Poslanec Josef Kott ve svém pozměňovacím návrhu k Zákonu o provozu na pozemních komunikacích (č.361/2000 Sb.) požaduje, aby zajištění odtahu nepojízdného vozidla na výzvu policie realizovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Vybraná odtahová firma by pak vozidlo odstranila na náklad provozovatele vozidla. Přestože snahu poslance ANO odmítl hospodářský výbor Poslanecké sněmovny a výhrady má i dopravní policie či ministerstvo vnitra, dojde k dalšímu projednání ve Sněmovně ve druhé polovině dubna. Kott kritiku odmítá. Serveru INFO.CZ řekl, že jeho snahou je, aby vozidla příliš dlouho neblokovala dálnici, než přijede odtah.
„Svým návrhem poslanec prostřednictvím ŘSD zajistí několika málo firmám exkluzivitu u asistenčních zásahů na dálnicích, a vytvoří tak zde monopol v neprospěch motoristů. Dálnice je frekventovanou pozemní komunikací a nepojízdné auto z ní musí být co nejrychleji odstraněno, ať již se událost stane kdekoliv na dané dálnici. Nelze tak spoléhat na jednu odtahovou firmu a je třeba přivolat nejbližší dostupnou adekvátní techniku a garantovat, že zásah proběhne především co nejrychleji. Právě takové řešení dlouhodobě a spolehlivě poskytuje Nehodové centrum pojišťoven, které navíc zajistí, že je nařízený odtah plně hrazen pojišťovnou. Snahu o monopolizaci odtahů na dálnicích nelze vnímat jinak, než jako přímé hazardování se životy a zdravím motoristů ve prospěch několika málo odtahových firem s omezeným počtem zásahové techniky a personálu,“ řekl začátkem roku Petr Bold, prezident České asociace asistenčních společností (ČAAS). Těchto společností se návrh významně dotkne. Podle nich lze na desetitisících úspěšných asistenčních zásazích na dálnicích dokázat, že asistenční společnosti dokáží velmi efektivně odstraňovat nepojízdná auta z dálnic, a to bez negativních finančních dopadů na motoristy.
Na prvním místě je podle ČAAS bezpečnost a předcházení vzniku sekundárních dopravních nehod v důsledku překážky na silnici, kterou může být nepojízdné vozidlo. Zanedbatelné však nejsou ani ekonomické dopady pozměňovacího návrhu poslance Kotta na motoristy. Ti si běžně volají asistenční službu své pojišťovny, kterou mají předplacenou v pojištění svého vozidla. V případě potřeby jsou jim asistenční služby ve sjednaném rozsahu poskytnuty zdarma. Pokud by vešel v platnost zmíněný pozměňovací návrh, nebylo by možné garantovat, že odtahy realizované odtahovou firmou vybranou ŘSD budou moci být pojišťovnou hrazeny v plném rozsahu. V případě nesrovnalosti v ceně odtahu pak může motoristovi hrozit i zadržení vozidla.
„Na místě poruchy, nebo nehody je vždy první řidič postiženého vozidla, který si v naprosté většině případů přivolá pomoc asistenční společnosti sám. Existují však situace, kdy je například řidič zraněn a odtah vozidla musí nařídit policista. Pak lze prostřednictvím Nehodového centra pojišťoven realizovat odtah vozidla tak, aby na místě nehody na dálnici bylo do 30 minut adekvátní odtahové vozidlo a policistou nařízený odtah byl plně hrazen z pojištění vozidla,“ dodal Petr Bold.
Rovněž podle České asociace pojišťoven je návrh poslance Kotta značně kontroverzní. „Obávám se, že pan poslanec přesně nerozumí obsahu vlastního návrhu. Ten totiž nepřidává policii nové kompetence, ale naopak stávající omezuje,“ popisoval v lednu návrh výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek. Řidič vozidla je totiž na místě vždy, a pokud si odtah sám zavolá, může podle současného znění zákona policista jeho rozhodnutí potvrdit a nemusí volat odtah jiný, který by nejspíše stejně nedorazil dříve. Jen v případě, kdy je to nutné, může policista již dnes nařídit odtah například přes partnerské firmy vlastníka dálnice.
„Podle aktuálního pozměňovacího návrhu by už policista musel vždy nařídit odtah správci komunikace, bez ohledu na to, zda je odtahové vozidlo přivolané motoristou zdarma v rámci asistence pojišťovny již na cestě, nebo dokonce na místě. Jinou možnost by mu nové znění zákona totiž ani nedávalo,“ poznamenal Matoušek. Problémem je, že Černý Petr nákladů na druhý odtah zůstane samozřejmě v rukou motoristy. „Je otázka proč to pan poslanec tak zvláštně interpretuje. Asi by bylo vhodné zeptat se ho, zda návrh nekonzultoval s některou z odtahových služeb pracujících pro ŘSD,“ doplnil Jan Matoušek.
Server kverulant.org přispěl k popisu snahy poslance Josefa Kotta velmi zajímavým vysvětlením. „Za Kottovým návrhem se ve skutečnosti skrývá odtahová společnost Pretol a šéf poslanců ANO Faltýnek. Podle pozměňovacího návrhu by policista musel nařídit provedení odtahu vozidla vždy smluvním partnerem ŘSD, tedy obvykle Pretolem nebo JEREXem. A to i v případech, když si řidič dokáže odtah zavolat sám. Policista by tak vždy musel zavolat odtahovku, kterou využívá správce dálnice, jímž je ŘSD. Jak by to asi vypadalo v praxi, popisuje výše uvedený příběh. Navíc pojišťovny mají zasmluvněny odtahy za rozumnou cenu a tu také z povinného ručení obvykle zaplatí. Předražené odtahy nařízené dálniční mafií budou odmítat proplácet. Řidič pak bude jen bezmocně sledovat, co se děje s jeho autem za jeho peníze,“ informuje web.
Server také publikoval zajímavý příklad chování profesionálů ze společnosti JEREX. „Stalo se to 1. 2. 2020 cca ve 22.00 hod., kdy se mi při cestě do Prahy na dálnici D1 na 168,5 km porouchalo auto AVIA. Odpadla mi kardanová tyč a byl jsem nucen odstavit auto na krajnici. Hned jsem volal své pojišťovně, která mi oznámila, že mi posílají svou smluvní odtahovou službu VEMAX. Mezitím však, cca ve 23.00 hod. přijeli policisté, kteří mi vzali papíry, auto označili světelnou šipkou a zavolali, navzdory mé informaci o očekávané odtahové službě od mojí pojišťovny, svou odtahovou službu JEREX. Odtahové auto přijelo velmi rychle, za asistence policistů mě naložili, přičemž policisté dali řidiči pokyn, aby mě odtáhl z dálnice k hotelu Annahof, a odešli. Nastoupil jsem do kabiny řidiče. V jeho kabině byla i jedna žena. Když jsme sjeli z dálnice a blížili jsme se k hotelu, řidič nechtěl zastavit, chtěl mě odtáhnout do servisu v Ostrovačicích, se kterým má můj kolega špatnou zkušenost, protože mu tam vykradli věci. S tím jsem nesouhlasil, byl jsem nucen vyskočit z vozidla a postavit se před auto. Mezitím už přijelo odtahové auto VEMAX od mojí pojišťovny. Řidič ‚státního‘ JEREXu mě nechtěl složit, pokud mu nezaplatím za ani ne 400 metrů 20 000 korun. Pak snížil částku na 10 000. S tím jsem samozřejmě nesouhlasil. Přijeli i policisté, ale ti se vyjádřili, že se jich to netýká, byl jsem už pryč z dálnice. Řidič JEREXu si přivolal telefonem partu čtyř mužů a jedné ženy. Tato skupinka se chovala skutečně agresivně. Požadovali peníze a nechtěli mě složit. Nejjemnější slova byla ‚máš prachy, hajzle?!‘. Naštěstí řidič ‚mojí‘ odtahovky zůstal se mnou, jinak by mě určitě fyzicky napadli. Po 2hodinovém handrkování mě nakonec za částku 5000 korun složili a odtahovka mojí pojišťovny mě připojila a odtáhla do servisu Kardany ve Velké Bíteši. Dodnes mi stoupne adrenalin, když si vzpomenu na tuto příhodu. Myslím, že je to typický příklad dálniční mafie.“
Nehodové centrum pojišťoven
Nehodové centrum pojišťoven již nyní funguje na dálnicích D4 a D7, ŘSD i Policie ČR má zde kompletní přehled o realizovaných asistenčních zásazích i plnění velmi přísných dojezdových časů potřebné techniky k nehodám. Asistenční společnosti realizují na dálnicích ročně desetitisíce asistenčních zásahů. Disponují 1500 asistenčními vozidly, z nich se většina pohybuje v dojezdových vzdálenostech dálnic. Jako takové jsou schopny nejrychleji odstranit překážející nepojízdná vozidla, aby na pozemní komunikaci netvořila překážku.