivně působí také v Polsku, Maďarsku, Slovensku, Rumunsku, Německu a Francii. Klientské portfolio tvoří více než 39 tisíc subjektů, převážně malých a středně velkých firem orientovaných na export nebo import. Je držitelem licence platební instituce a obchodníka s cennými papíry udělenou ČNB.
Více informací na: https://www.akcentacz.cz
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz