Víkendář: VW a jeho americká katastrofa
Za dieselový skandál Volkswagen v USA draze zaplatil. Musel mimo jiné postavit síť dobíjecích stanic pro elektromobily. Poukazuje na to Der Spiegel s tím, že se z toho automobilka nyní snaží těžit. Simon Hage ze Spiegelu v této souvislosti píše o testovací laboratoři nedaleko letiště ve Washingtonu, kde se testuje dobíjení různých elektromobilů počínaje Teslou přes Porsche až po Chevrolet.
Podle Spiegelu VW v této oblasti postupuje „velmi tiše“ už proto, že „elektrifikace Ameriky“ je součástí dvacetimiliardové pokuty, kterou firma musí platit v souvislosti se skandálem dieselgate. Ten začal právě v USA, když zde „VW začal do svých vozů v roce 2007 nahrávat podvodný software, který měl za cíl manipulaci s emisemi“. A paradoxně to může být právě trest, který VW dostal, co mu umožní vrátit se zpět na americký trh.
Až VW představí svůj vlastní elektromobil, síť dobíjecích stanic v USA již bude poměrně rozsáhlá. Scott Keogh, který stojí v čele americké divize VW, tak tvrdí, že zákazníci již nebudou mít takové obavy spojené s možností dobít si svůj elektromobil. Bez tlaku americké vlády by přitom podle Spiegelu VW nepostupoval tak rychle. V samotném Německu automobilky poměrně dlouhou dobu čekaly, než začaly investovat peníze do sítě dobíjecích stanic. Ve chvíli, kdy BMW, Daimler, Ford a VW k tomuto kroku konečně přistoupily, „měl americký rival, Tesla, již 5 000 stanic.“
Spiegel podotýká, že žádná automobilka nyní neprodává tolik elektromobilů jako Tesla a ta těží i ze své infrastruktury. A zatímco VW nikdy nedokázal znatelně penetrovat americký trh, Tesle se to v Německu daří. V továrně u Berlína chce například vyrábět 500 000 vozů. Tato „bitva mezi největší automobilkou na světě a nejinovativnější automobilkou na světě ovšem neprobíhá jen ve Virginii a Braniborsku, ale globálně.“
VW v USA spolupracuje při budování sítě i s Teslou, se kterou například jedná s energetickými firmami. Spojuje je nyní společný zájem, i když Tesla má svou vlastní síť a VW musí naopak budovat stanice, které budou „neutrální“. VW to ale považuje za výhodu, protože mu to přinese více klientů a „zvýší udržitelnost podnikatelského modelu“. Plán „Electrify America“ má přitom zajistit, aby v USA byl v roce 2021 v jeho rámci více než dvojnásobek současných asi 1 800 stanic. VW přitom podle Spiegelu pracuje i na plánech „Electrify Canada“ a také na možnosti expanze do Jižní Ameriky.
Keogh v této souvislosti připomněl šedesátá léta, kdy se VW stal „kultovní značnou“. Brouka tehdy uřídil téměř každý „počínaje hipíky a konče farmáři“. V devadesátých letech bylo dosaženo druhého vrcholu popularity této značky, a to díky vozům Jetta ba Golf. Pak ale „VW náhle ztratil kontakt s tím, co Američané chtěli“. Posouvali se totiž stále více k SUV a VW v té době žádný vůz tohoto typu neměl. VW také nepřišel včas s pickupem, přestože šlo o jeden z nejrychleji rostoucích segmentů na americkém trhu, podotýká Spiegel s tím, že tehdejší vedení VW považovalo následný vývoj v USA za „katastrofu“.
Zdroj: Der Spiegel
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz