Víkendář: Krizový manuál pro rodinné firmy
„Téměř každá rodinná firma, se kterou jsme v poslední době hovořili, je dotčena pandemií COVID-19,“ uvádějí na stránkách Harvard Business Review Josh Baron a Ben Francois. Některé společnosti podle jejich zkušeností bojují o přežití, jiné čelí „jen“ prudkému propadu příjmů, další se ovšem setkávají se zvýšenou poptávkou“. Rodinné společnosti se přitom od těch ostatních liší v tom, že majitel v nich má obvykle mnohem větší moc a práva než třeba akcionáři v obchodovaných firmách. A majitel také často sleduje více cílů než pouhou maximalizaci hodnoty. Co baron a jeho kolega vlastníkům rodinných podniků v současné době radí?
První rada zní: „Definujte, jakou firmu vlastně chcete zachovat.“ To mimo jiné znamená rozhodnutí ohledně toho, jaká aktiva případně prodat či zda přenechat část vlastnického podílu zaměstnancům nebo novým investorům. Rada druhá s tímto bodem souvisí: „Rozhodněte se, jaká má být strukturu vedení a rozhodovací procesy ve společnosti.“ V současné době je totiž nejednou nutné činit rychlá a zároveň radikální rozhodnutí. Přitom to, co se zdálo být radikální před několika měsíci, může být nyní nedostatečné. Je proto dobré mít jasně nastavený systém rozhodování a pravomocí.
Za třetí, vlastníci rodinných firem by si také měli ujasnit, jaké hodnoty vlastně svým podnikáním sledují. Tedy například to, jak rozdělí své priority mezi zaměstnance, zákazníky a dodavatele. Což v praxi znamená třeba rozhodnutí týkající se mezd a splatnosti odběratelských a dodavatelských faktur. Baron k tomu dodává, že podle průzkumu mezi americkými rodinnými firmami se nyní dvě třetiny z nich snaží v první řadě získat a držet co nejvíce hotovosti.
Baron zmiňuje i to, že v rodinných firmách bývá cenným aktivem vzájemná důvěra a komunikace. Ty se budují dlouhodobě a je dobré přemýšlet nad tím, jak je zachovat i v současné náročné době. V neposlední řadě pak může být namístě zvažovat převod vedení firmy či jejího vlastnictví na novou generaci. Jinak řečeno, jak „udělat to, k čemu se již nějaký čas schylovalo“?
Baron udává, že 42 % tázaných majitelů rodinných firem uvedlo, že nyní se na vedení podílejí více než před pandemií. Méně jich bylo pouze 5 %. Je tak dobré najít „konstruktivní způsob, jak se intenzivněji zapojit do managementu“. Baron uzavírá s tím, že rodinné podniky mají některé rysy, které jim v časech klidných i bouřlivých dávají určitou konkurenční výhodu. To například díky dobrým vztahům všech, kteří se na chodu společnosti podílí, zodpovědnému přístupu k financování či cílům jejich vlastníků a jejich oddanosti firmě. Současnou bouři tak lze lépe přežít tím, že se společnosti budou snažit ještě více posílit tyto své přednosti.
Zdroj: HBR
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři