O2 meziročně zvedla příjmy i zisk, ač jí dobře rozjeté čtvrtletí přibrzdil koronavirus
Tuzemský telekomunikační operátor O2 v prvním letošním čtvrtletí meziročně zvýšil výnosy, provozní zisk EBITDA i čistý zisk, ač březnový nástup pandemie COVID-19 negativně ovlivnil výsledky za celé první čtvrtletí. „Klíčové části byznysu vykazovaly první dva měsíce roku solidní výkonnost, vyhlášení nouzového stavu následně negativně ovlivnilo výnosy z příchozího roamingu, prodeje telefonů a částečně i služeb. Sítě a technologie O2, jakožto součást kritické infrastruktury státu, zvládly významný nárůst hlasového i datového provozu,“ shrnula ve zprávě spolu s výsledky O2.
Přes zásah koronaviru růst tržeb i zisku
O2 zvýšila v prvním čtvrtletí konsolidované provozní výnosy meziročně o 3,7 % na 9,6 miliardy korun, konsolidovaný provozní zisk EBITDA v prvním čtvrtletí vzrostl o 6,5 % na 3,1 mld. Kč a čistý zisk meziročně stoupl o 2,6 % na 1,268 miliardy korun.
Konsensuálním očekáváním pro příjmy bylo 9,40 miliardy korun, na úrovni EBITDA 3,02 miliardy korun a na úrovni čistého zisku pak 1,21 miliardy korun. Čísla hospodaření jsou tedy za první kvartál na všech klíčových úrovních nad očekáváním analytiků (jak ale O2 upozorňuje, rozhodně ještě neobsahují plný dopad koronaviru).
Tabulka: Hospodářské výsledky O2 v 1Q20 a srovnání
(Zdroj: Tisková zpráva O2 k 1Q20 výsledkům hospodaření)
„O2 reportovala výsledky za první letošní čtvrtletí, které předstihly konsensus i naše vlastní odhady na všech úrovních. V porovnání s našimi očekáváními O2 dosáhla vyššího růstu v tuzemském fixním segmentu díky ICT i internetu a televizním službám. Nad očekáváním jsou také výsledky na Slovensku, kde zvolnění v oblasti prodeje hardwaru pozitivně přetlačil vývoj ve fixním segmentu a mnohem menší než očekávané zhoršení v segmentu mobilním. Tuzemský mobilní segment se pak vyvíjel v souladu s našimi odhady,“ shrnuje v první reakci analytik Patria Finance Martin Cakl.
Světová pandemie koronaviru v posledních dvou týdnech prvního čtvrtletí výrazně ovlivnila společnost O2 Czech Republic po obchodní i provozní stránce, uvádí firma. Došlo k výraznému útlumu aktivity bchodních kanálů v souvislosti s restrikcemi pohybu obyvatel v období nouzového stavu. To jsou, společně s výpadkem výnosů z roamingu, hlavní důvody, proč O2 dosáhlo v klíčových ukazatelích jen mírného růstu. „Přesto jsem při pohledu na další období optimistický, neboť je patrné, že se podstatná část ekonomiky i života lidí přesouvá do digitálního prostředí, jehož jsme klíčovým tvůrcem,“ říká Jindřich Fremuth, generální ředitel a předseda představenstva O2 Czech Republic. „Zároveň krizová doba urychlila digitální transformaci i samotného O2, která umožní dosáhnout v následujícím období vyšší efektivity,“ dodal.
Operátor O2 se společně se svými zákazníky, státem i neziskovými organizacemi zapojil do boje proti šíření nákazy poskytnutím řady služeb zdarma. Jejich hodnota dosáhla 384 milionů korun.
Strategie funguje, situace však znepřehledňuje výhled
„Naši úspěšnou strategii potvrdil téměř 12% meziroční růst provozního zisku EBITDA za první dva měsíce roku 2020. Poté, co vláda České republiky vyhlásila nouzový stav a přijala celou řadu mimořádných opatření, došlo v březnu 2020 k meziročnímu poklesu EBITDA o 3,2 %,“ komentuje Tomáš Kouřil, místopředseda představenstva a finanční ředitel O2 Czech Republic. Podobný vývoj přitom vykazují i další finanční ukazatele. „Naše strategie funguje. V současné době však nelze spolehlivě odhadnout budoucí vývoj ani jeho dopad do našeho hospodaření,“ dodal.
