Víkendář: Kdo platí za dominanci Googlu a Facebooku
Podle britské British Competition and Markets Authority (CMA) jsou bariéry vstupu na trhu s online reklamou tak velké, že dominanci Googlu a Facebooku není schopen ohrozit ani Amazon. Poukazuje na to portál ProMarket s tím, že praktiky těchto dvou firem jim „umožňují zvedat ceny a ti, kteří si reklamu u nich zadávají, své dodatečné náklady přenášejí na klienty“.
CMA se nejdříve zabývala tím, jak online trh s reklamou soupeří s tradičními reklamními kanály, jako je rádio, televize či noviny. Došla k závěru, že digitální trh je samostatný a „trhem sám o sobě“. Jinak řečeno, společnosti, které jej využívají, nemají možnost substituce. Důvodem je to, že tradiční kanály nemají dostatek dat a nástrojů pro personalizovanou reklamu. A většina těchto firem je také příliš malá na to, aby mohla ve velkém využívat tradiční kanály.
„Google tvrdil, že čelí významné konkurenci ze strany vertikálních vyhledávačů, jako je Booking.com či Expedia. A také od Amazonu. Po pečlivé analýze ale CMA došlo k závěru, že ti dominanci Googlu neohrožují,“ píše ProMarket. Důvod spočívá v tom, že tyto vyhledavače se spoléhají na samotný Google. Například Booking.com vynaloží polovinu svých provozních nákladů na reklamy od Googlu.
Amazon se může podle CMA stát významným konkurentem, ale ani on se v dohledné době pravděpodobně nestane tím, kdo by mohl jeho dominanci ohrozit. Už proto, že sám je významným klientem Googlu a retailové reklamy, ze kterých by Amazon mohl hlavně těžit, nepředstavují pro Google klíčovou oblast. CMA tvrdí, že Google těží z významných bariér vstupu, které zahrnují i přístup k datům týkajícím se například úspěchu jednotlivých reklam či klíčových parametrů trhu. CMA pak poukazuje i na to, že Google dosahuje velmi vysokých marží, což má samo o sobě indikovat, že zneužívá své postavení na trhu.
Podobně vysokou tržní sílu má ve svém segmentu reklam podle CMA Facebook. Twitter, Snapchat a další menší sociální sítě jej výrazně neohrožují. „Tento velmi složitý a neprůhledný trh je také otevřený řadě forem zneužití, včetně nafukování čísel Facebooku týkajících se počtu zhlédnutých videí (zadavatelé reklamy se musí spolehnout na jeho čísla, protože Facebook neumožňuje audit od třetích stran, píše ProMarket). CMA také podle něj obdržela řadu stížností na to, že Facebook poskytuje falešná data. A sama hovoří o tom, že Facebook a Google záměrně pracují s trhem tak, aby byl netransparentní.
I Facebook se těší vysokým bariérám vstupu, a to ve formě jeho technologií, dat, pozice prvního na trhu a následně velikosti a zdrojů, které brání rozvoji konkurence. Spotřebitel je tím vším podle CMA dotčen několika způsoby. Od vyšších cen daných tím, že do nich zadavatelé reklamy promítají vyšší náklady na reklamu, až po problémy týkající se práce se soukromými daty uživatelů.
„CMA vyjadřuje obavy, že tyto problémy vedou k vyšším cenám a nižší kvalitě, za což platí zákazník. Dále vyšetřuje řadu dalších praktik, které používá Google,“ píše ProMarket. Pro řadu firem je přitom online reklama klíčovým předpokladem rozvoje, takže zneužívání tržní síly v této oblasti může mít podle portálu dopad na celou společnost.
Zdroj: ProMarket
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kdo má dnes svátek?
- Víkendář: Kdo platí za dominanci Googlu a Facebooku
- Británie zahájila vyšetřování Facebooku a Googlu kvůli dominanci v reklamě
- Víkendář: Kdo by měl nyní pracovat a kdo ne
- Jak se liší poplatek za svoz komunálního odpadu v krajských městech? Kdo platit musí, a kdo ne?
- Kdo platí stát: Naše děti nám to neodpustí - Kdo zaplatí covidové zadlužení? - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Kdo platí stát: Naše děti nám to neodpustí - Kdo zaplatí covidové zadlužení? - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Japonsko chce prolomit dominanci Googlu, Yahoo a MSN
- Pichai (CEO Google): Konec PC jako zařízení se blíží, počítáe s dominancí AI
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory