Cesta k charakteru
V ekonomické teorii je mnoho vysvětlování o tom, co a jak a proč v ekonomice funguje právě tak, jak funguje. Mezi většími i menšími nesmysly člověk pak těžko hledá a rozpoznává pravdu. A pouze pravda je „cesta dál“. Pravda nás osvobodí. A tou pravdou je, že každý, kdo posunoval v historii výrazně ať už svou osobní linii blahobytu či výrazně přispěl k posunu linie blahobytu společnosti, se ať již vědomě či podvědomě řídil několika zásadními principy. O těchto principech najdeme svědectví také v bibli v podobě mnoha příběhů a životních zkušeností lidí, kteří žili s Bohem.
Prvním z těchto principů je kázeň a odříkání. Druhým z nich je produkce. Pouze ten, kdo si něco odepře a dodržuje disciplínu, může postupně díky výrobě, službě – zkrátka produkci užitečných věcí a servisu pro druhé – vytvořit alespoň základ malého kapitálu. Paradoxně to mužům a ženám víry šlo o to snáze, o co méně jim vůbec šlo o tvoření nějakého materiálního bohatství a o co více chtěli žít s Bohem, držet se ho, udržovat s ním dennodenní vztah, milovat ho. Tito lidé se po cestě naučili také několik dost zásadních dovedností o tom, jak se podniká, jak se obecně žije. Tato cesta formuje také člověka samotného, jeho charakter. Existuje o tom svědectví nejen v bibli. Existuje také nepřeberné množství křesťanských životopisů, kde je tato linie patrná. Držet se Boha, naplno a disciplinovaně pracovat s užitkem pro druhé, a pro sebe chtít málo, pokud vůbec něco.
V momentě, kdy daný jedinec dokáže praktikovat v dlouhodobém horizontu tyto dva základní principy, totiž kázeň s odříkáním a produkci, stává se zámožným, vlivným. A opět to nemusí být vůbec myšleno materiálně. Na druhé straně i v Písmu stojí, kdo se poníží, toho Bůh povýší. Jak je z mnoha příběhů úspěšných křesťanských lidí také patrné, dopřávají si luxus a pohodlí – pokud vůbec – až nakonec této cesty. Ne na jejím začátku či v průběhu.
Nechci působit jako asketa (ani se za to nestydím). Nechci působit ani jako propagátor tzv. evangelia prosperity alá. dělej, co chce Bůh, a budeš bohatý. Chci však jasně i v této krizové době vyzdvihnout dva základní principy, které dříve nebo později povedou u většiny lidí i k tomu, že překonají nynější koronavirovou, případně nastávající hospodářskou krizi. Bude to však pro většinu lidí těžké až nemožné. Musí se vzdát zvyků, případně zlozvyků vedoucích k budování vlastního pohodlí. A právě zvyk je železná košile. A na co si „průměrný (i křesťanský) občan západního světa“ zvykl? Na život na dluh. Na život v pohodlí. Odříkání a kázeň jsou pomalu sprostá slova. A podíváte-li se na statistiky a výzkumy, až 70% lidí je ve své práci nešťastných. Můžeme se pak bavit o tom, že naplno „produkují“, tvoří, intenzivně pracují, aby vytvářeli hodnoty a užitek pro druhé?
Cesta ven z této krize nevede přes instantní doporučení jedna až deset, co udělat, abychom se z nynější situace rychle otřepali a dále mohli žít své pohodlné životy, nebo chcete-li, životy ve své dřívější komfortní zóně. Životy, kde hlavní životní problém většiny lidí je, co nového si koupím, kam se zajdu bavit, jaký a jak velký dluh si ještě mohu dovolit, abych se bavil teď. Pohodlí a pohodlnost zabíjí člověka, duši, společnost. A křesťana. Podíváme-li se na produktivní, úspěšné lidi – podnikatele, sportovce či vysoce specializované a uznávané odborníky – pak zjistíme, že jejich život je dlážděný spíše problémy, odříkáním, disciplínou, prací na sobě i v tom, v čem vynikají. Prošli si mnohdy doslova očistcem, aby se z nich nakonec v rámci jejich osobních životních krizí stali lidé, jakými jsou dnes. Zdá se, že Bůh má „princip krizí“ v rukávu spíše proto, aby člověka posunul k lepšímu než proto, aby se bavil a trýznil. Možná mu jen my lidé nesprávně rozumíme, když nám posílá střípky požehnání. Špatně je pak uchopíme a jako lid izraelský na poušti raději „remcáme“.
A můžeme o tom moralizovat či teoretizovat jak chceme. Obávám se, že tomu, co funguje, je ale jedno, jak a nakolik co z toho zrelativizujeme. Pokud něco platí např. ve fyzikálních zákonech, jako příklad uveďme gravitační zákon, naše rozumování to nezmění. Moudřejší je se tomuto zákonu přizpůsobit. A pokud něco platí v zákonech tvoření zdravého osobního života i společnosti, jako příklad ona kázeň, odříkání (úspora) a tvoření užitku pro druhé (ne pro sebe), pak je tomuto principu také jedno, jestli se mu přizpůsobíte či ne.
Jiří Jemelka, předseda sdružení KOMPAS Křesťanský podnikatel
O zapsaném spolku KOMPAS
KOMPAS Křesťanský podnikatel, z.s. je neziskovou organizací sdružující křesťanské obchodníky, manažery, podnikatele a samostatně výdělečné osoby. Spolek vznikl v roce 2018 jako nástupnická organizace do té doby neformálního stejnojmenného sdružení. Jeho posláním je podpořit křesťanské nebo křesťansky smýšlející podnikatele v jejich byznysu a zároveň jim poskytnout podporu, vedení a duchovní formaci. Spolek pro své členy pořádá pravidelná setkání v Praze, Jihlavě, Hradci Králové, Brně, Olomouci, Ostravě a Zlíně. Jednou za rok pak také organizuje výjezdní konferenci.
Více se můžete dozvědět na: www.krestanskypodnikatel.cz
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.