Celkový počet mobilních registrovaných zákazníků v České republice dosáhl na konci března 2020 celkem 5 862 tisíc. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla k 31. března 2020 na úrovni 3 259 tisíc, počet zákazníků mobilních předplacených služeb byl 1 945 tisíc, zatímco počet M2M SIM karet dosáhl 658 tisíc.
Počet zákazníků některého z tarifů služby O2 TV (IPTV a OTT verze), která funguje na pevné lince od O2 i na internetovém připojení od jakéhokoliv poskytovatele, dosáhl k 31. březnu 2020 celkem 459 tisíc včetně zákazníků, kteří využívají měsíční balíčky O2 TV Sport Pack online a O2 TV HBO a Sport Pack. Březnový růst nových zákazníků o 15 % je v kontrastu s 65% meziročním nárůstem v předchozích dvou měsících.
Počet zákazníků vysokorychlostního internetu přes kabel i pomocí bezdrátové technologie dosáhl ke konci prvního čtvrtletí 2020 celkem 840 tisíc. Zatímco v lednu a únoru rostl meziročně počet nových zákazníků o 11 procent, v březnu propadl meziročně o 5 %. K 31. březnu 2020 dosáhl celkový počet aktivních zákazníků na Slovensku 2 152 tisíc. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla 1 054 tisíc, zákazníků předplacených služeb bylo 739 tisíc a 359 tisíc využívalo M2M služby.
O dividendě O2 rozhodla již dříve
V otázce dividendy z výsledku roku 2019 operátor již dříve rozhodl a to tak, že dividenda z výsledku roku 2019 bude vyplacena v plné výši. Pravidelná dividenda ve výši 17 korun na akcii akcionářům již rozdělena byla, zbytek v podobě rozdělení emisního ážia ve výši 4 Kč/akcie bude distribuován dne 22. června 2020 s rozhodným dnem ke dni 21. 5. 2020.
Také O2 pomáhá Česku v době pandemie
„Jakkoli je období krize spojené s infekcí COVID-19 pro O2 komplikované, chápeme svou roli ve společnosti a reagujeme na potřeby lidí. Společnost O2 přijala opatření s cílem co nejrychleji pomoci státu, zákazníkům a celé ekonomice zvládnout aktuální těžkou situaci v souvislosti s infekcí COVID-19 a masivním přesunem činností do digitálního prostoru. Zachování vysokého standardu datových služeb společnosti O2 je klíčové pro zvládnutí aktuální zdravotní i následné ekonomické krize. Společnost O2 považuje za zcela přirozené, že pomůže okamžitě ve chvíli, kdy si to okolnosti žádají. I díky stabilitě a kvalitě své sítě, do které intenzivně investuje miliardy korun každý rok, mohla nabídnout jako první z operátorů neomezená data pro všechny lidi, kteří potřebovali v těžké době být v kontaktu se svými blízkými či pracovat na dálku. Společnost O2 však pomohla i řadou dalších aktivit. Pomoc, kterou společnost O2 poskytla svým zákazníkům, státu, ale i neziskovým organizacím dosáhla v prvních třech týdnech od vyhlášení nouzového stavu hodnoty bezmála 400 milionů Kč,“ shrnuje firma svou roli během pandemie.
Konkrétně pak vyjmenovává, že O2: Zřídila prostřednictvím své dceřiné firmy Mluvii na své náklady národní krizové call centrum 1212, rozeslala miliony informačních SMS pro ministerstvo zdravotnictví, poskytla neomezený mobilní internet zdarma, nabídla svou O2 TV všem za korunu, nabídla zdarma kapacity SMS konektorů pro neziskové organizace, nabídla obcím zdarma SMS platformu pro komunikaci s občany, nabídla zdarma stovky tabletů s mobilním internetem pro domovy důchodců a dětské domovy zřizované kraji nebo vyhlásila mnohamilionový nadační grant pro zavádění distanční výuky do škol. Během víkendu pak upravila své systémy tak, aby bylo možné se svolením zákazníků poskytovat data do projektu tzv. Chytré karantény.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Výsledky firem - tržby, zisk
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?