Od začátku roku zemřelo už 20 motocyklistů, jde o nejhorší bilanci za více než deset let
Letos zemřelo na silnicích už 20 motocyklistů, z toho 14 jen za duben. Jde o nejhorší bilanci úmrtí motorkářů od roku 2007. Tragická statistika za první čtyři měsíce roku je o to více alarmující, že v březnu a dubnu byla v platnosti omezení pohybu v souvislosti s koronavirovou krizí. Teplé a slunečné počasí přesto přilákalo na silnice vysoký počet motocyklistů. Nepřiměřená rychlost, nevyježděnost řidičů jednostopých vozidel v jarním období a špatný odhad stavu a profilu vozovky se podílejí na závažných nehodách.
„Před dalším prodlouženým víkendem velmi doporučujeme motocyklistům, aby vnímali, kde mají při jarních jízdách svůj limit, vyhnuli se vysokým rychlostem a dali pozor na stav vozovky. Řidiči aut by měli sledovat jestli se je motocykl nechystá předjíždět a obzvlášť dávat pozor na rychle se blížící motorku při nájezdech na hlavní komunikaci z vedlejší,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.„Silnice nejsou ještě úplně čisté, jsou stále studené, přilnavost není ideální. Snažte se být o krok napřed, přemýšlejte dopředu. Dejte pozor na odhad rychlosti v zatáčce. Lepší je začít pomalu a teprve postupně zrychlovat. Každý má doma někoho blízkého, za kým stojí za to se v klidu vrátit. Nasazení helmy neznamená, že vypnu zdravý rozum,“ dodává bývalý motocyklový závodník a ambasador BESIP Lukáš Pešek.
Důležitá je i správná příprava motocyklu a výbavy. „Zkontrolovat jestli správně fungují brzdy, jestli je napnutý a namazaný řetěz a v neposlední řadě správné pneumatiky. Nejlepší je na novou sezónu – nová pneumatika. Nezapomínejte také na správný tlak. Když bude pneumatika podhuštěná, nebude správně zatáčet, když bude přehuštěná, nebude mít dobrou přilnavost. Helma by měla mít správnou velikost, aby nepadala do očí nebo naopak nezajížděla dozadu. Kombinéza a chrániče by také měli dobře sedět na kolenou, na ramenou a na rukách,“ vysvětluje Pešek.
Besip upozorňuje i na rizikové situace, které vznikají na silnici mezi autem a motorkou a vytvářejí velmi nebezpečné situace, které mívají i fatální následky. Jde např. o nedodržování bezpečné vzdálenosti. Motorky mají oproti autu obrovskou výhodu zrychlení. Přesto spousta motorkářů jezdí velice blízko vozidel, které se chystají předjet a řidiči automobilů se jich potom leknou – což u nich může vyvolat špatnou reakci (brzdy, vybočení ze směru, atd…).
Také průjezd zatáčkou může přinést různé problémy. Často se stává, že do pravé zatáčky tzv. „spadnou“, což znamená, že díky špatnému odhadu poloměru vjedou do vnitřku zatáčky, mnohdy až do protisměru. Nebo naopak, díky vysoké rychlosti je zatáčka vynese a to může skončit opět v protisměru nebo dokonce mimo silnici.
Velký rozdíl je také v brzdění auta a motorky. Auto má oproti motorce výhodu v účinnosti brzd, větší plochu pneumatik na asfaltu. A také, díky ABS, může naplno brzdit i v zatáčce. To motorky nemohou. Pokud tedy řidič vozidla začne prudce brzdit, tak motorka za ním má jen malou šanci včas zastavit.
Také je třeba mít na paměti, ž emotorka je na silnici malá a mnohdy řidiče automobilů klame odhad, jakou se přibližuje rychlostí. Mělo by tedy být zažitým pravidlem, že pokud se blíží motocykl, nechá ho řidič vozidla při vyjíždění na silnici projet. Vždycky je lepší pár vteřin počkat, než motorkáře ohrozit.
Nevypnutý blinkr u motorky může být velký problém. Bohužel totiž není jezdci nijak zvukově signalizován. Řidič auta se tak často může domnívat, že motorka bude zabočovat a není tomu tak. Řidiči automobilů by se s tím měli naučit počítat.
Jízda u krajnice - motorka je plnohodnotným účastníkem provozu, přesto se může stát, že někteří motorkáři a skútraři jezdí zbytečně u krajnice. Je to chyba. Při předjíždění autem se může lehce stát, že takový motocykl je zcela neúmyslně ze silnice vystrčen (stačí poryv větru…).
Je tedy zřejmé, že je třeba se na silnici chovat ohleduplně, předvídatelně, znát své limity a pak je velká pravděpodobnost, že předejdeme nepříjemným následkům dopravních nehod, které mohou být pro jejich účastníky i fatální.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- PENTA F.CR 3,20/20 - Akcie PENTA F.CR 3,20/20 aktuálně - akcie online
- Krašovice 20, Krásná Hora nad Vltavou, adresa v objektu Krašovice 20, Krásná Hora nad Vltavou na parcele st. 20 v KÚ Krašovice, KÚ Krašovice
- Ondrova 20/20, adresa v objektu Kníničky 20, Brno na parcele st. 245/1 v KÚ Kníničky, KÚ Kníničky
- § 20, § 20 paragraf 20 - Zákon o dani dědické, darovací a z převodu nemovitostí č. 357/1992 Sb.
- Krásné Loučky 20/20, adresa v objektu Krásné Loučky 20, Krnov na parcele st. 50 v KÚ Krásné Loučky, KÚ Krásné Loučky
- § 20, § 20 paragraf 20 - Zákon o dani dědické, darovací a z převodu nemovitostí č. 357/1992 Sb., porovnání znění k 1.1.2013
- PSČ Lety pod lesem, Lety - Lety pod lesem, Lety, podrobný rozpis PSČ
- Jito Staked SOL - aktuální a historické ceny kryptoměny Jito Staked SOL, graf vývoje ceny kryptoměny Jito Staked SOL - 2 dny - měna USD
- Jito Staked SOL - aktuální a historické ceny kryptoměny Jito Staked SOL, graf vývoje ceny kryptoměny Jito Staked SOL - 3 měsíce - měna CZK
- Jito Staked SOL - aktuální a historické ceny kryptoměny Jito Staked SOL, graf vývoje ceny kryptoměny Jito Staked SOL - 1 den - měna USD
- Více specialistů, více kanceláří. V Brně jich přibývá víc než jinde. (video)
- Lety pod lesem ev. č. 381, Lety, 252 30 Lety, objekt - Města a obce
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna